Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 13103 ggr
AktieTrader
2

Har "lagat" diskmaskinen

Diskmaskinen gick inte att stänga. Jag trodde korgarna hade fastnat så jag drog ut och in dom men det gick fortfarande inte att stänga. Låset låste helt enkelt inte. Det verkade som det hade fastnat i öppet läge. Jag försökte pilla och ha mig i låset men det hjälpte inte.

Jag fick leta upp torxnycklarna i graget och börja skruva isär luckan. Det gick bra men det var ett helsike att pilla ut låset. Där var mycket plastdelar i låset så det tog ett tag med försiktigt pillande innan jag förstod hur det funkade. Jag trodde det funkade så jag krånglade tillbaka det. Men det funkade fortfarande inte. Krånglade ut låset igen. Testade det på låsbläcket, det funkade. Jag misstänkte att jag satt tillbaka låset i låst läge innan och att det var därför det inte funkade. Krånglade tillbaka låset och stänger luckan sakta. NEJ, det funkar inte.

Vad i helsike är det!! Jag krånglade ut det igen och smorjde det lite. Satte tillbaka det. Nej det funkar inte. Nu hade det gått en hel timme och jag börjar bli riktigt trött på det. Jag öppnar och stänger dörren flera gånger och lägger märke till att luckan blir sne när jag stänger den och undrar om den kommer snett in i låset.

Då helt plötsligt så hittar jag felet. En svart plastvisp har lagt sig i mellan luckan och den svarta gummilisten. Det var därför jag inte hade sett den innan. Otroligt och så la den sig på samma ställe när jag drog i korgen.

Jag tog bort vispen och låset funkade :-) Sen var det bara att montera tillbaka alla delar. En dryg timmes jobb helt i onödan.

Tom
0

Haha! Ett gott skratt fick i alla fall jag :D

Ursäkta att jag skrattar men sånt där är jättekul! (För oss andra:-)

Tom

AktieTrader
0

Jag skrattade med när jag upptäckte det.

Den jäkla vispem var svår att se att den låg i mellan även när man visste om det. När man stod upp så skymde bänkskivan så då var det omöjligt att se.

Tur att man inte har tummen mitt i näven så man hade ringt en reperatör. Men å andra sidan så hade problemet löst sig själv när man diskat disken för hand :-)

elenor
0

Usch, det känns verkligen förargligt, när man råkar ut för sådana där saker! 
Ler igenkännande åt situationen, även om det inte är precis detsamma!

Det var ju tur att du själv kunde fixa med maskinen. Det kunde ha blivit dyrt!

Titti
0

#0 Jag kan se dig när du håller på och kämpar. Flört Jag ska hålla koll på min svarta plastvisp.

Jag har en bänkdiskmaskin som inte brukar diska ibland, bara spolar vatten på disken. Då är det en tesked som sticker ner genom botten på bestickskorgen (svårt att se) och låser spolarmarna. Då Skrikandes jag. Är bara att göra om det, och kontrollera att spolarmarna går fritt.

Titti
0

AAhh… Nu är det min tur att laga diskmaskinen. Den bara tar in vatten och tar in mera vatten och tar in ännu mera vatten… Gråter 
Resten kan ni "räkna ut med lilltån".

Inte kan jag ropa på gubben min heller, för han är inte hemma. Blir till att ta fram nåt att torka golvet med nu Skrikandes

christerm
1

Haha - skrattar igenkännande Skrattande

Kan berätta en liknande historia!

Platsen är en gata utanför bostaden i Lund.
Föremålet är en SAAB 96 med krånglande blinkers.
Personerna är jag och min fd sambo.

Blinkersen hade krånglat i flera veckor och till sist lagt av. Insåg att läget var sådant, att skulle jag någon gång i livet bli hjälte så var det nu - förutsatt att jag kunde få blinkersen att fungera.

Upp med huven, skruva av säkringlocket, kolla säkringarna - alla hela. (Det var på den tiden då det var smala porslinssäkringar intryckta mellan två metallstift)

Snabb diagnos - det måste vara blinkersmekanismen vid ratten. Fram med verktygslådan. Koppla ifrån batteriet. Av med navet i mitten på ratten. Rycka, slita, svära, be, bända…    …och efter flera timmars arbete får jag av ratten från rattstången.

Där ligger nu blinkersmekanismen lätt åtkomlig. Av med blinkersmekanismen. Rengör, putsar, justerar samtliga detaljer i mekanismen, avslutar med en lätt smörjning - allt fungerar perfekt.

Ytterligare 1 timmes arbete med att få tillbaka grejorna i rätt ordning. Till sist, allt på plats - ansluter batteriet och blinkar åt vänster - helt tyst, inget förlösande ticktack hörs från blinkersreläet, blinkar åt höger - lika dj-la tyst!!!

Just i detta ögonblick kommer sambon ner och undrar om jag dött, eftersom jag inte varit synlig på hela dagen. Biter ihop för att inte min ilska ska gå ut över henne - det var ju ändå ett ganska nyinlett förhållande. Gör en lång redogörelse över allt som gjorts de senaste timmarna och när jag är färdig kommer den obligatoriska frågan som alla icke tekniker ställer - har du kollat säkringarna?

Japp! svarar jag, i den trygga förvissning om att det hade jag ju gjort - har du rullat dem, det brukar alltid min far göra när något elektriskt inte fungerade i bilen, säger hon.

Rullat, hör jag mig säga, vaddå rullat?? - Ja, drar med fingret över dem så att de roterar i säkringhållaren, säger sambon!!

Det kan omöjligt hjälpa svarar jag, och känner hur en svag aning av osäkerhet tar tag i mig!

Var sitter säkringen till blinkersen, frågar hon. Där, säger jag och pekar lätt irriterat på säkringen - så här gjorde far, hör jag henne säga, ögonblicket innan jag sjunker genom jorden!

Tom
0

Haha! Kul!

Tom