golvvärme under fast inredning?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Golvvärme är väl beräknad på kubikmeter luft på en viss area, det kan jag förstå, men jag undrar ändå: brukar man lägga rören även under fast inredning t.ex. köksinredning? Om man tänker att någon annan ska bosätta sig och plötsligt riva ut hela köket, då är ju självklart svaret är ja. Men jag undrar ändå. Kylskåp alstrar ju värme, spis och ugn också, diskmaskin också. Känns lite onödigt värma golvet under inbyggda skåp ändå. Hur gör jag sen om jag vill ha ett skåp lite svalare? Vårt nya kylskåp är lika oanvändbart att lagra gurka, morötter och andra grönsaker i än det gamla var. Om man nu inte vill äta morots-ispinne.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Hej!
Jag har svårt att tänka mig någon situation där man lägger in golvvärme under fast inredning, om du med det menar såväl kylskåp, diskmaskin samt underskåp för köket. Golvvärme under t.ex. ett kylskåp skulle ju motverka kylskåpets syfte samtidigt som du ju skriver själv, så alstrar ju kyl/frys värme självt. Även om man vet att nån ska riva ut hela köket verkar det osmart att lägga värme under hela golvytan, även om man skulle planera om t.ex. rördragning/placering av kyl/frys/spis etc. Planerar man ett nytt kök lägger man ju rimligen även värmerör/slingor endast på "gåytan" i det nya köket. 
Jag ser inte heller varför man skulle lägga golvvärme under fast inredning.

Jag har för mig att dimensionerna på rören och dess avstånd ifrån varandra ger en längd med värmeslinga som motsvarar kubikmeter luftuppvärmning i vanlig rumshöjd, t.ex. ett rum på 5*3m*2m i höjd 30 kubik ska ha värmeslinga som täcker 5*3 meter, (och inte 4*2 som det skulle bli om man ej räknade ytan för fast inredning) . Men åt andra sidan kan man ju reglera värmen i rören och slå på eller av pumpen när man vill ha varmare/kallare.
Ett skäl att göra det på hela ytan är ju att då behöver man inte trixa ihop golvhöjden som blir väl olika?

jag glömde ju skriva att frågan dök upp eftersom vi ska riva ut hela köket, göra golvvärme och sätta tillbaka en ny inredning. Så det är fritt att välja, men som sagt jag tycker att det är lite onödigt att värma skåpen underifrån, men min man vill ha slingan under hela golvet.
Vissa slingor tror jag inte ens att man får täcka över med skåp och liknande av risk för överhettning. Kolla det om ni bestämmer er för den varianten.
Nja, olika golvhöjd där värmerör ligger/inte ligger ska det väl inte behöva bli, bygger ni upp kök/golv på nytt från början med reglar o.s.v. läggs väl helt enkelt värmerören där de önskas. Sedan tillkommer väl golvvärmeisolering ovanpå men den får väl antas byggas på även där värmen inte dras fram. Och så som översta skikt kommer själva golvmaterialet, vad ska ni ha där?
klinkers, laminatgolv, parkett eller vad….? 

Nix, när vi installerade golvvärme i köket så var det en no-no till att lägga det under skåp o fasta installationer.
Vår vvs:are sa att det finns tillfällen med exploderande konservburkar och/eller förstörda matvaror i skåp med golvvärme utan ordentlig ventlilation. Så det ska ni absolut välja bort.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

#6. "Sedan tillkommer väl golvvärmeisolering ovanpå". Snarare undertill. Man ska ju inte värma upp grunden, om nu köket ligger i bottenplan.
Jo, det stämmer förstås som halvdansken säger. Är det så här det ska se ut kanske?

Det beror ju på vad man har för underlag.
Vi hade först den typen som #9 länkar till, alltså golv på bjälkar, med spånplatta och vinyl, men efter en renovering så gjöt vi, och då ska det frigolit/isolering, och sen värmeslingor i cementen. Sen klinker.
Det är elektrisk golvvärme som inte får installeras under fast inredning. Att det ska finnas någon sådan regel för vattenburen har jag aldrig hört. Däremot ser jag ingen anledning att lägga golvvärmen under fast inredning. Det man brukar göra om man vill ha möjlighet till mer värme i ett rum är att lägga slingorna tätare och då gärna vid fönster och ytterdörrar.
Tom

Det var inte förbjudet Tom, det var bara en väldans dålig ide.

Jag håller med, Tom, men det är lite svårt att övertyga mannen i huset. Nu ska vi ju ha inredning under alla fönster, och han sätter vattenburen golvvärme där rören sitter 30 cm ifrån varandra, vi får hoppas att det blir varmt nog i köket, annars får vi använda spisen flitigt.