Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3131 ggr
johan
0

Sänka elkostnader

Vad har ni för tips för att spara elkostnad i en lägenhet? I har vattenburen värme.

Mvh // Johan

Niklas
0

Isolera fönster och dörrar om det inte är gjort. Betalar ni värmen via elräkningen eller som en del av månadsavgiften? Stäng av alla elprylar på strömbrytaren i stället för fjärrkontrollen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Tom
0

Tvätta och diska på nätterna då elpriserna kan vara billigare.

Sitt inte framför datorn hela tiden… ;-)

Tom

johan
0

#2: I lägenhet är det inte så poppis att köra disk- och tvättmaskin på nätterna…

Läste någonstans att en dator som står på dygnet runt drar ungefär lika mycket el som en 60W glödlampa som är på dygnet runt. Kan det verkligen stämma?

Mvh // Johan

Tilda
0

Helsingfors' tips på hur man sparar energi o.vatten

• Reglera rumsvärmen, en grad lägre temperatur sparar 5% i uppvärmningskostnader
  • Kontrollera fönstrens isolering och täta dragiga hörn
  • Använd elapparater ekonomiskt, håll dem rena och i skick
  • Apparater som lämnats i stand-by läge konsumerar rätt mycket el (5-10 % av hushållens elförbrukning)
  • Släck/stäng av belysning/apparater som du inte använder
  • Ersätt glödlampor med minilysrörslampor (energisparlampor)
  • Tvätta fulla maskiner byk eller disk. Använd låg temperatur
  • Tvätt- och diskmaskiner gör av med lika mycket energi och vatten oberoende om de är helt eller halvt fyllda.
  • Reparera droppande kranar och läckande WC:n
  • Vrid på kranen endast då du använder vatten. Använd tandborstmugg. Sätt i proppen i handfatet eller diskhon.
  • En kran som droppar eller en WC som rinner gör av med anmärkningsvärt mycket vatten
  • Om du duschar gör du av med bara en femtedel så mycket vatten som om du badar i badkar. Stäng av duschen då du tvålar in dig, så sparar du ännu mer. Installera en vattensparande duschstril.
EvaRittsel
0

Gå in på sajten www.pricerunner.se  och se vilken el-leverentör som har det bästa priset! Fyll i några uppgifter och vips - du får fram ett bra elpris.

I övrigt tycker jag att det är superbra information från #4 Tilda!
Ett övrigt tips är att koppla alla smålampor i ett rum så att de släcks med en knapptryckning som sitter på samma ställe som strömbrytaren för taklampan. Då står ingen mysbelysning och tickar över natten heller. Detta gäller också stand-by-funktierna i rummet som faktiskt slukar ström.

Tom
0

Det finns billiga trådlösa strömbrytare som man kan använda som Eva skriver. Vi har mysbelysningen kopplad så att en knapp stänger av alla.

Tom

johan
0

#6, #5: Var hittar man sådana strömbrytare?

Mvh // Johan

Tom
0

#8, Jepp till exempel. Jula har också billiga.

Jula och Classe har olika tillbehör i sina respektive trådlösa serier så tänk efter vad du vill kunna använda det till senare.

Tom

Margareta
0

Jag läste på ett ställe om en elektriker som kopplat om hela sin bostad till en panel i hallen. Det fungerade så att han kunde stänga av olika sektioner av el när han gick ut. Om man skall gå runt och leta strömkällor som är på blir det nog inte av varje gång. Avancerat för en lekman och kanske för en liten lägenhet, men tänkvärt om man har ett stort hus kanske…

Numer pensionär i Nynäshamn

Oskar
0

#10 Det blir ju vanligare och vanligare med fjärrstyrda brytare. Då är det ju inga problem att ha en knapp i hallen där man stänger av allt utom det nödvändiga.

Bonnie_lee
0

fick höra av en tjej att man ska inte släcka ner alla lampor eller strömförbrukningsamskiner. utan att man ska lämna åtminstone en liten lampa för annars tog elbolaget en startavgift.har aldrig hört detta förut.. är det nån annan som vet?

johan
0

#12: Du har ju alltid kyl och frys igång, så det låter nog som en skröna.

Mvh // Johan

AndersE
0

Tips i dagens HD/NST:

1. "titta på uppvärmning av dåligt isolerade utrymmen, säger han. Att ha golvvärme utan ordentlig isolering neråt, eller att försöka hålla plusgrader i ett uteförråd med tunna väggar drar väldigt mycket ström. Det vet jag av egen erfarenhet. Jag fick faktiskt lägre uppvärmningskostnader när jag byggde ut med 40 kvadratmeter, eftersom jag samtidigt slutade att hålla frostfritt i förrådet."
  2. "titta på varmvattenförbrukningen, tycker Erik Dahlquist. Besparingspotentialen brukar vara enorm, inte minst för familjer med tonåringar.
    - Ungdomar kan duscha 20 minuter i stöten. Två sådana duschar om dagen förbrukar i storleksordningen 6 000 kWh på ett år, vilket ofta är lika mycket som all hushållsel!"
  3. "se över belysningen och sätta in lågenergilampor överallt där ljuset står på länge.
    - Säg att du har 20 lampor som var och en står på i snitt tio timmar per dag. Om de är 60-wattslampor blir det mer än 4 000 kWh per år."

Läs hela artikeln!

johan
0

Hur är det med att ha lampar som tänds/släcks när någon rör sig i rummet?

Vore ju rätt praktiskt att lampan släcks om inget hänt i rummet under några minuter.

// Johan

Mvh // Johan

t0bias
0

Osram har en lågenergilampa med inbyggd närvarodetektor läste jag. Det kanske inte är så dumt.

precis
0

Det som förbrukar mest hushållsel är kyl/frys och TV, dator. Så det viktigaste är nog att frosta av frysen(jag har helt stängt av min), kanske byta ut tätningslisten runt dörren på kyl/frys när du ändå kollar fönstrens o ytterdörrens tätning, minska på antalet timmar man duschar, tittar på tv, använder dator (#3 60W glödlampa är nog i viloläge. det finns processorer i vissa datorer som kan dra uppåt 700-1000W)
Att knäppa av tv helt istället för att stå på standby gör en marginell skillnad, men ändock en liten förbättring i miljön.
Tina upp djupfryst mat i kylen i 24h istället för att spola varmvatten/mikra den. Gör att kylen drar minimalt med el det dygnet.
#16 En liten varning för att knäppa av/på lågenergilampor för många gånger per dag. Det drar mycket el just vid starten och så minskar livslängden kraftigt. Jag är extremt tveksam till om det är vettigt med rörelsesensor på just dom.

mariatingsund
0

Jag skulle hemsk gärna veta en konkret uppgift: hur mycket el drar en dator under t.ex. 16 timmar (mellan kl. 7 och 23)

Jag tycker också att man ska spara där det känns rätt, men jag skulle inte vilja vara så snål så jag inte badar badkar bara duscha och stänga av vattnet när jag tvålar in mig. Ledsen.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Tom
0

Maria, Köp en elmätare på Classe som du stoppar i vägguttaget mellan väggen och datorn. Då kan du se exakt hur mycket den drar och vad det kostar.

Tom

mariatingsund
0

Det var enkelt! Tack för tipset. Det kan jag ju göra då med olika maskiner, då har jag allt på svart och vitt. Finns det möjligen sådan även till trefas?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo