Handdukstork och vikdörr
Hej, nu skulle jag behöva lite råd. Har en minimal toa med minimala väggutrymmen och ska skaffa en "minimal" handdukstork. Vi är fyra i familjen så det är bra om den klarar ett par badhanddukar. Helst får den inte kosta alltför mycket pga begränsad kassa. Rekommenderat märke?
Dessutom undrar jag om nån har erfarenhet av vikdörrar? I vardagsrummet går en liten trappa upp till nästa våning och då kommer man tyvärr rakt in i tonårsdotterns rum (tyvärr för henne, alltså…). Däruppe, där trappan tar slut, är det TRÅNGT för en vanlig dörr så vi tänkte skaffa en vikdörr. Undrar bl.a: 1. Hur är det med dessa (allt ni vet!)? 2. Nån ljudisolering överhuvudtaget? 3. Hållbara för mycket "ut-och-in"? 4. Är det dessutom helt kasst UTAN sk golvstyrning på så sätt att man bara har skena/styrning i överkant?
TREVLIGT om ni vet nånting om mina undringar!
Hur ser det ut där vikdörren ska sitta? Har du en bild?
Tom

Jag testar att sätta in två bilder (har aldrig gjort det förut här så jag vet inte hur det går…).
Fotona tagna nerifrån trappa och uppifrån. Vi måste så klart bygga till en liten stomme/vägg som dörren är tänkt att passa in i men det blir smalt. Det lilla räcket bredvid trappan är ca 55 cm bred. Det är ett snedtak som följer hela trappan upp och in i rummet, ett helt spetsigt tak är det. När man står på golvet däruppe efter sista trappsteget är det ca 166-170 cm rakt upp till taket ovanför huvudet.

Vi har en handdukstork från FM Mattson, den sitter över toaletten och tar minimalt med plats. Vi har två handdukar på den, men det får plats åtminstone tre…. varm av vatten, inte el….
woodspirit, Bra med bilderna nu bli det betydligt enklare att spåna idéer.
Det jag spontant skulle göra är att sätta dit en skjutdörr istället. Det ser snyggare ut och fungerar mer som en vanlig dörr än en vikdörr. Om du låter dörren gå in i väggstumpen (som ni ändå tänkte bygga) blir det dessutom en riktig vägg som man kan möblera mot.
Tom

Tack för tipset, Tom!
V har bestämt oss. Vi har beställt en skjutdörr istället för vikdörr. Öppningen lär bli max 63 cm så det blir lite trångt men trångt är det ju här exakt överallt, därför ville vi ha en dörr som "försvinner". Tur att det går att måttbeställa! Sen är det snett och vint överallt också men det skall väl gå att loda upp dörren förhoppningsvis. Tyvärr får vi nu vänta 3-4 veckor innan dörren kommer…
Undrar om den ljudisolerar bättre än en vikdörr.
Terrierlina, vi måste ha en handdukstork som har en stickpropp. Hittade ett märke; "Myson" men vi har inte bestämt oss än.
Kul att kunna hjälpa till! 
Visa gärna hur det blev sedan när det är färdigt.
Tom

Gärna, men det lär dröja…