Vardagsrum i en kvarn - tips?
Hejsan! Vi flyttar in i en renoverad väderkvarn snart och det är i synnerhet ett rum som vi inte riktigt vet hur vi ska få till på ett bra sätt - vardagsrummet. Om någon känner sig manad får ni gärna komma med tips! =) Gärna med referenser till faktiska möbler också, om ni exempelvis vet någon bra TV-bänk på Ikea eller liknande. Vi är mer ute efter en "mediamöblering", då vi använder vardagsrummet främst för att se på film, spela spel etc, snarare än "social möblering". För att göra det hela ännu svårare så har vi en möbel som det inte går att kompromissa med - soffan. Den tänker vi inte byta ut. Ca 250 lång, 88 djup och divandelen är ca 150 djup. Det ska även tilläggas att alla väggar är vinklade, så hyllor som ska fästas i väggen går bort… Väggen mitt emot trappan är ca 2,5 meter, som en liten referens… Det finns även en befintlig TV-bänk, 118 lång och 50 djup.
//Lina

Häftigt, det är verkligen en utmaning. Används trappan både uppåt och neråt från det rummet? Eller kan du möblera framför halva trappan?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Nu blir jag nostalgisk då jag tillbringade många somrar hos vänner som bodde i en väderkvarn
Försöker dra mig till minnes hur de hade möblerat men vad jag minns så användes kvarnen mer som mat/festrum. Träbänkar som var byggda runt halva kvarnen med dynor på och tillhörande bord så att det blev liksom "långbord" om man var många" men nu pratar vi 60-70-tal
/Maria
#1 Trappan används både uppåt och neråt. Vardagsrummet är bara våning 2 av 4. 
//Lina

Jag skulle ändå klämma in soffan intill trappan så ni slipper ha "trapputsikt", o istället ha största delen av rummet framför ögonen. Bakom divandelen ryms en hylla för böcker, tidningar, spel. En bekväm fotölj som extra och några större växter för trivseln. Bifogar bild.
#4 Åhå, det där var ju en mycket intressant lösning! Måste testa den i praktiken när vi flyttat in alla grejjer och se hur det känns.
Har man en mediabänk med hjul så kan man ju lätt rulla ut den för nördiga film- eller spelkvällar när det inte duger att slötitta lite på sniskan. ;)
//Lina

Man kan köpa hjul och montera på en befintlig bänk om ni redan har. Eller kan ni skaffa triangelformade lösa kuddar så ni kan sitta rakt när ni tittar på teve t.ex. och några puffar för att slänga upp benen :-)

jag är intresserad av att se bilder när ni flyttat in. smått avis! =)
En försmak går att få här, innan inflyttandet börjat:
//Lina
Wow! Det ser verkligen läckert ut! Jag älskar hus på höjden. Drömmen vore att bo ett torn och en väderkvarn är en bra bit på väg.
Tom

Hur gick det sen?
Jag ska ta mig tid att lägga upp lite bilder på hur allt löst sig hittills. =)
//Lina
vilken fin kvarn ni köpt :) och du ska se ni uppskattar någ lite fler toaletter än ni tror :) Nyfiken på hur ni löser detta med möbleringen^¨
Ps jätte fin blogg du har ds
Nu blir det lite bilder. De är tagna med mitt fisheye-objektiv, så det blir en ganska extrem förvrängning som synes. Rummet ser ut att vara otroligt rymligt och runt, vilket det ju inte riktigt är. =P Men det var det bästa objektivet för att få med saker ordentligt. Möbleringen är inte helt olik ditt förslag mariatingsund, men vi kunde exempelvis inte ställa soffan som på din ritning, för det är ett element där.
//Lina
Närbild på ett av fönstren, där den mesta "utsmyckningen" finns än så länge…
Vi har ännu inte hunnit införskaffa fler tavlor, eller rama in de vi har, så det ser lite fattigt ut på väggarna än så länge. Dessutom har vi fortfarande inte bestämt oss för om vi vill måla om rummet eller inte. Jag tycker det är lite trist med vita väggar, även om det är ljuseffektivt.
//Lina

Det så fint och fräscht. Ni måste vara riktigt lyckliga nu :-)
Jättefint! 
Vart ju jätte fint
Smart lösning med att flytta mediabänken :)
Tufft!

