Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 24371 ggr
kerstinjo
2011-01-07 23:02
2

Silverfisk.

Har upptäckt silverfisk i badrummet. Hu!

Hur blir man av med dem?

Kerstin 

[Thiah]
2011-01-08 00:08
0

När jag hade silverfisk i sovrummet så räckte det med att dammsuga och torka golvet ordentligt. (tonårsrum med mycket damm) Glad

Gluskap
2011-01-08 01:10
0

Jadu, det vill nog jag också veta, har också sånna i badrummet i perioder, inte många men några…

dolfen
2011-01-08 18:04
0

Här kan man läsa om silverfisk.

Maria
2011-01-08 20:43
2

Vi har emellanåt silverfisk i badrummet men det är inte mer än tv tre stycken jag kan hitta åt gången.

Mina katter älskar det och sitter badrumsvaktFlört Det kanske är därför det är så få…

/Maria

Gluskap
2011-01-10 18:40
0

Kanske ska skicka in hunden att vakta där lite!

Lill-Kisse
2011-01-12 01:44
0

Några silverfiskar i badrummet bör knappast vara något att oroa sig för. Sådana har jag levt med när jag bott i hyreshus och hade inget ont av dem. Då fick jag veta att de håller sig vid liv i avloppet oavsett vilka egna åtgärder man vidtar. Det räcker med att torka ordentligt efter sig när man duschat eller badat, så att man håller torrt i skrymslen och vrår. Hos mig spred de sig aldrig utanför badrummet.

Maria
2011-01-12 10:40
0

Vi fick silverfiskar i en lägenhet som var totalt nyrenoverad och anticimex kom och förklarade att silverfiskar har även en förkärlek för tapetklister och liknande.

/Maria

kerstinjo
2011-01-12 17:29
0

#4 Kan jag få låna dina katter?

Hu, nej det är en eller två-tre jag ser, men jag tycker att de är äckliga!

Anticimex har varit här, men de kommer tillbaks ändå.

Kerstin 

Halvdansken
2011-01-12 18:34
1

Jag tycker de är söta! Tror knappt jag sett ett badrum utan. De måste vara den enda djurart som kan spontan-uppstå ur damm och fukt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
2011-01-12 18:38
0

Mig veterligen gör de ingen skada i alla fall.

#8 Min galna Moritz hade nog skrämt slag på din TöntbullFlört

/Maria

kerstinjo
2011-01-12 21:27
0

Men äckliga är de i alla fall. Nästan som tvestjärtar. Brrrrrrr……..

Kerstin 

[Thiah]
2011-01-12 21:28
0

tänk på dem som söta husdjur som du inte behöver betala för eller sköta om Flört

Nej, skämt åsido, städa ordentligt en gång så är de borta sen.

kerstinjo
2011-01-12 21:31
0

#12 Det går inte att städa bort dem. Jag häller klorin på golvet med jämna mellanrum och duschar hela badrummet.

Men visst 17 dyker de upp igen.

Kerstin 

[Thiah]
2011-01-12 21:39
0

#13 ah.. hm…Hos mig har dom alltid försvunnit efter att jag städat.

Liz85
2011-01-14 11:03
0

När jag flyttade in i nya lägenheten så hittade jag en ensam silverfisk efter cirka en vecka i badrummet. Fick panik och skuttade upp i soffan för att tänka ut nästa drag. Smet sen iväg för att sätta på mig sandaler (då går man inte direkt på golvet med fötterna) och spolade ner den i avloppet efter att ha sett till att vattnet var ORDENTLIGT hett.

Nästa silverfisk jag hittade var en superfet jäkel som hade gömt sig bakom en handduk på diskbänken i köket. Yuck! SKickade ner även den med hett vatten. Senaste silverfisken var nån gång i november, typ mitten. Sedan dess har jag inte sett till några fler. Än så länge, och jag hoppas att jag slipper se nån mer framöver också. :)

mariatingsund
2011-01-16 17:10
0

Det är du själv som bestämmer om du äcklas av silverfisk eller inte. Jag hade i mitt första hus, jag har fotat på mycket nära håll och när jag såg fotot, ändras äckelkänslan till något beundransvärt. Alltså jag tycker att silverfisk är en fantastisk varelse, ett riktigt urdjur som man tror har funnits för flera millioner år sedan. Något historiskt. Och så är det ju inte så bra med en massa klorin i huset väl. Så försök vara lite snäll mot dem, de gör dig inte illa och förökar sig inte som råttor, äter inte upp din mat och smittar inte.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kerstinjo
2011-01-16 17:12
0

