Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 8069 ggr
Ceciliaolucifer
0

Prov på möggel

Hej,

Jag undrar om ngn här inne vet hur man går tillväga med att ta prover i tex ett badrum för att ta reda på om man har mögel, och i så fall vilken sort?

Vi stambyter och det har framkommit att det har hittats möggel i andra lägenheters badrum i huset. Jag kan inte springa dit och begära att få ta prover. Men jag har ju ett eget badrum och är väldigt intresserad av att veta om det kan finnas möggel hos oss.

Jag har haft djur som har varit sjuka i över 1 ½ år i luftvägsinfektioner som inte har gett med sig. Och nu vill jag veta om badrummet kan ha varit boven.

Ngn som har tips?

Maria
0

Är det en hyreslägenhet så kontakta hyresgästföreningen.

Annars kan du väl anlita någon som mäter mögelhalten. Jag har ingen aning om hur det går till men det är nog bara att ringa och fråga.

/Maria

Halvdansken
0

Vi fick tagit prover i vårt hus när vi upptäckte mögel. Det var genom en tjej på ett annat forum, som skickade provtagnings-fiduser till mig och sen skickade jag tillbaka dem till henne för analys.

Vi fick runda "tryckdynor" (ingen aning om vad det helter) men man tar av locket och trycker plattan mot väggen eller var det nu är man misstänker mögel, så fastnar det sporer på den klibbiga ytan.

Vi hade en 3-4 olika sorters inkl. svartmögel. Inte kul.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
0

Ring till Anticimex. De har bra information om mögel och sånt. Ibland ingår det till och med i hemförsäkringen.

Tom