jag ska på visning
jag är i färd att köpa hus, imorrn ska jag på visning. Det kom lite hastigt och lustigt, idag såg jag ett hus jag vill ha.
Vad ska jag tänka på när jag går på visning?
Jag gick runt huset idag och kollade, det är obott. Det enda jag kunde se vara att fönstrena var lite dåliga.
Jag vet inte så mycket om husköp, men i lägenheter tycker jag man ofta glömmer att kolla hur mycket riktigt fula hål det är i väggarna, om kranarna droppar och är jobbiga att byta, om det drar mycket från fönster, hur mycket ljud hör man utifrån och från grannarna.
Mvh // Johan
Jag tycker du ska se om du tycker om huset och läget. Läget är absolut viktigast, men även tomten, husets placering (solens läge) och sedan huset och om det är välplanerat och kan fungera att bo i.
Gillar du sen huset - då är det dags att hyra en besiktningsman, som ger dig ett fullgott underlag om husets skick.
Visa gärna vilket hus det är fråga om så kan vi nog ge dig mer att titta på.
Gå ner i källaren och lukta om det luktar mögel. Titta också på väggarna om det syns spår efter fukt eller rent av är blött. Gå upp på vinden och titta efter samma sak. Ta med en kniv och stick i bjälkarna. Känns det fast eller ger det med sig?
Titta på det allmänna skicket. Känns det bra så är det bara att gå vidare med en besiktningsman. Anlita absolut INTE en som säljare eller mäklare rekommenderar!!
Tom
menar #3 takbjälkarna? får man verkligen sticka i huset!?? *eep*
#4: Du måste sticka, peta och kanske til och med riva upp golvkanter. Det går inte att se hur det är annars.
Vänliga hälsningar
Niklas
ok då sk ajag göra det och sen skylla på dig! lol jag tar med verktyg…
Om du tar en kniv och sticker in i en bjälke så kommer kniven antingen inte in mer än någon millimeter och då är det inte några problem. Eller så åker kniven in en bra bit och då är bjälken redan rutten och bör bytas snarast i alla fall.
Tom
Trevligt, jag ska antagligen snart sälja hus så det kan nog inte skada att läsa och åtgärda :P
//Jonas
Är det verkligen dumt att anlita en besiktningsman som mäklaren rekomenderar? Är inte mäklaren oberoende?
#9 Det ligger i mäklarens intresse att huset blir sålt - det är ju då han får sina pengar.
För att jag som köpare ska acceptera ett utlåtande av en bseiktningsman ska han ha en försäkring och vara betald av mig.
det är klart att det är jag som betalar, men är det bara korrupta besiktningsmän som mäklare rekomenderar?
#11 Det tycker jag var en korkad fråga. Det handlar inte om korruption.
Om jag säljer en tjänst så vill jag naturligtvis tillgodose intresset hos den som betalar för tjänsten.
Som köpare av hus - och anlitare av besiktningsman - vill du ha ett protokoll som ger dig fullgott beslutsunderlag inför ditt köp.
Som säljare av hus - och där ingår, som jag ser det, mäklaren - är du intresserad av ett protokoll som ger köparen en trygghet så att han köper huset.
#11, Ja det var en lite lustig fråga.
Tänk så här istället. Tycker du att det är värt att riskera att mäklaren i första hand går sin uppdragsgivares väg med följden att du köper ett hus som inte är så bra som du tror? Alternativt att du själv anlitar en egen besiktningsman som du vet går dina ärenden så att du senare slipper märka att han inte gjorde det…
Men visst, det finns de som har vunnit på lotto också… ;-)
För mig är i alla fall valet enkelt.
Tom

De besiktningsföretag som mäklarna rekommenderar är oftast de som finns tillgängliga på orten (det är ju inte världens största bransch), och de tillhandahåller kontakten som en service till dig som köpare.
Jag skulle inte bli misstänksam mot besiktningsmannen bara för att mäklaren rekommenderade företaget, men jag skulle aldrig godta den besiktning som säljaren/mäklaren utfört, utan precis som Anders påpekar så ska DU anlita besiktningsmannen så att dennes uppdrag och lojalitet till gagn för dig med allt vad ansvarsförsäkring, huvudmannaskap osv heter.
En besiktning utförd av säljaren/mäklaren skulle jag endast se som begränsad konsumentupplysning inför/under en visning.
#14 det låter vettigt!
#14 Javisst, det är ju jättebra om mäklaren kan visa upp ett besiktningsprotokoll.
Men jag tror inte jag hade haft nytta av det i fallet med mitt fuktskadade tak…
#15, Hoppas att du är nöjd med svaret du från början hade bestämt dig för att du ville ha. Att fråga här och inte nöja sig förrän man fått ett svar man redan bestämt sig för verkar onödigt.
Lycka till med husköpet!
Tom

# 15 Precis det jag menar. Säljarens/mäklarens besiktning är ju en pointer om husets allmänna skick, men för att du skall uppfylla din undersökningsplikt som köpare så krävs ju att du eller din besiktningsman tar reda på hur det egentligen ligger till med husets skick. Om besiktningsmannen då missar ngt som denne borde sett så ökar ju chansen att du som köpare inte behöver ta hela smällen.
Hur kommer det sig att det inte blev säljaren som stod för fiolerna?Hade du/besiktningsmannen haft möjlighet att upptäcka felet innan köpet om ni studerat husets alla detaljer så att det inte kunde klassas som en dolt fel, eller var det bara smidigare?
#18 Pelle, frågar du mig?
Det var fullt möjligt att upptäcka felet genom att ta en stege och gå upp och titta lite noggrannare på taket (huvudfelet var att en plåtränna var sönderrostad och släppte igenom regnvatten).
Besiktningsmannen nöjde sig med att titta på taket från marken.
Säljaren kunde hävda att felet var okänt. Det var inte dolt eftersom det gick att upptäcka. Alltså ska inte säljaren stå för det. (Sen är det en annan sak att jag vet att säljaren var medveten - det går dock inte att bevisa).
I avtalet med besiktningsmannen stod att han skulle gå upp på taket med stege. Alltså stod han för sin självrisk och hans försäkringsbolag för resten.
Sen hade det räckt att lägga om den del av taket som var skadat. Jag ville lägga om hela - så vi delade på kostnaden - som totalt var ca 100.000:-.

Visst menade jag dig, Anders. klantig hänvisning från min sida.
Tänkte att du som varit med om lite strul kring detta kunde berätta lite mer om omständigheterna för att visa på fallgropar man lätt går i vid husköp.
Mao så räcker det inte ens med att anlita en besiktningsman, man måste egentligen ha någon som besiktigar besiktningsmannens arbete ;)
Hur stort var taket, och vilket material lade du det med? Tegel? Frågar för egen räkning iom att det alltid är bra att ha en "mellan-tummen" pris på olika byggnadsdelar när man kollar på renoveringsobjekt som jag gör. Om du orkar dvs.