Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 7747 ggr
hemmakatten
0

Stora ytterkrukor

Jag undrar om det är någon som vet var man kan köpa stora (20 cm och uppåt) ytterkrukor, gärna i  plast, billigt? Har letat på olika loppisar men bara hittat små storlekar.

Anders 50
0

Billigt vet jag inte, men här har Granngården och en del handelsträdgårdar stort sortiment av ytterkrukor.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Nordann
0

Billigast är plasthinkar,annars kan man söka på secondhand.

parsley
0

LIDL och olika lågprisvaruhus kan ha stora plastkrukor. Är du inte så noga med utseendet utan mest intresserad av praktiska odlingskärl så är kraftiga svarta plasthinkar, sk murarhinkar, att rekomendera. Borra ett par  hål för dränering ca 5 cm från hinkens botten. Lägg t ex lecakulor i botten för dränering och täck lecakulorna med fiberduk för att rötterna inte ska växa ner i dräneringen. Eftersom dräneringshålen sitter på planteringskärlets sida så blir krukan självvattnande och har en vattenreserv i botten.

Maria
0

Ö & B har mängder med billiga plastkrukor och fat.

Jag har köpt riktigt stora krukor där till mina tomater och Chilli bl.a

/Maria

hemmakatten
0

Oh! Tack för svar! Ska kolla både på ÖB och lecakulor för dränering!Glad

DesK
0

Större varuhus som Coop Forum , Ica Maxi och City Gross har en hel del krukor. Ofta kan man på hösten köpa allt som hör trädgården till billigare. Istället för lecakulor kan man använda småstenar i botten på krukorna Glad

/Désirée

AlbaStiffler
0

Biltema har superbiliga både i plast o trä!!!

eulif
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikea har stora, även med själbevattning. Jag har själv 2 st och ska skaffa några till, då jag kommer att få hem fler stora träd. Krurorna är av plats med hjul under= lätta att flytta och inte blytunga att lyfta. Är det till sommarväxter eller till krukväxter?

//