# 16

En lektion i positivt tänkande? Glad

Kerstin 

mariatingsund
2011-01-16 21:06
1

Japp Skrattande

[magicadehex]
2011-01-19 01:44
0

Det fanns silverfisk i en lägenhet jag flyttade in i. Anticimex kom dit och sprutade in en slags sockerlösning som innehåller något som tar död på silverfiskar. De spruatde lösningen under alla lister. Varje gång man vaskar golvet så blöts lösningen upp och silverfiskar äter av den och dör. Lösningen torkar mellan gångerna man vaskar (om jag har förstått det hela, och minns, rätt) så att varje gång man vaskar blöts en dos upp och ett gäng silverfisk dör. Det kan ta tid innan alla är döda. Hos oss funkade det i alla fall. Alla silverfiskar försvann. Anticimex förklarade också att silverfisk kan gå mellan lägenheterna, så kolla med grannarna också, ifall de behöver en besprutning.

Vänligen/Magica

dolfen
2011-01-21 18:31
0

Silverfisk kan tyda på fuktskador, enligt länken jag la in tidigare.

mariatingsund
2011-01-26 22:07
0

här har du en länk till miljövänliga saker mot ohyra.

http://www.rodceder.se/

Vosjes
2011-01-27 00:03
1

Jag har haft silverfiskar i mitt tonårs rum i två omgångar och det är nog en hel del kvar första omgången var under den varma sommaren när vi var hemma hos min pappa, min rum var mörkt varmt och ostädat men när min snälla mor skulle städa hittade hon en svart hög på golvet som började röra på sig när ljuset trycktes på.
Hon fick panik såklart då hon avskyr kryp men det visade sig att det var en gammal pizza kartong som de festade i ett par månader och andra gången en naturchips påse.

Och eftersom jag även har ofantliga mängder psoriasis som mjällar speciellt när jag sover levde silverfiskarna lyxliv under min säng och när vi lyfte upp sängen andra gången så kryllade det med svarta stora silverfiskar.
Silverfisken hjälper oss mycket i våra hem och vi har de i alla hem men om de börjar visa sig är det bara att mosa dom om du inte är rädd att hela silverfisk ligan ska hämnas på dig när du minst anar det Skäms

Håll det rent och ljust, silverfiskar gillar värme så håll hemmet kallt om du inte vill ha silverfiskar men komihåg att de skapas inte från ingenstans utan silverfiskar vandrar runt och letar efter rätt plats att stanna på och att om du flyttar föremål som statyer osv så får du oftast inga silverfisk ägg då de "dör" om föremålet som står över dom blivit flyttat samt att äggen är rätt stora och det tar ett par månader innan de blir stora och svarta.

Med vänliga hälsningar, Sophia
Medarbetare på Matlust och Exotiska djur

Halvdansken
2011-01-27 18:42
0

#22. definiera "stora". det låter lite läbbigt det där du beskriver. De största jag sett är ca 1 cm.

Vosjes
2011-01-27 18:52
0

Stora vad? Silverfiskar?

SaraC
2011-01-28 17:55
1

Jag har hört att man kan stryka på lite aromatiska oljor längs lister och trösklar i rummet/rummen de är i för att få bort dem.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Halvdansken
2011-01-28 18:55
0

#24 "och när vi lyfte upp sängen andra gången så kryllade det med svarta stora silverfiskar."  "det tar ett par månader innan de blir stora och svarta."

Ja, hur stor är en stor silverfisk?

Denna kommentar har tagits bort.
Vosjes
2011-01-28 19:16
0

En stor silverfisk är runt 2-3 cm och kol svart enligt mig.

Denna kommentar har tagits bort.
Halvdansken
2011-01-28 19:29
0

#28. Urrk, så stora har jag aldrig sett.

mariatingsund
2011-01-28 22:44
0

Men silverfisk är ju silverfärgad, därav namnet. Det stora svarta måste väl vara något annat. Så stora har jag inte sett och inte heller svarta :-)

mariatingsund
2011-01-28 22:47
1

Vosjes
2011-01-28 23:07
0

De är silverfiskar och silverfiskar blir svartaktiga med silver i och det finns ju såklart olika sorters silverfiskar och 12 mm lång är ju lite över en cm, enligt andra källor kan en välgödd silverfisk bli upp till 3 cm beroende på föda, livsstil osv och de jag hade på besök i mitt rum VAR silverfisk då detta även blev konfirmerat av anticimex.

Men jag har ju alltid haft bra hand med "djur" så de levde väl på lyxhotell i mitt rum Flört

mariatingsund
2011-01-29 00:51
0

Skrattande