Grymt läckert! Både kvarnen och vardagsrummet!
Fler bilder på resten av kvarnen. Sakta går det framåt. Återigen, bilderna är tagna med mitt fisheye-objektiv, så förvrängningen blir extrem, men jag får med typ 180 grader av rummet på en gång. =P
Hallen finns i tillbyggnaden, så där är det inte åttakantigt. Dörren till höger leder till en klädkammare och dörren till vänster leder till badrum #1. Längst ner i "korridoren" kommer man fram till tvättstugan. Strax framför hundburen längst in i rummet kommer man in till köket.
//Lina
Super frächt o snyggt. Otroligt fin hund med 
Köket. Jag har alltid haft en romantisk bild om att kunna se ut genom fönstret medan jag diskar. Nu kan jag göra det. (Fast vi har ju diskmaskin, så det blir inte så ofta ;P) Det fönstret över diskhon har jag färska örter planterade för att använda i matlagningen, samt några vinägers som jag kryddat med eget. Tyvärr syns det inte särskilt mycket här.
//Lina
Annan vinkel av köket. Ja, det finns två ingångar till denna kvarn. I ursprungsplanen skulle tillbyggnaden inte finnas, men det var tillgänglighetskrav som behövde uppfyllas och då tillkom tillbyggnaden. Dörren på den här bilden skulle egentligen vara den faktiska huvudingången. Längst in i bild syns genomgången till hallen.
//Lina
Från köket går man uppför trappan till vardagsrummet, men det har ni ju redan sett. =)
Uppför trappan till våning tre kommer man till sovrummet.
Spegeln är en skjutdörr som leder in i en garderob. Dörren leder till badrum #2. Här är det fortfarande rätt tråkigt, vi letar efter snygga, passande sänglampor och såklart måste det upp tavlor som i resten av byggnaden. Här är dock också frågan om man vill måla om…
//Lina
Slutligen kommer vi till våning fyra, högst upp i kvarnen. Här är mitt hobbyrum och här står det fortfarande flyttlådor kvar trots att vi bott här i flera månader! Anledningen är att jag inte kunde ha ett tråkvitt hobbyrum, utan målade om det och nu återstår att få upp vägghyllor för att kunna packa upp det som är i flyttlådorna. Scrapbooking-prylar, fotoutrustning, sytillbehör etc… Fortsättning följer antar jag. Jag får också återkomma med en bild på utsikten från detta rum. ;) Och just det, dörren allra längst till höger i bild leder till en toalett. =P Man behöver aldrig vara orolig att hamna i trångmål här.
//Lina
Just det, tillhörande kvarnen är ett dubbelgarage med gästrum. Gästrummet fungerar som min fästmans hobbyrum när vi inte har gäster, för det är ju inte så himla ofta man har det trots allt! Kanske slänger upp en bild på det också. =P
//Lina
#25 Hahaha, ja, hunden ingår förstås i inredningen. ;P Allt ska matcha! ;P
//Lina
Var det inte många badrum/toaletter i kvarnen har för mig jag såg på din blogg eller var det nu var så där 3 st om inte 4a st? kanske var en i gästrumet så 3 inne o en toalett ute med?
#37 Japp, 3 toaletter. En längst ner, en i anslutning till sovrummet och en högst upp. =P Ett överflöd.
//Lina
38, nja ganska bra kanske slipper man springa som tusan upp o ner vid behov 

Vad har ni för träslag i kökskåpen?
Jag vill också bo i en kvarn! :-)
Tom
#40 Ek(fanér). =)
//Lina

OK.