Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 1747 ggr
Oskar
0

Balkonger & Bostadsrätt

Vi är ett antal i vår bostadsrättsförening som vill bygga balkonger, eller rättare sagt göra befintliga balkongerna större. Kostnaden kommer tas ut i form av höjd månadsavgift.

Någon som vet vilken typ av uppslutning som krävs för att man ska kunna driva igenom något sådant? Måste 100% av medlemmarna gå med på detta? Eller räcker det med någon form av majoritet?

mvh
Oskar

Niklas
0

Jag tror att du får titta i stadgarna. Det brukar stå där.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Pelle
0

I de flesta fall vad det gäller brf:er så räcker det med styrelsebeslut om det kan sägas vara löpande verksamhet, vilket detta skulle kunna vara. T ex vårt bergvärmeprojekt samt ett elstambyte anser vi det räcka med styrelsebeslut trots ganska stora investeringar.

Men… iom att ni skall höja avgifterna pga ombyggnaden så brukar det bli stämmobeslut då de flesta bostadssrättsföreningar har som praxis att fastställa avgiften till föreningen på ordinarie stämma. Dock bör det räcka med enkel majoritet, även om konsensus kanske bör eftersträvas om en så omfattande fasadförändring som balkongbyggnation.

Oskar
0

Ok, ska kolla i stadgarna. Men förhoppningsvis får vi då balkonger…för tror majoriteten är för…dock inte alla.

Själv tycker jag en stor balkong är ett klar plus, och tror det skulle höja värdet på lägenheterna.

Oskar

Stenis
0

En stor balkong är som du säger ett stort plus!

Jag vet inte hur vi någonsin ska kunna flytta härifrån annat än till eget hus (eller takterasslägenhet), vi har två stora balkonger i varsitt vädersträck som verkligen höjer levnardsstandarden.

Hoppas för er del att ni får igenom beslutet!

Faxlin
0

Håller med om att en stor balkong är ett plus när man bor i lägenhet. Och självklart höjer det värdet på den om man en dag vill sälja. En snyggt inredd balkong är något som höjer intresset för hela lägenheten. Har ni sett programmet där de gör i ordning lägenheter inför försäljning? De lägger alltid gott om tid och pengar på balkongen.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Oskar
0

Jo jag tror också värdet höjs. Många av lägenheterna har dessutom fin utsikt vilket gör balkongerna ännu mer attraktiva.

Oskar

Tom
0

Det är troligen inte löpande verksamhet eftersom det inte har någonting med normalt slitage eller annat underhåll att göra.

Har något liknande hus i närheten gjort detta? Fråga i så fall hur de gick tillväga och vilka problem de stötte på. Det kommer du att ha stor nytta av.

Tom

Oskar
0

#7 Jepp, finns grannhus som vi vill kopiera. De som driver frågan hos oss har pratat med dem.

Oskar

Niklas
0

Kan ni inte göra ännu större balkonger om ni ändå håller på? En bred balkong utmed hela lägenheten skulle väl dubblera värdet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Oskar
0

#9 Ha, jo gärna för mig…men jag är nöjd om vi får "vanliga" balkonger. :)

Oskar