Dölja elledningar i trapphus...
Hej, vi håller på att dra igång ett elstambyte i min bostadsrättsförening, och jag skulle behöva lite hjälp.
Det går inte att dra kablar i gamla rören pga utrymmesbrist så helt plötsligt måste vi hitta en lösning för att dra 8 st 2,5 cm tjocka elledningar per våningsplan. Detta vill vi göra på ett så snyggt sätt som möjligt givetvis, och prismässigt så verkar tyvärr att fräsa in dem i väggen vara ett omöjligt alternativ.
Är det nån som har ett fiffigt, snyggt förslag på vad man kan göra?
Huset är från 30-talet och charmen med trapphuset är framförallt att det är rent och avskalat.
HJÄÄÄÄLP!
/Pelle
Har du inget foto på trapphuset?
Min första tanke är att göra en stuck-utfyllnad mellan tak och vägg, men det passar kanske inte alls?

la upp ett foto på hur det ser ut i taknivå på varje våningsplan i mitt första inlägg. Avskalat med raka linjer, och en mjuk anslutning mellan tak och vägg.
Som sagt, speciella med huset är just att det är 30-tal och funkis. Det känns svårt att blanda in krusiduller i detta och ändå behålla tidsandan, vilket är viktigt för alla oss boende.
Sorry, missade fotot…
Förstår precis vad du menar. Kan man inte lägga ett rör med ledningarna i? Kommer att se ut som ett utanpåliggande vattenrör…
Inte så snyggt, men samtidigt "funktionellt" i husets anda. Inget krusidull…
Kan man inte dra dem i lägenheterna istället. I någon garderob eller liknande?
Tom

Anders, du missade ingenting, jag la upp det på din uppmaning…
#4 Det är ett alternativ, men vi har ett väldigt kostnadseffektivt sätt att ta oss från våning till våning genom det oanvända sopnedkastet för matningen till varje lägenhet, och det skulle betyda många tusenlappar extra att ändra det upplägget tyvärr. Antagligen lika mkt extra som att spåra in ledningarna, och då är det ändå plus/minus noll s.a.s.
Vad tror ni om att göra ett nedpendlat gipstak (ca 100mm), dra ledningarna på kabelstegar under taket, och replikera tak/vägganslutningens runda form. och måla det nya innertaket med lite struktur i färgen för att återskapa känslan av målad betong som det är i original?
Ibland önskar man att saker och ting var lättare…..
#5 Låter väl som en god idé. Görs det snyggt kommer ingen att ana som inte vet.
Urfräsningen verkar vara den billigaste varianten ändå. Man fräser bara ur spår på sidorna av urfräsningen med en vinkelslip med stenskärtrissa och sedan hugger bort det som mellan spåren med t.ex. en huggmejsel. Det går fort och är enkelt. Om det blir en dyr variant beror nog på vem man frågar.

Har tagit in uppgifter från ett flertal olika entreprenörer på de olika alternativen vi ser, och infräsning är löjligt mkt dyrare än allt annat. 300 000 jmf med 60 000 för innertak typ. För ett projekt där budgeten inte är mer än 1200 000 så blir 300 000 rätt mkt tyvärr. För att inte tala om problemen med damm och intäckning osv.
Nåja, för eller senare kommer vi nog till beslut, men lätt är det inte.
Nu vet ju inte jag hur det ser ut längs golvet men är inne på samma linje som AndersE fast att då lägga kablarna i en hög, slät golvsockel.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

fast hur går man då förbi dörrarna som öppnas utåt?
tack för ert engagemang, det här är jättejobbigt att lösa.
Ja och ännu tokigare blir det ju om man ska behöva byta ut alla dörrfoder också…det var knepigt det här men ack så underbart för hjärnan.
Susanne 
Ok. Ännu tokigare förslag. Hur skulle det se ut om man satte en smal hög "golvsockel" kant i kant med det övre dörrfodret?
Susanne 
Pelle, hur går det med kablarna?
Tom

