Skada i plastgolv
Jag har precis fått en egen hyreslägenhet. Jag kan inte mycket om det här men det är en liten skada i det fula plastgolvet i köket, fastighetägaren verkar inte planera att byta ut eländet. Hur som helst har jag hört att det kan vara asbest i gamla plastgolv och jag vet inte hur gammalt golvet är. Finns det någon typ av risk med en skada i golvet om det skulle vara asbest i det. Finns det nåt sätt att få veta när golvet är lagt förutom att fråga fastighetsägaren? Kan jag göra nånting åt det om det finns någon risk. Jag vet ju som sagt inte mycket om detta så mina frågor kanske verkar dumma för experten
man kan ju också tycka att fastighetsägaren borde byta ut golvet om det skulle vara en risk för hyresgästen
Asbest är väl egentligen inte farligt förrän man börjar att "röra" i det.
Jag tror inte ditt golv innebär någon hälsofara.
Däremot ska du ta foto och dokumentera skadorna i din lägenhet så att du inte blir skyldig att reparera vid eventuell flytt.
/Maria

#1 Ok ^_^
…det står med i pappren jag fick av hyresvärden från besiktningen så det är nog ingen fara med det…
Det kan finnas asbest i plastgolvet om det är äldre än 1976. Men det är som bumblebo säger att det inte är farligt förrän man börjar riva i det. Fyll skadan med färg eller någonting annat som binder det så att inte asbesten slits ut (om det nu skulle vara asbest i det)
Tom

Eller lägg en matta över så du slipper se "eländet".
Har du möjlighet att fota golvet så kan vi som varit med för länge försöka datera det åt dig.
Asbest var ett fantastiskt bra material, ända tills man kom på att det var farligt.

Tack för era kommentarer! 
#3: Kan man använda spackel?
#4 Jag ska nog ta ett kort av det snart
Om du använder spackel måste det vara något som är lite elastiskt eftersom det kommer att spricka annars.
Tom