Gasspis II
Okej. Jag har accepterat det; det blir gasspis i vår nya lägenhet, men den gamla måste bytas ut.
Ni som kör med gasspis - vilka märken är ni nöjda med? Vad ska man tänka på? Är det bra när det är kombinerat gasplattor med elekrisk ugn - jag har fattat det som att en gasugn är lite "meckig"?
//Undrande matlagerska

Vad jag vet finns det tre olika grundläggande typer av gasspisar att få tag i. Dels gasolspisen, som oftast används i fritidshus och husvagnar. Sedan finns den gamla klassiska stadsgasspisen, men här i Göteborg håller man på att bygga om stadsgasnätet till naturgas och då krävs antingen att man anpassar sin stadsgasspis till naturgas eller skaffar en naturgasspis istället.
Min spis heter "Jenni 2000". Den stod i lägenheten när jag flyttade in coh jag har egentligen ingen uppfattning om det är en bra spis eller inte. Det JAG saknar på den spisen är automattändning, dvs när man vrider på gasreglaget hörs ett "klick, klick, klick, klick…" när spisen försöker tända. Min spis måste man tända "manuellt" med en tändare eller tändsticka.
Plattorna är inga problem att tända, men i ugnen ska man få ner lågan i ett litet hål för att tända den, så där hade jag definitivt uppskattat automattändning.
Annars, som tidigare sagt, skulle jag inte vilja byta bort min gasspis, mest för att den ger snabb, direkt och jämn värme, men ävan att det börjat bli lite exotiskt att fortfarande ha gas. :o)

Bra. Ja, automattändning tror jag stenhårt på (vågade knappt fjutta på bunsen-brännaren i kemisalen…)
Jag hade gasspis i min förra lägenhet. I samband med att jag renoverade köket så valde jag "gasplattor" och el-ugn, vilket var kanon! När man justerar värmen på plattorna så sker det snabbare än med el-plattor. I och med att det var automattändning på dem, så är det inte alls läskigt att tända.
Bara för att det finns gas in i lägenheten så betyder det inte att man måste ha gasspis, men om jag hade haft gas in i villan nu så skulle jag helt klart valt att köra med det.
Mitt val föll på Husqvarna både på ugn och plattor (mest beroende på att jag fick ett bra pris). Tycker att jag kan rekommendera Husqvarna men det finns säkert billigare alternativ som är lika bra. Hann bara använda spisen i 4 månader innan det var dags att flytta dock…
Gas är det självklara valet för alla som kan göra mer i köket än öppna pizzakartonger ;)
Byggde om i köket för ca 2 år sedan och fastnade för en kombo med separat gashäll (SRV 564X.1) samt inbyggnadsugn (S381.X-5) från SMEG. Detta monterades snabbt och smärtfritt i för ändamålet avsedd stomme från IKEA.
Mkt prisvärda, snygga italienska grejer som installatören anpassar till den gastyp du har i kåken.
Lycka till!
/Pelle

Induktionsspis är väl så nära gasspis man kan komma. Vad har ni att säga om sådana?
AGA gasspisar är verkligen snygga och speciellt den med 6 luckor och 6 plattor. Att gasspis är härligast att laga mat på är ju ren bonus :-)
mvh
Bertil
Man måste inte välja, själv har jag två gasplattor och två elplattor på en häll (från Bosch) med enda nackdel att det är trångt mellan plattorna. Till detta en varmlufts-elugn. I förra lägenheten satte vi själva in en stor häll med fyra gasplattor och en elplatta. Och separat elugn.
Har haft många gasugnar men aldrig någon som fungerat riktigt bra.

Ni som inte har gasledningar utan gastub, hur förvarar ni det?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
När vi renoverade köket så var gasolspis överst på önskelistan då matlagning är en av mina stora intressen.
Jag valde en med fyra "plattor" och eldriven ugn. Precis utanför huset där spisen står finns ett murat rum där soptunnan fanns förut men som nu är borttagen så där har vi våra gasolflaskor. Helt perfekt.
Vi har bekanta som byggt ett litet förråd som skydd utanför sitt hus till sina flaskor.
En P11 flaska räcker för oss dryga halvåret.
/Maria

Och ni lagar mat varje dag? Vi hade också gasol där jag växte upp, och vi hade tuben faktiskt bara intill spisen, men det är kanske ändå inte det mest idealiska. Ju längre ledning desto större chans väl för läckage. Tänkte på grävande hundar, lekande katter, krälande sorkar, hackande pippis…
Men allvarligt talat, är det tillåtet att ha tuben i köket i ett skåp?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#11 Vi lagar mat dagligen och massor på helgerna.
Jag vet faktiskt inte hur bestämmeslerna är inomhus. I vårt fall går ju "slangen" bara rakt igenom väggen till det murade uterummet. Där har vi sådana där trekantsskyltar som visar att det finns gasolflaskor, vilket man måste ha.
/Maria