Räcer-granhäck finns det?
Hur lång tid tar det att få en granhäck att bli ett par meter eller så? Jag har funnit ett fint ställe som jag vill lägga bud på, men det är ett insynsproblem på den tomten.

Räcker det om den är ett par meter hög? I sådana fall skulle det säkert vara ganska enkelt att plantera en häck som redan från början har den höjden. Tror jag.
// staffan
Hur går det till? dom har ju rötter redan som går långt ned?

Vanlig gran växer ganska långsamt. Cypresser och liknande är ju snabbare men det tar ganska många år ändå. Cypresser och ädelgranar kan inte beskäras på ett vettigt sätt. När de blir för stora är det bara att plantera nya.
Tänk på att om du skaffar en häck som växer upp i racerfart så kommer den också fortsätta i den takten även när den nått lämlig höjd.
Pil är ett bra exempel på detta. Växer upp fort som f-n men sedan har du ett slit att klippa ned den varje år.
Ett rätt bra lövhäck är Avenbok. Den behåller löven på kvist ända fram till våren. Mycket tålig, lättskött och tät. Men det tar en 5-7 år att få en 2m hög och tät häck.
Plastgran ;-)
Tom
Snabbt insynsskydd kan du ordna med jordärts-skockor! Blir två meter hög på någon månad. Och sen på hösten njuter du av knölarna…

#4 Ah, tänkte inte på det, den är ju rätt racer
#5 det är en underbar och kulinarisk idé! Jordärtskockor med smör som är så gott!!