kylskåpsdörr magnet styrka?
Jag tittade på ett program där man förklarade hur mycket man kan spara om man gör si eller så. Bland annat sas ett tips om att man ska testa kylskåpsdörren med att stänga in en papperslapp mellan dörren och skåpet. När man drog i papperslappen, ska det visa motstånd. Om lappen inte visar motstånd, det skulle innebära att kylskåpet drar 30 % (?) mer energi.
Nu skulle jag hemskt gärna veta hur ni har det hemma i köket. Skulle ni vilja göra detta test och skriva om papperslappen gick att dra ut utan motstånd?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tack Kerstin, jag vill gärna samla in flera med varsin erfarenhet, vårat kylskåp släpper inte bara ut pappret utan stänger inte ens sig självt när dörren är bara 2 cm ifrån karmen. Det borde väl ändå göra.

Men vårt är inte ens ett halvt år. Så det är nog inte åldern.

Kan vara så 
Här är det inga problem med att få papperet att gå trögt. Sen är det ju en bedömningsfråga vad "motstånd" är. och det skadar inte att torka av listen då och då så den håller sig fräsch.
(testa även ugnsluckan!)
Kolla också så lampan släcks när dörren är stängd!
Stängs inte dörren av sig själv så är troligen inte lutningen på skåpet rätt. Och bäst är att ha tunga saker närmast gångjärnssidan i dörren.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Tack Anders, motstånd är motstånd, jag har inget motstånd alls. Visst är pappret kvar vid stängd dörr, men kommer loss som om det inte har suttit mellan en dörr o vägg. Kylskåpet är mindre än ett halvår gammalt och har inte hunnit bli beläggning på som skulle påverka. Lampan blir släckt när dörren är stängd, tror jag åtminstone, men dörren stängs ju inte ens som jag skrev tidigare. Kylskåpet vi hade innan räckte om man puttade lite på dörren så stägdes av sig självt. Och vi har jämn fördelning med vikt.
#8 Jo…men hur är det med lutningen på skåpet?
Är t.ex. gångjärnen på höger sida så ska skåpet luta en aning åt vänster och en aning bakåt.

Gångjärnen är på högersida, och skåpet är inställt helt horisontellt, samt belastas jämt med innehåll. "En aning" kan ju vara rätt men väldigt svårt att förverkliga. Men hur är det med ditt kylskåp, stängs dörren om du lämnar den typ 2 cm från skåpet?
Jag frågar allt detta för vi har råkat få dålig mat när vi trodde vi stängde skåpet men ack så var dörren öppen o elen sög hela natten.

Ja, dörren stängs.
Men det finns väl ställbara fötter på skåpet?
Eller prova nåt så enkelt som att lägga under något.
Det brukar finns en sockel längst ner mot golvet som man kan lossa, så man kommer åt att reglera fötterna (lutningen)
Gjorde precis papperstestet på vårt kylskåp som är 4-5 år tror jag. Det var ganska svårt att dra ut pappret. Stort motstånd.
Dörren går också igen av sig själv med en lätt putt.
Är också inne på Anders tips med att skruva på "fötterna" Jag vet att vi höll på med det när vi ställde kylskåpet på sin nya plats.
/Maria
Jag testade pappret och det är ett litet motstånd. Testet är ju ganska ovetenskapligt eftersom alla upplever motstånd helt olika. Papperskvaliten och tjockleken spelar också roll.
Konstigt sätt att mäta energiåtgång på. Använd en energimätare istället.
Tom

Jag fick än fler tips igår, jag tryckte dörren mot skåpet o försökte dra ut pappret, och det gick lika lätt, så nu tror jag definitivt inte att det motståndet gör skillnad.
Däremot faktum uppstår att dörren står fortfarande öppen om man inte bestämt puttar in det hela vägen. Jag behövde bara ge "skjuts" för vår tidigare kylskåpsdörr, inte trycka in det mot skåpet. Men jag ska ändra lutningen idag o se skillnaden.
Mitt papper var från ett kollegieblock och jag uppfattar det som riktigt trögt motstånd.
Testa lutningen, det måste göra skillnad på att dörren går igen i alla fall..
/Maria
gjorde testet vill få den övre delen till lite motstånd och nedre delen inget alls. Vårat går inte igen av sig själv, våran el ingår i hyran så det är lite upp till hyresvärden att byta ut sånt som drar extra el enligt mig.