Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 2113 ggr
Antiurban
0

Inspektionsplikt

Den stuga jag funnit är ett hus på 50kvm. Att inspektra före köp är lag vet jag, men hur långt skall man gå? Är man tokig om man inte inspekterar rör och avlop tex. Brukar folk nöja sig med en begränsad jordbalksbeskitning för ett mindre hus?

Vad kostar det att prova skorsstenene? är det brandkåren som gör detta?

AndersE
0

Vad det handlar om är att - såvida inte säljaren utfärdat garantier - du inte kan klaga i efterhand på fel som du haft möjlighet att upptäcka vid en noggrann besiktning.

Du väljer själv hur "långt du vill gå". Liksom du själv tar risken för det du inte undersöker - eller låter undersöka.

Självfallet beror det mycket på hur dyrt hus man köper. Jag tycker det är idiotiskt att köpa ett dyrt hus utan att betala en besiktningsman. Samtidigt kan ju en beiktning vara mindre viktig om man redan från början är medveten om att man köper ett riktigt billigt renoveringsobjekt.

Tom
0

Det är sotare som besiktar skorstenar.

Det finns ingen lag som säger att du måsta besikta ett hus före köp, eller är jag helt felinformerad? Berätta gärna mer om den lagen och var du har läst det.

Tom

Pia
0

Nej man har ingen skyldighet enligt lag som köpare att besiktiga huset/lägenheten man köper. # 0 tänker förmodligen på den långtgående undersökningsplikt man har som köpare enligt jordabalken 4:19. Och de nackdelar en dåligt genomförd besiktning kan ha för köparen om han vill hävda vissa fel i efterhand gentemot säljaren. Läs gärna mer på Konsumentverkets hemsida, där står ganska mycket nyttig information kring detta.

Även i den här tråden diskuterades detta ämne:)

Antiurban
0

Hur långt skulle ni göra besiktingen om ni köpte en stuga för 350,000kr ? Man har ju skyldighet att kolla allt, vad är vettigt?

AndersE
0

Jag skulle ändå anlita en beiktningsman. Det kostar några tusenlappar…

Skulle du inte anlita någon och missar ett allvarligt fel får du nästan säkert stå för kostnaden själv.

Missar besiktningsmannen felet får han stå för kostnaden.

Jag köpte ett hus 1997 som hade en skada i taket. Jag valde att lägga om hela taket och besiktningsmannen fick stå för halva kostnaden (han var försäkrad…) eftersom han borde upptäckt och informerat mig om felet.

Antiurban
0

Självklart ska jag ha en besiktingsman, men hur långt ska man be honom inspektera huset. Lagen säger ju att man har ansvar för hela huset inklusive rör och skorsten och annat oxå som inte ingår i en normal jordbalksbesikting.

Hur långt är det vettigt att gå`?

Tom
0

Anlitar du en riktig besiktningsman vet han "hur långt han ska gå"?

Tom

Pelle
0

Är huset gammalt så kan du svårligen hävda dolt fel i t ex vatten- och avloppssystemen iom att du borde haft anledning att misstänka slitage eller felaktigheter, och de ingår ju inte i en jordabalksbesiktning vad jag vet.

Jag skulle utgå från det som är dyrast att renovera, och se till att undersöka de områdena tillsammans med en fackman eller besiktningsman oavsett om det ingår i en standardbesiktning eller inte. Det är ju enda sättet du kan uppskatta husets verkliga kostnad för dig även om utgångspriset är lågt.

Niklas
0

#6: I och med att besiktningsmannen tar på sig ett ansvar kan du nog inte styra vad han ska titta på.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

AndersE
0

När du anlitar en besiktningsman så upprättar ni ett avtal. Där står vad besiktningen omfattar.