Mögel i badrummet?
u är det så att den i lägenhet jag flyttade in i rätt nyligen luktade det konstigt i badrummet. Jag nämnde det för hyresvärden som var väldigt snabb på att kika in i badrummet och säga att lukten berodde på att det var torrt i rören (de som bodde här före mig hade flyttat ut rätt tidigt) och att det skulle försvinna när jag spolade. Visst, lukten verkade försvinna då. Det konstiga är bara att det då och då luktar konstigt igen trots att badrummet används. Kan det vara mögel ändå? Hur luktar det eller kan man se det på något sätt? Borde kanske höra med hyresvärden igen så de får kolla upp det men känner egentligen ingen större lust för att ringa de igen och tjata och få hit samma kille, som säger samma sak igen utan att titta ordentligt. Alla andra lägenheter jag bott i har det inte funnits någon konstig lukt i så detta är första gången, och om det beror på att det är torrt så borde den väl ha försvunnit vid det här laget?? Eller kan det vara något medel som de verkar använda här som gör att vattnet i toalettstolen är blått av något ämne, typ rengöringsmedel?
- Redigerat 2022-05-03 09:40 av Niklas
Hej!
Om man förutsätter att du spolar i handfat/dusch/toalett minst en gång om dagen i ditt badrum är det ingen risk att lukten beror på att vattnet torkat ut i vattenlåsen. Så snabbt avdunstar inte vattnet därifrån. Vattenlåsen är gjorda så att det alltid står vatten i en del av utloppet från handfat/dusch/toalett.
En möjlig orsak till luktstötar kan vara via ventilationskanalen som ju finns i alla badrum, denna är ju förbunden till andra lägenheter via ventilationskanalerna i huset. Ungefär som att man ibland kan känna matos från andra lägenheter via köksventilationen. Om nån t.ex. har kopplat på en egen elektrisk köksfläkt i sin fläktkåpa, störs den normala mekaniska ventilationen av detta och matlukt trycks ut i andra lägenheter.
Du skulle grovt kunna prova om ventilationen i badrummet ö.h.t. funkar som den ska med ett vanligt A4-ark. Håller du det framför ventilationsutdraget ska det sugas fast av undertrycket. Gör det det kan du sen låta det sitta där en eller 2 dagar och se om lukten försvinner. Duschas det inte väldigt mycket i badrummet bör inte 1-2 dagars frånvaro av ventilation vara nån fara.
Mögel har en väldigt speciell, "unken" lukt. Har du våtrumstapet i badrummet kan du ju leta efter ställen där tapeten släppt och se hur det ser ut/luktar där bakom. Annars kan du ju be nån (äldre person, problemet var nog större och vanligare förr?) i din bekantskapskrets komma och känna om han/hon känner igen mögellukten. 
En annan orsak kan vara att golvbrunnen inte har rensats på länge, så lukt uppstår av organiskt material som ruttnar/förmultnar. 
Tack för det utförliga svaret :)
Jag ska undersöka de möjliga anledningarna du skrev ovan och försvinner det inte då får jag väl ringa och rådfråga någon släkting eller kompis först. Det luktar kanske inte direkt unket så, utan jag tycker mer det verkar vara en något fränare lukt, Det är kakel på väggarna men själva golvet har en plastmatta som slutar kanske 10 cm upp på väggen där kaklet börjar.
Hör med någon granne om de har samma problem.
Det händer även med vintrar med mycket snö att det lägger sig som ett lock över ventilationsröret och gör att det blir en lukt i badrummet.
Sorg är kärlek som blivit hemlös
Ventilationen funkar så den är åtminstone inte trasig.
Kollade upp golvbrunnen och den var inte direkt fräsch! Förutom att det verkar vara sten eller liknande material under plastlocket så såg det närmast ut att vara ett extremt preskiberat fall för CSI…
Offrade en tandborste och rotade runt där nere och fiskade upp en hel del hår och annat svart skräp. Troligtvis var hyresgästen före mig väldigt mörk med medellångt hår, men det hör väl egentligen inte hit. Spolade ner det i toalettstolen istället och spolade på med helt rent vatten i golvbrunnen för att få bort det gamla samt för att huvudtaget kunna se om det blev någon förbättring. Jag undrar om det inte var denna som behövde en mindre utgrävning för att bli av med lukten. Var det bovet hoppas jag att problemet nu är löst.
Jo, funkar ventilationen som den ska kan det nog vara så att du hittat felet i golvbrunnen. Jag tror dessutom att det kan vara så att så länge organiska (i det här fallet mänskliga) rester i golvbrunnen är fuktiga, luktar de inte, men de börjar lukta när de torkat, eller om det möjligtvis kan vara tvärtom? I vilket fall skulle det ju förklara att du känner lukten ibland, och ibland inte. Om det var så mycket skit i golvbrunnen förut, bör det rinna igenom betydligt bättre nu, så att inget gammalt vatten blir stående där, utan nytt friskt vatten finns där hela tiden.
Hej!
Jag lider verkligen med dig. Vi är nästan i samma sits.
Vi ska flytta, 1 Februari, till en lägenhet som inte har ett fungerande badrum. Ingen tätningslist runt toa eller handfat (där det går ner igenom golvet), golvmattan har släppt på flera ställen. Det luktar skunk - det hjälper inte att skrubba!
Vi håller nu på att bråka lite med hyresvärden om vad som ska göras åt det - han är snål utav sig har vi fått höra. Men jag kommer dra in allt som går, bara det fixas så vi kan flytta in!
Jag hoppas att du får det löst!
Ett illaluktande badrum är inte mysigt att duscha i :/