Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 2977 ggr
Madde
2007-03-10 17:56
0

Att Tapetsera??

Nu står jag och min pojkvän och ska flytta in i en bostadsrätt. Det är nu så att vi vill tapetsera om några rum då det är mörka tapeter och border överallt. Vilket jag tycker är så grymt fult.

• Vad ska jag göra, vad behöver jag tänka på?
  • Ska jag satsa på Easy-up tapeter eller vanliga?
  • Mönsterpassade eller enfärgade. (har bara varit med och tapetserat förut, aldrig gjort det själv)
  • Billiga/dyra???

Tacksam för svar. Har någon vecka kvar innan jag kan börja tapetsera, men alla snabba svar är uppskattade då vi ska iväg och kolla tapeter i veckan.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

mariatingsund
2007-03-10 18:05
0

Easy-up är en form av tapet som är lättast att få upp på väggarna, du slipper stryka klister på tapeten, ha tapetbord eller krypa på knäna, slippa vänta medan tapeten sväller mm. Det kan jag varmt rekommendera. Även om det finns mönsterpassning, är detta sätt så mycket enkelt, du har hela rullen i en kasett på golvet, och lyfter ut tapeten ända tills du ser mönsterpassningen, då trycker du bara tapeten mot väggen som är rullad med klister förstås. Papperstapeter är billigast, easy up något mittemellan och det finns även fototapeter jättefina idag. DU väljer. I fackhandeln ger de bra information och det finns beskrivning även på rullarna.  I flesta handeln kan du köpa flera rullar och lämna tillbaka hela rullar om du inte kan räkna ut mängden i förväg.

Det du ska tänka på är däremot att göra förarbetet snyggt, t.ex. bård lämnar reliefavtryck om du inte avlägsnar den, spacklar upp ojämnheter mm. Ta också reda på vad det är för tapet som finns där nu så inte DEN lossnar när du tapetserar ovanpå.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Madde
2007-03-10 18:13
0

ok tack för det svaret. =)))

Hmm då lutar det åt en easy-up tapet i alla fall. För jag vill ha det så enkelt som möjligt.

Hur gör man lättast för och få bort en bård??? Den vi ska ta bort är ca 2 decimeter och sitter mitt på väggen.

Hmm, hur tar man reda på vad det är för tapet sen innan?? (oj vad jag känner mig som nybörjare) alla dessa frågor. =)

Sara
2007-03-10 18:26
0

Man kan ånga bort den. Fråga i tapetaffären om de har en sån maskin att låna ut.

Annars får du slipa och spackla.

Sara

SeaHawk
2007-03-10 19:03
0

Alltså, om du vill avlägsna gammal tapet, vilket är att föredra om den då är så mörk gör du igenom att helt enkelt dra ner den gamla tapeten, om du har tur så har dom INTE snålat och köpt för billiga tapeter förra gången och då spaltar den sej och kvar får du bara papper.  Är det då riktigt gjort så behöver du knappt ens spackla på förutom eventuella hål och märken. Skulle det nu vara tapeter utav sämre kvalite så kan man med hjälp av en sprayflaska som du har till blommor spraya väggarna och på så vis plocka bort den gamla tapeten.

Oavsett vad du väljer för tapet att sedan sätta upp så är det ju en smaksak, vill du underlätta och slippa göra massa underarbete, då tar man en halvstruktur eller liknande som är lite tjockare och som döljer ojämnheter bättre. Kolla upp innan om det är överlapp eller kant i kant som gäller.

Var inte rädd för att fråga på affären där du köper dina tapeter och jag brukar personligen ALDRIG köpa den färdigblandade tapetlimmet, antingen ett dyrare pulverlim eller ett vävlim. Vävlimmet har fördelen att det fäster bättre om du är osäker på underlaget.

Hoppas du/ni får en trevlig stund med dina nya tapeter.. =)

Madde
2007-03-10 22:10
0

Tack för svaren. nu börjar jag bli lite mer klok. men mer tips är välkommet. =)