Tvättmaskiner.
(Jag hoppas jag sätter detta under rätt tråd nu)
Har under den senaste tiden gått i tankar till ifall det finns möjlighet att sätta en tvättmaskin i badrummet dock har jag ännu inte köpt någon då jag skulle vilja veta mer om de rekommendationer som finns. Jag vet det är något styrelsen i min förening tillåter att ha tvättmaskin, både i badrum och i kök.
Däremot så har de tidigare ägarna till min lägenhet kaklat igen avloppet för tvättmaskin (det gjordes för många år sedan tyvärr).
Jag har dock sätt hos vänner och bekanta att man kan koppla maskinen till handfatet, samt att avloppet kommer vara i närheten.Hur går man till väga då? Vilka extra delar är det som behövs? Vad bör jag tänka på om det är möjligt? Hoppas någon här inne har kunskap kring detta :)
På bilden ser du en grå böjd slang, det är avloppet från maskinen, den följer med maskinen och kanske dina vänner har hängt den på handfatskanten på nåt sätt när de tvättat??
Sedan behöver du ju vattentillförsel och el. Vattenslang och elkabel följer med maskinen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Vi hade tvättmaskin i vår förra lägenhet och avloppet var kopplat till handfatet. Fast vi betalade en rörmokare som fixade tillförsel och som fixade ett rör för avloppet som han fäste i handfatets nedre rör.
Jag tror att du ska kosta på en sådan installation om du vill ha en tvättmaskin. Vi hade även dit en elektriker som fixar till en kontakt som funkar i ett våtutrymmet,

Tackar för tipsen, ska helt klart kolla upp vad det hela kan eventuellt gå på, men lär inte bli i rödaste rappet pga begränsad ekonomi. Men nån gång blir det kanske möjligt :)
Det är väldigt skönt att ha en egen tvättmaskin även om det finns sådana man kan använda i källaren.

#4 Oh ja, det är därför jag kollar upp möjligheterna och om det finns några hemma hos mig :) Det verkar inte vara helt omöjligt även om det krävs några månaders sparande först. Men den som väntar på nåt gott…. XD
#5 - jo jag vet. Jag minns hur härligt det var när vi äntligen fick in vår maskin :). Men som sagt - glöm inte elektriker också för det fall ni sätter in den i badrummet, det är lite speciella regler med el i våtutrymmen.

Jo det kommer jag göra om jag (bor själv :) ) skulle få råd innan eventuellt stambyte (stambytet kommer inte ske på några år dock…tyvärr), men det är alltid bra att planera och kolla möjligheter innan. Att fiffla med el annat än att installera tv och dator (etc) skulle jag inte våga på själv. Sånna detaljer överlåter jag åt de som kan istället :)