Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 6764 ggr
mayolica
0

omoteverad uppsägning

För mej låter det helt otroligt att bli uppsagd för att en granne under blir störd av att man går på golvet i lägenheten utan skor. han började klaga på en gång och påstod att det var hårda klackar,klampa som en elefant mm.

hur försvarar man sej mot sånt när hyresvärden endast lyssnar på det grannen säger och ser det som sanning.

Ett varningsbrev och ett samtal med hyresvärden då han uppmanade att genast sluta, annars är det bara att flytta.

En månad senare ett rek-brev med uppsägning och datum att flytta. där hade dom även lagt till höga röster som ibland även kan förekomma kl01 och 02 och att.

~ mayolica ~

[Thiah]
0

Det där låter ju helt sjukt enligt mig. Trodde det krävdes mycket mycket mer för att bli uppsägd.

Gluskap
0

Jag är inte själv med i hyresgästföreningen, men dom borde ju kunna hjälpa dig!

mayolica
0

Jag tror oxå att det krävs mycket mer för att bli uppsagd,det kan inte gå rätt till Obestämd hyresvärden sa tom att jag kunde väll köpa ett par mjuka tofflor att ha när jag går på golvetFörvånad får tydligen inte släppa in någon hos mej som grannen ogillarSkrikandes

~ mayolica ~

Maria
0

Det ska mycket till för att bli uppsagd.

Det enda riktigt godtagbara skälet är att du inte betalar din hyra.

Detta måste du vända dig till Hyresgästföreningen med eller hyresnämden.

Det finns fall där paranoida grannar klagar på allt och alla där man till slut faktiskt fått hjälpa den klagande grannen att byta lägenhet.

Detta ska du inte acceptera.

/Maria

lokiloki
0

Hmmmm, vilken himmelsvid skillnad mot hur signaturen Zanpakuto(se Störande grannar, laglig ljudvolym?) blir behandlad av sitt bostadsbolag.

Jag har väldigt svårt att tro att din hyresvärd kan säga upp dig med en enda grannes vittnesmål som enda källa. OM du redan fått ett rek brev där du blivit uppsagd från lägenheten, ta ärendet till Hyresnämnden på orten där du  bor.  www.hyresnämnden.se

Det finns ju faktiskt något som heter besittningsrätt, om rätten inte i hyresavtalet har avtalats bort. Fast värden menar väl i ditt fall att störningen varit särskilt allvarlig och tänker sig väl att komma runt problemet den vägen.

Om hyresrätt kan man läsa i Jordabalkns 12:e kapitel.

mayolica
0

#5 undrar vart gränsen till vad som räknas som särskilt allvarlig störning går? Tydligen har han hittat på konstiga regler för just den här lägenheten som inte gäller för övriga lägenheter i området,synd att dom inte upplyste om det innan jag flyttade in.

~ mayolica ~

Ketang
0

Jag hade för många år sen en granne som klampade som en elefant, var uppe på nätterna och lyssnade på "halleluja musik" på hög volym och stod och skrek saker på balkongen dagligen. Hon hade någon störning och klarade sig inte riktigt själv. Jag pratade med hyresvärden om detta och enligt dom kunde dom inte göra något alls. Tydligen kan man bete sig lite som man vill även på nätterna om man hyr lägenhet. Jag flyttade strax efter att hon flyttade in för jag fixade inte att lyssna på eländet. Hyresgästen efter mig flyttade 3månader efter mig så jag var inte den enda som störde sig på henne.

Men ta upp problemet med hyresgästföreningen! Jag tror verkligen inte att dom kan vräka dig för en sån simpel sak!