Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettövrigt
Läst 6018 ggr
[Dandelion1000]
0

Ingen blomvakt!

Hejsan!

Jag och min sambo ska åka på semester i 2 veckor med mina föräldrar. Och vi har ett stort problem och det är att vi har absolut ingen som kan vattna blommorna/växterna åt oss. Varken grannar eller liknande ställer upp.

Kan man på något sätt göra så att de överlever dessa två veckor eller är det helt omöjligt?

Är otroligt tacksam för svar :)

RedPoison
0

När vi har åkt bort så har vi ställt alla blommor vi har på diskbänken och sen fyllt petflaskor i passande storlek efter hur stort vattenbehov blomman har, och "skruvat" ner dem i krukan. Sen har vi dragit ner persiennerna så det inte kom in så mycket sol på blommorna. Och våra överlevde den vecka vi var borta, säkert kan de klara två veckor så också :)

[Dandelion1000]
0

Men blir det inte så att allt vatten rinner rakt ner då i krukan?

[Asta]
0

Det finns olika sätt att vattna sina blommor. Gå till en blomsteraffär och fråga.

Det finns en gele man kan sätta i krukan som ska hålla fuktigheten.

Man kan ställa blommorna på en sorts bevattningsmatta som man lägger på diskbänken och som sedan i andra änden stoppas ner i diskhon som ska vara full med vatten.

Det finns trådar som man stoppar ner i vatten och som man sedan stoppar ner i krukan och där tråden suger upp vatten.

Så gå och fråga i någon blomsteraffär vad de kan erbjuda för olika saker.

Viktigt är att se till att de inte står i direkt solsken. Står de lite skuggigt i badrummet el motsvarande så behöver de inte så mycket vatten.

RedPoison
0

#2 Nä det rann ut vatten tills det inte fanns någon luft i krukan och sen när jorden var mättad med vatten så slutade det, och sen kommer det mera när det börjar bli torrt i krukan igen.

Men lyssna på Asta´s råd istället! Känns mycket proffsigare och säkrare :D

[Asta]
0

#4 - ditt råd är inte heller dumt. Jag har dock aldrig testat det, men jag har läst det på flera ställen som ett tips.

Det behövs inte jättemycket vatten för två veckor. Många blommor klarar sig till och med helt utan vatten om man flyttar bort dem från fönsterna. Har man badkar kan man fylla lite vatten i badkaret - sedan ställa blommorna på något som gör att de inte står I vattnet, men att de kan dra nytta av fuktigheten i luften. Stenar eller upp och nervända skålar eller något.

Maria
0

Jag har vid något tillfälle fyllt badkarets botten med vattenindränkta frottéhanddukar och ställt några större växter där.Dragit för gardiner och de har klarat sig OK. Har visserligen inte fått ljus men de brukar repa sig.

/Maria

[Dandelion1000]
0

Nu är jag tillbaka från semestern, och blommorna har klarat sig utmärkt utan oss. Vi satte några blommor på handdukar i badkaret, och resten satte vi petflaskor i och ställde dom i badrummet där det är mörkt och svalt.

Så dessa två knep rekomenderar jag verkligen om man ska åka bort. :) - Tack för dom bra svaren