Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6606 ggr
beem
0

Renovera köksmöbel

Vi håller på att renovera vår köksmöbel som avrit i furu. Vi målar stolar och bord vita och ahr nu tänkt betsa bordsskiva och stolsitsar i en eknyans. Någon som kan tipsa om en bra bets som blir naturlig.

Jag ahr googlat och läst om en oljebets som heter Zar som många verkar rekommendera men jag kan inte få fram vem som säljer den - någon kedja alltså.

Sorg är kärlek som blivit hemlös

Kurina
0

Kan du prova dig fram på någon yta? Jag gjorde misstaget, och betsade med Herdins bets utan att provbetsa först. Bordet blev gult. Jag betsade över en gång till med mörk valnöt. Det blev jättesnyggt, mörkt visserligen, men snyggt. Såg ut som jakaranda.

beem
0

Jo jag provade på en träbit först. Jag måste nog testa en annan bets för att få rätt färg.

parsley
0

Bets kan vara lite "tjurigt", eftersom underlaget behöver vara trärent. Försökte betsa ett par Thonet-stolar med Herdins körsbärsbets men blev inte riktigt nöjd med resultat, eftersom jag inte lyckats få underlaget perfekt. När jag fick tag på stolarna så var de ommålade i med tjock, brun färg av den typ som fanns på burk på 1970-talet.

Ett alternativ till bets är ådringsmålning. Säg till om du vill ha mer inf.

mariatingsund
0

Ska jag vara ärlig så tror jag inte ekbetsen blir fint på furu. Det blir bara som gammalt furu. Det finns olika betsar i papperspåse som du löser i T-sprit och vatten, de är billiga och kan blandas med varandra. Då kan du experimentera. Men jag skulle nog välja en mörkare nyans, t.ex valnöt, du kan tunna ut så det inte blir alltför mörkt, men den har den härliga bruna istället för bajsbruna som ekbetsen har. (Ursäkta för ordvalet)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

beem
0

#4 - du har så rätt - jag testade med ekbetsen och den blev precis bajsbrun som du säger.

Vi fick veta att den bets man blandar själv har sämre yta vilket ju inte är bra på ett matbord.

Nu har vi en ny blandning med mer orange i och ska testa att blanda ut med lacknafta enl. färgaffärens tips. Om nu inte det blir bra blir det nog att testa valnöt.

Tack för era svar.

mariatingsund
0

Jag håller inte med, om du blandar hälften pulver med hälften annan pulver och tillsätter t-sprit och vatten som motsvarar föreskriven lösning, då kan den inte fästa sämre än någon annan bets. Du måste vaxa eller mattlacka ytan sedan, bets är bara för färgning, inte för ytbehandling.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo