Kalla element
Jag har vattenburen värme. Ett par element blir inte varma. Jag har provat att lufta samtliga element, men det har inte hjälpt. Finns det något mer jag kan göra innan jag ringer efter proffshjälp?
Och cirkulationspumpen fungerar?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Och där är tryck på vattnet i systemet? Vi får ofta fylla på lite vatten nu på hösten när allting drar igång och man har luftat ut.
Hatar cancer och älskar vårlökar.

Har också detta problem, inga element blir varma. Vi luftade alla igår och det är bara i källarelementet som det finns vatten trots att alla är kopplade till samma ledning.
På framledningen sitter en lien röd dosa som är kopplad till ström. Den var avslagen förut men jag satte igång den men inget hände. Sen luftade vi elementen, inget hände. Vi stängde av den lilla röda saken och då började det bubbla i pannan men inga element är varma.. Innan vi började greja så satte vi igång elementen och det bubblade i alla men nu händer ingenting.
Skynda långsamt så går det fortare.

Fyll på vatten i systemet!

Där är ju vatten i källarelementet och alla är kopplade till samma ledning!

Ja, men förmodligen är det bara i källaren det är vatten. Det måste vara fullt tryck i hela systemet för att det ska kunna cirkulera, annars ligger det bara och skvalpar lite på botten.
Vi lärde oss detta när vi hade samma problem som du.

Hur får man upp vattnet då? Vad jag kan se finns det ingen tryckmätare på pannan..
Vet du vad den röda grejen kan vara? Ska den vara av eller på? Sen är där en liten röd ratt på den ledningen som går tillbaka till pannan..

Det är olika från panna till panna. Jag hade ringt efter en vvs:are. Nånstans finns det en mätare som visar trycket på systemet. I bar eller med nån markering. (På vår är det ett grönt fält - om nålen står inom det fältet är det lagom med vatten).
Förmodar att den röda ratten är kopplad till er vattenledning, så att det är med den ni fyller på systemet. Men ni måste veta hur mycket ni ska fylla på.
Ring expertisen!
#7 Förmodar att "den lilla röda dosan" är cirkulationspumpen. Den måste vara igång, brukar finnas 1-3 hastigheter.
Har den varit avstängd över sommaren så kan den ha kärvat fast.
Den är så gott som ljudlös, men om du tar t.ex. en skruvmejsel, sätter den mot pumpen (gärna i mitten) och den andra ändan(skaftet) mot benet strax framför örat så märker du lätt skillnaden om den går eller står stilla.(du känner vibrationerna från pumpen)
Står den stilla så finns det ett litet lock i centrum på pumpen som man kan lossa och där innanför finns så att man kan vrida pumpaxeln så att den släpper och går lätt.
I min anläggning så fyller man på vatten tills det rinner ut i skvalröret, sedan när pannan värmer upp vattnet så utvidgas det och då kan det komma mer vatten ur skvalröret, alltså inget onormalt om man undrar då.

När vi satte igång den lilla röda så blev den otroligt varm efter några timmar. Betyder det att den kärvat fast eller är det normalt?

Var nere och kollade. Det är en TMV-panna modell DF20. Har googlat men hittar ingen beskriving på den, här hemma finns ingen heller.

#10. Att den blir otroligt varm är inte bra. Nu ska jag inte göra mig klok på detta, men om pumpen inte har nåt vatten att cirkulera, så blir den varm och förmodligen bränner den sönder.
Ring nu en som kan sånthär.

Misstänker att det är problem med termostaterna på mina element och att man ska lossa på vredet och spraya med WD-40 och slå med en hammare med en liten pigg. Men hur lossar jag termostaten och hur hårt vågar jag slå på piggen?
#10 Den blir ju lika varm som vattnet är som den pumpar, så visst kan den bli varm…inget onormalt.
Blev inte elementen varma efter en stund ändå?
Men om jag vore som du så skulle jag ringa rörmokaren, det är inte lätt att förklara när man sitter vid datorn! 
#13 Kan inget om sådant, jag har alla mina kranar (antika grejer) helt öppna och värmen regleras med automatik, beroende på ytter och inne temperaturen.

Jo, men vattnet den pumpar runt är inte "otroligt varmt". Kan tänka mig att det ligger runt 30-40 grader max. Vår golvvärme håller ca 20 grader.
#31. - fel på samtliga termostater? Tror jag inte.
Edit - sorry, du hade bara problem med ett par - då kan det mycket väl vara termostaten. Men ring nån som kollar åt dig. Det är inte kul att så sönder nåt så det sprutar vatten överallt.

Googlar man TMV DF20 så får man fram info om att den är från 1970 ca, så det är nog frågan om att skaffa en ny. Men ring som sagt en rörmockare/vvsare.
#15 Tempen på vattnet beror på hur du ställer shunten, d.v.s. hur varmt du vill har på elementen. Eldar du bras-vis, som jag gjorde förr, innan jag satte in accu-tankar, och med shunten nästan helt öppen så blev det nästan samma temp på vattnet som pannvattnet!
Vid riktigt kallt på vintern har jag säkert 50-55 grader i elementen, kan få varmare om jag vill.

Japp det blir till att ringa röris, han som var här och bytte rören i källaren är väldigt svår att få tag på så vi får leta upp nån annan.. Inga element är igång nu men värmepumpen är ju på så vi har inte kallt iaf. Bara ovanvåningen.

Vi slapp ringa röris. Mammas sambo hade koll. Det var bara att öppna en kran på ett rör. Nu är där vatten i men det blir inte direkt varmt. Antingen är elpatronen för liten eller så är den röda mojängen paj på nåt sätt. To be continued.. haha

Har ni luftat alla elementen efter det att ni fyllt på vatten?
Röda mojänger ska aldrig vara paj….! Det är viktigt! 

Jodå allt är luftat. Rören till ovanvåningen blev varma men sen bara ljumna så nåt är inte helt 100.
Nej, röda mojänger ska helst vara hela och fungerande!