Färggenomblödning!!
Hej!
Jag ville måla om min byrå till vit så jag tog med en låda till färgaffärn för att fråga hur jag skulle göra. Fick med mig två burkar hem, båda från flugger, en vattenburen grundfärg och en High Finish Akrylatlackfärg.
Byrån hade sen förut en grund at bets som gör den rödbrun, över det någon ytbehandling som har börjat spricka och smular sig av ålder.
Jag började att slipa för att rugga ytan och sen målade jag på grundfärgen. Då händer det hemska! Det röda blöder igenom färgen så att det blir rosa :( Det syns mest där jag nästan fått bort allt av den gamla ytbehandlingen.
Kommer den gå bort med ett till lager grundfärg? Eller när jag målar med Akrylatfärgen? Om inte vad gör jag då?
Tar med en inte så snygg bild. De blå fläckarna finns inte, det är nog blixten som spökar :P
Tvättade du med Målartvätt också?

Nej det gjorde jag inte. Trodde inte att det skulle behövas.
När jag köpte färgen så stod de och funderade på om det var risk för genomblödning men bestämde sig för att det nog inte skulle bli det.
Jag tog med lådan igen för att visa hur det blev. De förklarade att det var vattnet i förgen som löste upp betsen som var målad innan så att de blandade sig. Då sa de att jag gatt köpa den grundfärg som jag inte valde först för att de sa att den luktade så starkt och vi har bara en etta med ett fönster så kan inte vädra så bra. Det var en Alkrydbaserad färg som enligt mig inte luktade speciellt mycket alls.
Jag målade med den färgen på byrån nyss nere i förrådet och ska måla igen om ca 4h. Vet inte om jag ska måla ett till lager grund och nöja mig med det, eller ett lager grund till och sen ett lager High finish?
Det är bra att alltid tvätta med Målartvätt. Hade du gjort det hade du sett att färgen lossnade. Jag tänkte också att att det var bets som löstes upp av vattnet.
Förmodar att det var någon häftgrund eller så som du köpte nu då. Om färgen inte blöder igenom behöver du inte grundmåla en gång till. Men kolla noga, sådan där bets kan vara envis. Jag fick shellacka en gång. Jag gjorde samma misstag som du. Målade och sedan blödde det igenom. Jag målade dumt nog en gång till och det blödde fortfarande igenom på vissa ställen. Eftersom jag inte orkade slipa ner allting så shellackade jag där det blödde igenom och målade två gånger till.

Ja det har du ju rätt i att jag skulle sett att betsen lossnade om jag tvättat den först. Ska tänka på det nästa gång jag målar något! Att vara ivrig och slarva straffar bara sig själv så man måste göra om flera gånger :P
Egentligen borde man ju shellacka allt man ska måla bara för att vara säker ;P
Det såg tack och lov inte ut som att det blödde igenom denna gång när jag gick upp, får se när jag går ner. :)
Jag har slarvat många gånger. Men det straffar sig nästan jämt! Så jag blir allt mer noggrann efter hand.

haha ofta får man lära den hårda vägen :P
var ner och kollade nu och det såg jättebra ut! Helt vitt :) Om man inte målar på Acrylatlackfärgen utan bara har grundfärgen, Alkrydbaserad, hur blir det då om man spiller vatten på den?
Om den bara är täckande borde inte det vara något problem.
Nja täckningsgraden av färgen lämnar tyvärr ingen direkt garanti för hur väl den täcker exempelvis kvisthål.
#7 Vad menar du med "Alkrydbaserad"?
/Désirée
#8 - jag skrev inget om alkrydbaserad.
Min åsikt är fortfarande att om du har en färg som täcker så brukar det inte vara något problem om det kommer vatten på den. Inte ens om det är grundfärg.
Du måste ju kolla när du målar om den har täckt kvistarna eller inte. När det gäller den delen så kvittar det ju om det är grundfärg eller annan färg.

# Det står på burken att den är Alkrydbaserad. Har aldrig hört det förr, måste vara något nytt :P
Vad gäller kvistar så är det ingen fara med de. Byrån är täck med fanér så det finns inga kvistar på den. Och sen tror/hoppas jag att om det inte syns bets igenom nu så förblir det så..*peppar peppar*
jag har målat en plankbit med samma färg som jag tänkte testa att hä vatten på för att se hur det blir. Grundfärgen känns ju mer porös än vad täckfärgen gjorde så vi får väl se vad som händer :P
Grundfärg brukar vara lite porösare. Det är just för att annat ska kunna fästa bättre på färgen sedan. Måste erkänna att jag ofta skippar grundfärg på möbler. Jag brukar nu slipa rätt mycket, sedan använda målartvätt och sedan kör jag slutfärg direkt. I två lager då. Är det yta som ska användas mycket brukar jag köra något lager till.