Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 7470 ggr
linneajohansson
0

Gradera doftstyrkor

Hej!

Jag undrar hur man bäst går tillväga för att skapa väldoft i ett sovrum?
Jag är inte rädd för starka dofter och gillar nästan att bli lite yr av ångorna.

Kan någon gradera doftstyrkan på dessa alternativ?
Doftsten + doftolja
Aromalampa + doftolja
Doftpåse
Vanliga doftkulor

Vilket luktar starkast, vilket luktar svagast?

Jag gillar tanken med en doftsten. Hur starkt luktar det i ett sovrum?
Tar en doftsten "slut" om man använder den tillräckligt mycket?

Tack för svar!

Linnea

kerstinjo
0

Jag köpte en påse med blandade torkade rosor m.m. Det blev en mycket "len" och behaglig doft.

Kerstin 

mariatingsund
0

Jag kan tro att aromalampa doftar mest, du kan då själv ändra mängden olja i vattnet som värms. Det skulle jag välja om jag inte var så känslig på dofter.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kerstinjo
0

Min dotter använde aromlampa med värmeljus och det gör hon aldrig mera om, det började brinna!!

Kerstin 

Hustigern
0

Skulle också välja aromalampa med värmeljus, i alla lägen. Där går det att både välja doft fritt och reglera hur starkt det blir genom att välja antal droppar själv. Och också NÄR det ska dofta.

Alla värmeljus kan börja brinna, men så länge man väljer bra kvalitet är risken inte större än med vilket levande ljus som helst.

När det gäller aromalampor är det viktigt att det alltid måste vara vatten i skålen, annars är det risk att doftoljan (oavsett om den är syntetisk eller eterisk) börjar brinna. Vattnet förångas allt eftersom så man får vara uppmärksam och fylla på om man låter den brinna länge. Få aromalampor har en skål som rymmer tillräckligt mycket vatten för att räcka ett helt värmeljus.

En doftsten är oftast nån typ av keramik som doppats i eller fått droppar på sig av doftolja. De doftar starkast i början och sedan avtar det och "tar slut" om man inte droppar på mera. De sprider inte doften så långt. Jag har tex använt det vid skrivbordet på kontoret utan att det stört grannen. Vill man doftsätta ett helt rum mha en doftsten får man nog droppa på ordentligt och då kan det vara risk att det känns lite för starkt om man kommer för nära.

/Anneli

Gluskap
0

Vill om Partylitestipsa aroma melts!

Ankyy
0

Sorry har inget bra svar på själva frågan. Men jag tror att du får mest doft med aromalampa. Olja kan vara lite vanskligt, men vill du inte använda det kan du ju ta doftvax.

En del aromalampor är bara avsedda för doftvaxer, inte olja. Var det möjligen en sådan?

Finns elektriska aromalampor, men vet inte om de fungerar för både olja och doftvax. Vet att det finns sådana för doftvaxer.

Gluskap
0

Såg precis vad jag skrivit i #5, har nog råkat komma åt pekplattan haha.

Tipsa ska stå mellan vill och om ;)

Maria
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har inköpt en aromalampa i täljsten och hittat en doft jag gillar. "green tea and lemon" vilken doftar friskt.

I julas hade jag apelsinskal och nejlikor i vattnetGlad

/Maria

linneajohansson
0

bumbleboo. Den var jättefin!

Berätta vart du köpte den!

Om du fyller på skålen med vatten, håller det tillräckligt länge för att bränna ett ljus utan att vattnet dunstar bort? :)

Är vattenskålen avtagbar, eller sitter den fast?

Tack!

Linnea

Maria
0

Inköpt på Body Shop för… minns inte riktigt men under 200 kronor.

Du måste fylla på vatten för det dunstar ganska fort.

Skålen ligger löst uppe på.Glad

/Maria

mariatingsund
0

Jag har en liknande, egentligen finare, (om jag får tycka det själv) som inte används pga att jag har blivit överkänslig mot dofter. Du kan ta över den för en hundring inklusive frakt. Jag kan se om jag har någon olja också på köpet. Jag ska strax ta ett kort.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer bild på alla fyra sidor. Jag har tre flaskor kvar med lite i varje, en Havsbris, en Julsagovärld och en Tolv som var min favorit, en sensuell indisk doft.