Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 2715 ggr
Pia
0

Favoritväxter i jul

Måste nog säga att min överlägsna favoritblomma att ha på julen är hyacinter - deras underbara doft av hemtrevnad och harmoni kan jag inte vara utan och det hinner bli en ansenlig del sådana som förbrukas hemma hos mig under vintern…

Julväxter för mig är, förutom hyacint, julstjärna, julkaktus, tazetter, korallbär, mistel, amaryllis, gran, en, tall och säkerligen fler andra som jag inte känner till:) Vad har ni för favoritblommor/växter under julen?

Lise-Lotte
0

En stor kruka med Enris smyckat med röda små rosetter (av smala band, förstås) Glad.  Det är vackert.

Hyacinter absolut men tyvärr så är doften inte den bästa för astmatiker så det blir inte så många. Det är annars lika roligt varje år att göra sin egna julgrupper, jag köper aldrig färdiga.

//Lise-Lotte

kickboard
0

Amaryllis är min favorit. Jag brukar driva upp dem själv och ger sedan bort på jul. Min dotter är skicklig på att göra julgrupper så hon tar hand om mina amaryllisar och komponerar nåt stiligt åt mormor och farmor varje jul.

Julstjärnor är däremot ingen höjdare, brukar bara hinna innanför dörren med dem och så börjar de tappa bladen…

Pelle
0

Är man helt ute och cyklar om man säger julgran? Annars får jag säga Amaryllis jag med.

Sen gillar jag såna där kala pinnar med oranga bär vad de nu kan heta. Juligt så det står härliga till.

Lunascape
0

#2 Mina julstjärnor brukar stå till långt ut på sommaren (juli-augusti) så jag har snarare problem med att bli av med dem innan det är dags att köpa nya =) Den jag har nu hade jag till och med glömt att vattna i 1,5 vecka så den var helt torr och vissen. Hällde på en skvätt vatten och nu är den i lika fin form igen. Växer så det knakar..

Faxlin
0

Usch för dessa hyasinter. Jag får astmaanfall av dem. Och får riktigt stora problem i vissa mataffärer där de säljer dem. Så under jultid är det inte någon risk att man går in i en liten affär och handlar mat. Då blir de de stora affärerna där man kan handla och ändå vara lååångt ifrån dem.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars