Måla om lackad säng.
I dag har jag fått ett ryck och tänker måla om dotterns säng. Så här står det på ikea om sängen: Basmaterial: Massiv furu, Klar akryllack
Stödsida: Spånskiva, Folie
Sängbottenribbor: Massiv furu.
Frågan är nu då… Kan jag måla på "stödsidorna" som är av spånskiva med folie på? Och hur väl måste jag slipa sängen där det är lackat innan jag målar? Hela sängen ska bli vit är det tänkt.
Du bör nog rugga upp ytan lite för att färgen ska fästa ordentligt. Nordsjö har en grundfärg som heter häftgrund, den brukar vara bra att grunda med innan man stryker på färdigfärg.
/Désirée

# 1 Håller helt med # 1. Häftgrund eller motsvarande grundfärg finns även av andra fabrikat än Nordsjö.
Ett annat alternativ är att lägga på en ny folie på ytan så slipper du måla och du kan även välja ett mönster om du vill.
Tom
#3 Nu har jag ju redan målat sängen. Men hur fungerar det att sätta dit ny folie? Är det kört nu för att jag målat? Det blev nämligen inte så himla snyggt där det varit blått tidigare.
Var hittar jag ny folie?
Folie hittar du i färghandeln och det går säkert bra att sätta på den nu, du kan rugga upp färgen lite med sandpapper innan du limmar på folien, så fäster den nog bra.
/Désirée
Så bra! Det måste jag titta efter då för det blev inget bra att måla på den gamla folien…
När jag skulle bädda råkade jag slå i min vigselring mot färgen där och den släppte direkt. Så nu är det ett blått sträck där som stör mig jätte mycket!
#4, Det kommer inte att fästa lika bra på den målade ytan och du ska inte rugga upp ytan om du ska sätta dit folie. Det ska vara så slätt och blankt som möjligt för folien. Men prova med en liten bit först och se om den fäster. Folie kan du även köpa från företag som jobbar med skyltar och bildekorer till exempel.
Tom