Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettinredning-och-design
Läst 8944 ggr
[MissCaandy]
0

Måla dörrar

Jag och min sambo bor i en hyreslägenhet. Vi har världens fulaste dörrar. Dom är ljusbruna, platta och har plasthandtag. Lackade med genomskinligt lack också.

Går det att måla dörrarna vita så att det blir bra? Och dom fula plasthandtagen.. Går dom att måla med någon speciell plastfärg typ?
Eller kan man byta handtagen?

parsley
0

Förmodligen är det lättast att byta ut handtagen mot några snyggare. Kolla på t ex Biltemas hemsida för att få en uppfattning om vilka olia sorter det finns. Dörrhandtag består av två delar som skjuts in ifrån varsitt håll och hålls ihop av en sprint. Pillar man loss sprinten så är det bara att dra loss handtagen och sätta dit de nya. Spara de gamla handtagen för säkerhetsskull.

Världens fulaste dörrar kan man måla om med hyfsat bra resultat med hjälp av roller och målardyna. Hör i färgaffären vilken färg som är lämpligast. Det kan vara idé att montera ner dörrarna och måla dem liggande för att undvika rinnande färg. Men hör med hyresvärden först om ni bor i hyreslägenhet, så ni får lov att måla om dörrarna och inte blir ersättningsskyldiga när ni flyttar från lägenheten. Arbetet ska vara yrkesmässigt utfört som det heter, så om man ska vara riktigt petig ska dörrarna kanske lämnas in för sprutmålning. Men frågar ni om lov och är noggranna när ni arbetar med att måla dörrarna så tror jag inte att det ska vara något problem.

[MissCaandy]
0

Ska man "rugga upp" ytan på dörrarna först?

Man vill ju inte lägga ut för mycket arbete och pengar när det är hyreslägenhet heller.. :/ Kommer nog inte bo här längre än 3 år heller..

parsley
0

Hör efter i färgaffären när ni köper färg. Ofta räcker det att tvätta med målartvätt för att matta ner ytan.