Sågspån
Vi håller på och river ett hus byggt runt 30-talet. Huset är isolerat med fint sågspån. Någon som vet vad man kan använda detta till eller var man gör av det?
Tacksam för svar.

Lägg det i komposten.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hör dig för om någon vill göra pellets eller dyligt av det. Enda rätta är att på nått sätt elda det, och gåre utvinna energi på samma gång äre bara bra.
Spånet har troligtvis dragit på sig en hel del ohyra som du inte alltid ser, sorkpest etc. så det funkar tyvärr inte som strö åt djur. Och det är väl en rätt ansenlig mängd också antar jag. Elda det skulle jag gjort iaf, alternativt hört om det går att göra pellets av.
// Paltfan
Tack för förslagen.
Visst är det en stor mängd. Det kommer att bli väldigt många säckar.
Vi har aldrig haft råttor i huset men visst kan de ha kommit in i isoleringen. Däremot har vi haft problem med hästmyror.
Skall kolla läget med pellets.

Vi har bara samlat det i säckar och lämnat allt på återvinningsstationen som brännbart avfall, då går allt till energi om än inte till oss själva, men jag har svårt att tänka att man kan elda upp sånt i dem mängderna i egen kamin.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#4 nä, fint sågspån är ingen hitt att elda i kamin som det är, ligger bara och pyr på ytan på så vis.
Lämna på återvinningstationen är skitbra, då blire på ett eller annat sätt nytta av det.
// Paltfan

Är det riktigt stora mängder är det kanske svårt, men jag hade helt klart lagt en del i komposten och spridit ut ett tunnt lager på graäsmattan och lagt ut lite överallt. Det är bra jordförbättring.
#6 är det verkligen det?
Tycker det borde vara svårsmält på en gräsmatta i ren form.
Aska vet jag är bra för marken dock, men sågspån som det är? Tycker det borde brytas ner för långsamt.
Haru mer fakta på det?, blev nyfiken då detta var nytt för mig.
// Paltfan

Aska kan vara bra i små mängder, det finns fosfor i det, men det beror också på vad man bränt.
Jag har strött ut sågspån i gräset, och speciellt där det varit dålig (torr, hård) jord. Till hösten kommer det oftast svamp. Låt den vara, svampar har en god inverkan på jorden och de försvinner igen. Efteråt blir det uppluckrat och gräset får full fart.
Men vi pratar 0.5 - 1 cm. Inte mer. Testa på ett par m2 nånstans i en hörna.
Mycket intressant, det lär jag testa där gräsmattan är sämre.
Helt nytt för mig att det skulle funka. Tackar för tipset!
// Paltfan

Det är givetvis under förutsättning att sågspånen inte har behandlats med nåt.
Såg-"mjöl" kan blandas med klister och användas för att laga, typ hack och sådant i liknande träslag
Man kan när man sågar spara lite såg-"mjöl" för att senare använda till att göra lagningar.
Vi har/hade sågspån som isolering i golv och väggar, byggt -65. När vi rev ut vardagsrumsgolvet fick vi ihop cirka 50-60 säckar med spån.
Ett gäng fick en kompis som meckar med bilar (för olja etc.).
Ett tjugotal har vi blandat ner i rabatter, lagt i komposten och lagt som täcke ovanpå jorden vid buskar etc. Täcker man jorden så slipper man ju en hel del ogräs :-)
Vi har några kvar, men vi har även gett bort några för att de ska kunna lägga ut i rabatter etc.