Problem med för kallt kylskåp
Hej,
Jag har ett kombinerat kyl-fryspaket i min lgh, från Gorenje. Det fanns här när jag flyttade in 2006, vet ej hur gamla de är, men de ser ut att vara tämligen nya.
Har inte kommit mig för att frosta av frysen på snart 2 år. Det är ingen panik där ännu riktigt, men jag undrar om detta är anledningen till problemet jag har med att kylskåpet är alldeles för kallt, det får minusgrader!
Mina grönsaker har fryst, jag har försökt reglera temperaturen genom att vrida temp-reglaget på 0 (noll), det är minusgrader ändå.
Vad bör jag göra?
Sätta igång en avfrostning pronto?
Ringa tillverkaren?
Skaffa ny kyl?
Sedan hittar jag ingen bra grupp för detta inlägg!
Borde va nåt fel på termostaten, men behövs det avfrostas så prova om det hjälper, men jag tror inte på det.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Jag ringde den firma som servar Gorenje i Uppsala, han som förestår service sa precis samma sak.
En termostat hade han dock inte inne till denna modell, den måste beställas, gud vet hur lång tid det tar. Jag får väl förvara grönsakerna på balkongen så länge!
Eller gå sta och köpa ny kyl/frys, den här var 8 år gammal enligt serienumret.
Blä för sådant här, det kommer alltid så himla olägligt!
Jag har råd med det, det är inte det, men jag orkar inte riktigt gå och titta på kyl/frys just nu…
Men hyresvärden håller väl med kylen?
Jag har bostadsrätt. Det får jag vackert göra själv 
Ahaa! Men du har ju några veckor kvar på semestern så du hinner nog fixa ett nytt!
Kan bli dyrt med reparation också!
En reparation med montering + reservdel offererade han för 1595 kr. Ny kyl/frys kostar såklart mycket mer.
Jo, det är ju bra att det inträffar NU och inte medan man sitter på jobbet typ!

Är kylskåpet 8 år gammalt då tycker jag inte du ska slänga ut drygt 1,500 kr för reparation. Även om ett nytt kostar mer.
Vad jag fick höra var att alla icke självavfrostande kombinerade kyl o frys har is på baksidan i kylskåpsdelen och det är helt OK. Men innetemperaturen bör hålla rätt kyla. Däremot om du har självavfrostande, då bör inte vara is där, däremot måste du avfrosta det också, minst 2 gånger om året. Så jag föreslår att du frostar av frysen, det går på bara någon timme, lastar tillbaka dina frysvaror (ha dem i kylväska så länge) och starta om på nytt. Jag tror du får bättre i kylskåpsdelen. Är det så att ibland för kallt, ibland för varmt, då är det bara slänga, för då är den sönder nog för att inte försöka rädda.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jo jag funderar på att i alla fall skaffa nytt.
Och kanske skaffar en ny spis när jag ändå är i faggorna. Den är i alla fall från när huset byggdes runt 20 år sedan.
Man kan få ett riktigt schysst paketpris om man köper flera nya vitvaror samtidigt.
Brr blir ett djupt hack i min buffert bara!
Det kan inte vara så enkelt att själva vredet har "hoppat ur" sitt spår så att det bara snurrar utan att vrida på den lilla axeln?
Tom
Jag skulle gärna undersöka det, men som sagt, det håller minusgrader så ska man in där och stöka får man frostskador!
Efter avfrostningen är det fortfarande under 0-gradigt.
En reparation kostar för mycket för att jag vill kosta på det på en produkt som är 8, snart 9 år…