Billy bokhylla
Var och varannan männsika har ju en eller flera typ Billiy bokhylla hemma, så även jag =) Nu skulle jag vilja göra en efterlysning på hur man kan med små, enkla, billiga medel göra dessa relativt enkla möblerna lite snyggare, modernare, roligare, helt enkelt en snygg möbel istället för bara en ful prylsamlare?!

Sprängfyll den med böcker!!:) Det fungerar alldeles utmärkt…
Men om du har tomma utrymmen skulle du ju kunna tapetsera själva "botten/ryggen" med någon snygg tapet/tyg du gillar. Decoupage eller schabloner är också en tanke.
Tycker ni det ser "stökigt" ut med böcker synliga så i en bokhylla, så många färger och former osv.? Blir det snyggare och mer vilsamt om man färgordnar böckerna, d.v.s. blå böcker för sig, gula för sig, svart för sig osv. eller ser det bara löjligt ut?
Min bokhylla är i körsbär, vad tycker ni skulle bli snyggt till det, färger, material osv.?
Väldigt snyggt Anders E! Sådär skulle jag kunna tänka mig att ha helt klart! Men jag förstår inte riktigt hur du har gjort. Jag har två bokhyllor som är lite lägre än Billy bokhyllorna, de är ca. 170-180. Men du har alltså satt upp dina på väggen, så de står inte på golvet? Vad har du under dem isåfall? Hur har du fått till hyllorna alldeles ovanför dörröppningen?
Jag har funderat på att göra något sådant kring sängen. Alltså ha bokhyllorna bredvid sängen och sen bygga en överhylla och ha det som en inramning av sängen. Sen där "tomrummet" blir tänkte jag att man kan måla eller sätta upp ett tyg i avvikande färg från övriga väggen, vad tror ni om det?

Nej böcker blir det bara kanonsnyggt med, blandade färger på ryggarna är bara snyggt. Låter verkligen fånigt att färgkoordinera böcker måste jag säga…. Det skall vara lite härlig bibliotekskänsla över det hela, jag brukar mest se till så alla av samma författare, genre (deckare osv) står samlat.
Om jag skulle göra den här hyllan vid sängen var kan man få tag på en så lång överhylla som räcker mellan sängen och kanske även över hela hyllans bredd och som är i körsbärsfanér? Skulle man kunna ha något anat meterial eller färg eller skulle det bara se hemskt ut tycker ni?
Är det inte bara att köpa en extra hylla som måtten stämmer någorlunda på, och bygga om den lite? :) Det ser nästan ut som det är vad som är gjort på Anders bild…
//Jonas
#9, IKEA har ofta lösa hyllor i fyndhärnan som man kan köpa billigt till sådana här projekt.
Jag skulle också rösta för att ha böckerna ordnade utan tanke på färg.
Liten detalj bara. Det är Jesper som har gjort om den snygga bokhyllan, inte Anders.
Tom
Sorry Jesper, jag tog bara förgivet att den som skrivit inlägget hade gjort hyllan.
Ja, jag får hålla utkik efter sådana lösa hyllor. Tyvärr tror jag inte IKEA har saker i körsbärsfanér. Finns det att köpa så man kan fästa dit sådant själv?
mathildan, det är Jesper som skrivit inlägget - jag bara länkade till det…

Jag tycker också att böcker ska stå osorterade. Dessutom tycker jag att det är snyggast om bokhyllorna inte är fulllastade. Det får gärna vara luftigt i dem. Hellre sex halvfulla än tre överfulla.
Vänliga hälsningar
Niklas

Japp, hellre halvfull…
Böcker ska inte sorteras i färg och storlek, men de ska sorteras. Kategorier och författare…
(En av de saker vi inte är ense om hemma…)

Klart de skall sorteras efter genre, författare, annars kanske man tappar bort någon liten pärla i alla bok-röra:)
Jag röstar för 6 helfulla bokhyllor…:) Även ganska praktiskt ur dammningshänseende…
Hur tror ni det skulle se ut om man målade bokhyllan och väggen i samma färg, sandfärg t.ex. Alltså man bygger inte in bokhyllan som Jesper hade gjort utan den får bara stå som den är men i samma färg som väggen, Tror ni det skulle funka eller skulle det bara se löjligt ut?