Första husköpet, tips?
Halloj!
Skulle behöva hjälp med lite grova uppskattningar gällande ett hus vi är intresserade av.
Jag är ung och det är vårt första hus, tilläggas ska att det finns inte några hus här som är klara utan det finns massor att göra på alla!
Tips och råd mottages tacksamt.
Skickar med länken på huset: http://www.hemnet.se/beskrivning/699177?r=3
Byggnadsåret är fel, det är byggt på 1830-talet.
Enligt förra besiktningen finns inget innertak samt att takplattorna börjar bli spruckna på en del ställen, dock läcker inget in än.
Vi vill lägga plåttak som ser ut som tegel, samt ett innertak, vad skulle det grovt uppskattningsvis kosta? Före & efter ROT? Materialkostnad?
Fasaden är någon slags fusktegel påspikat på brädor. "fuskteglet" är lappat och gräsligt fult, så det vill vi byta ut mot träpanel och tilläggsisolera.
Vad är det uppskattningsvis för kostnad på det? Före och efter ROT? Materialkostnad?
Anledningen till att jag frågar om snabba svar är att budgivningen startar snart och jag är mycket osäker på hur mycket vi kan ge för huset i och med detta som ska göras inom 5 år ungefär, och att ta in offerter från olika företag är lite tajt.
Behöver absolut inte veta något exakt, men det är svårt att vara nybörjare och inte ha en susning!
Jättetacksam för svar // Rebecca
Tja för det första tycker jag att priset i förhållande till taxeringsvärdet verkar väl högt, det är ju mer än dubbla taxeringsvärdet! För det andra verkar det vara mycket renoveringsbehov. Ska man köpa ett sådant hus bör man ha goda kunskaper i husrenovering och byggnation och rätt gott om pengar. Vad det skulle kosta att renovera huset är inte lätt att säga. Det beror ju på hur mycket du kan göra själv och vad byggmaterielet kostar.
Dessutom bör du noga ta reda på om kommunalt VA är indraget och anslutet, eftersom det i annonsen på ett ställe står att huset har kommunalt VA och på ett annat att huset har egen brunn och eget avlopp. (VA = Vatten och Avlopp)
/Désirée
Jag kan ingenting om hus, men vilket fint läge! Och vad billigt! Jag bor i Jönköping och här omkring får man inte ens ett litet fritidshus med utedass för den pengen.

Håller med #1. Kolla mer än utanpå. Finns det fuktskador? Hur är kök o badrum? Om de som bott där innan fuskat med några saker, vad har de då fuskat med mera?
Ska man göra en större renovering kan man nog räkna med att kostnaden ligger runt halva huspriset. Så hade jag varit er så hade jag gärna sett att jag haft en 200.000 extra.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Riktvärde för huspris brukar vara att taxeringsvärdet är cirka 75% av huspriset. Det är främst i storstadsregionerna som detta riktvärde inte stämmer överens med de faktiska huspriserna. Ni bör även låta göra en egen besiktning av huset före köp.
Hoppas att du hittar ditt drömhus 
/Désirée

De flesta hus härikring är taxerade kring 200.000. Inte vet jag varför men.
Och mycket renoveringsbehov? Vad är det mer än takbyte och fasadbyte? Det är två fönster kvar att byta också, men annars vet jag inte.
Kök och badrum är renoverade och klara.
Kommunalt vatten och avlopp är indraget 2008.
Det här ÄR mitt drömhus tror jag!
Självklart kommer en besiktning göras innan ett evt. köp, just nu har jag bara läst gamla besiktningen för tre år sedan.
Det jag är mest nyfiken på är väl kostnad för takbyte och fasadbyte. Svårt när man inte har antal kvadratmeter så man kan ringa byggfirmor.
Mycket kommer göras själv, min styvfar och min bror är vana takläggare och fasaden är inget supersvårt jobb.
Tack för era svar!