ojojoj, tänkte att jag skulle få vila från mina kablar ett tag.
Har varit på studiebesök hos mina grannar som mer eller mindre under hot tvingade fram en dragning i de gamla rören så nu satsar vi det. Bära eller brista heter det ju.
Nej, det är så många olika variabler som spelar in i detta att man lessnar bara man tänker på det. Först fick vi besked att nätägaren inte godtar en mätarplacering inne i lägenheterna när man installerar 3-fas, vilket gjorde att vi började leta utrymmen för att sätta upp mätartavlor, sen fick vi besked om att det inte gick att montera servisen på det ställe där den sitter idag (vilket visst går, Pelle har forskat i elsäkerhetslagstiftning), detta gjorde att vi skulle ta ett utrymme som idag används som lägenhetsförråd, då var vi ju tvungna att hitta ett nytt förråd, det hittade vi där oljetanken står, för att demontera oljetanken och installera en ny i krypgrunden under huset var ju ganska billigt. Efter den turen var det bra nära att jag skaffade solpaneler och batterier ska jag säga. Sen tog jag reda på att det gick visst att montera mätare i lgh, och att den gamla servisplatsen dög, då var vi helt plötsligt i ett annat läge. Förrådet behövdes inte längre, men problemet med kabeldragning kvarstod.
Till slut har vi bestämt oss för att testa att dra i gamla rör, och går inte det att genomföra med 3-fas matning till varje lägenhet, så drar vi 1-fas vilket ju finns idag, och bevisligen får plats. Då kan man säkra upp till 20-25A har jag fått besked om, vilket räcker då vi har gas i huset och få medlemmar som kör elspis. Väljer man att köra elspis så får man stå ut med att man inte kan ha dammsugare, vattenkokare, alla lampor och micron igång samtidigt som alla plattor på spisen och ugnen går för fullt. Man får helt enkelt stänga av vattenkokaren ;)
Du anar inte hur bra den här påminnelsen om tråden kom, Tom. Så skönt att skriva av sig lite kring detta.
BTW, nån som är sugen på ett byggmöte kl 07.00 mån morgon för att gå igenom allt detta med vår installatör? Jag tar gärna sovmorgon ; )
Oj Pelle! Det verkar som att du har legat i ordentligt.
Väldigt många säger att det inte går bara för att de inte själva kan överblicka ett problem. Då måste man på ett pedagogiskt sätt tala om för dem att det visst går, bara man gör så här och så här.
Lyckla till igen Pelle och berätta gärna hur det går.
Tom

återkommer när jag vet mer helt enkelt.
/P
Jag tycker det känns osmidigt att montera elmätare inne i lgh, eftersom elektrikern som ska läsa av den sällan säger speciellt mycket om när han ska komma och läsa av.
#17, Nuförtiden läser de väldigt sällan av mätare. Under alla mina år i olika bostäder med flyttavläsningar med mera har jag alltid läst av själv och meddelat de olika elbolagen. De har nog inte råd att skicka ut en gubbe bara för att läsa av en mätare som vi själva lika gärna kan göra.
Nu finns det också fjärravlästa mätare som rapporterar direkt till elbolagets datorer utan att någon behöver göra någonting manuellt.
Tom
Jo, dom nya mätarna är ju fjärravlästa… Tänkte inte så långt, Pelle och hans grannar ska säkert byta mätare också, när dom ändå ska byta allt annat :)
Men skicka ut en gubbe som läser av ska göras till alla manuella mätare - du kan ju bara hitta på en siffra annars :P
slo, det fungerar inte så längre. De kommer normalt inte ut och läser av om det inte är någonting som är fel oavsett om mätaren är fjärravläst eller inte. Tro mig.
Tom
Okej… Så fungerade det på Fortum i höstas, så jag tänkte att det är kanske samma hos alla.
//Jonas

Fjärravläsning kommer om ett par år som alternativ för alla (signalerna skickas ju över elnätet, så jag vet inte ens om det behövs speciella mätare), men än så länge, och om du själv vill ha något att stämma av emot, så skall det in en mätare per lgh. Den behöver dock inte sitta i lgh, i nybyggen så får den inte heller göra det pga effektivitet i avläsning osv.
Ingen som nappade på ett tidigt byggmöte, måndag 07.00??? :))
Hej!
Kluvna bambupålar på längden kanske. Har köpt sådana hos www.transpartner.se