Om ni kan göra det själva, så är det ju svårt att komma med ett pris. Men ni får väl inte ROT-avdrag då? Kvadratmeter är ju bara att mäta.
Sen är det ju skillnad på priser där du bor och i en storstad där husen kostar 3-4-5 miljoner.
Jag tror du bestämt dig redan! Köp det då! Men var beredd på dolda fel.

Varför är besikningspapperna 3 år gamla?

Alltså huset såldes för tre år sedan och det är den besiktningen jag fått ta del av. En ny kommer göras om det är så att vi vinner budgivningen.
Instämmer med #6 du verkar ha bestämt dig, så köp huset då! Beträffande dolda fel med mera bör du vara medveten om att du endast kan åberopa sådana om du själv kan på adekvat sätt påvisa att du har utfört nogrann besiktning av fastigheten före köp. Detta betyder att du ska ha ett nygjort besiktningsprotokoll av en auktoriserad besiktningsman. Observera att det är mycket viktigt att även kolla av det som enligt säljaren är nygjort. De 3 år gamla besiktningsprotokollen är inte mycket att förlita sig på.
Beträffande kostnaderna för byte av tak och fasadbeklädnad beror dessa på vilket tak du väljer och hur dåligt nuvarande tak är, det vill säga hur mycket mer än själva yttertaket som måste bytas ut och beträffande fasadbeklädnaden beror denna av vad för slags ny fasad du har tänkt dig. Exempelvis om du vill sätta panel: Vad för slags panel? Vilka dimensioner? med mera? Eller har du tänkt att putsa fasaden? Eller kanske tänker du klä in fasaden med timmer eller tegel? Kvadratmeterpriset går att räkna ut med hjälp av google, men som sagt det är mycket att tänka på!
/Désirée

Så ni får nya besikningspapper efter ni köpt huset? Varför det? Varför finns det inga nu?
Man brukar ju inte göra en besiktning förrän man vunnit budgivningen. Ibland har säljaren gjort en mindre besiktning innan, men det är inte alltid.
Viktigt är väl att skriva in i kontraktet att ni ska ha möjlighet att hoppa av köpet atlernativt diskutera köpeskillingen om några allvarliga brister skulle visa sig vid besiktningen. MÄklarna brukar ha koll på hur man skriver, om det är en bra mäklare i alla afall.

#11. Eh? Är det en tvångsauktion? Man köper väl inte ett hus av en mäklare utan en besiktning?
Jodå. Men sedan är det olika rutiner på olika orter. Häromkring har man ofta ett besiktningsprotokoll med när man tittar på huset. En sådan besiktning som säljaren har gjort i samband med att de tar en försäkring för dolda fel (tror jag att det är). Den besiktningen ska man dock inte lite helt på utan även göra en egen besiktning sedan. Men det är inte alltid så. Det är inte alls ovanligt att du vinner en budgivning, men att du sedan sätter en besiktning som krav för att slutföra köpet. Den besiktningen betalar du själv. Visar sedan besiktningen stora brister som du inte vill godta kan du hoppa av köpet utan några problem, eller diskutera prisavdrag. Häromkring är det ofta på det senare viset om vi pratar om hus på landet.

#13 Så fungerar det här också!
Har tagit reda på att det är 150 kvm tak och ca 250 kvm fasad - fönster som ska bytas ut.
Är det någon som vet en ungefärlig materialkostnad för plåttak och ett helt nytt innertak, och träpanel för dessa ytor?

Hur många fönster, och hur stora?

Kan det vara 10 fönster sammanlagt kanske.
Såg att jag skrivit lite otydligt, fönstrena ska ej bytas ut utan jag menar minus fönstrena.
Beträffande takplåt som ser ut som tegel hittade jag denna länk till bygghemma.se Beträffande pris för panel måste du nog ägna dig åt lite "fotarbete" i ditt närområde. Det vill säga du måste ringa runt för att fråga om löpmeterpris på den önskade panelen. Det skiljer en hel del mellan olika leverantörer och alla finns inte överallt.
/Désirée