Källan förorenad
Vi har en naturkälla vid sommarstugan med rent och klart vatten från vilken vi har lagt en vattenledning till huset.
När vi tog stugan i användning i vår, märkte vi att vattnet inte var som förr. Vi började känna dålig, unken lukt och en bismak på det annars så välsmakande vattnet.
Idag klarnade problemet: när vi tog bort locket av källan låg en död sjubb där :( Den togs genast bort och vi tömde källan med en kraftig pump. Nu har vi tappat ut hundratals liter friskt vatten genom ledningarna och lukten och bismaken är borta. Behöver vi ännu desinficera källan och systemet?
Sjubben kallas även mårdhund.
Har ingen aning men det kan väl ändå vara kul att lämna in ett vattenprov för att veta hur vattnet är över huvud taget
/Maria
Tömmer du hela källan och ledningarna så borde det räcka. Annars kan du fråga på kommunen/hälsovårdsnämnden om du är osäker.
Hur kunde mårdhunden? komma ner i källan? (nyfiken)
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Det fanns ett hål i locket bredvid pumpen, tyvärr. Mårdhunden var inte fullvuxen utan en valp som var ungefär stor som en katt.
Vi har en hel del mårdhundar runt vår sommarstuga och hunden har dödat två valpar de senaste åren.
Fick tipset att lägga en klortablett i källan.

Man bör ha mycket finmaskigt nät så att inte ens insekter mm kan ta sig ner i vattenbrunnen/källan.
Kan bli bakterier i vattnet av döda djur typ möss o dyl och det rekommenderas att inte tappa ut vattnet alldeles i närheten av brunnen.
Ni kan ha haft tur och det är ok nu men om det var jag skulle jag tillsätta nån deciliter klor per 100 liter vatten och köra igenom ledningarna med den tillförseln av klorin. Tömma brunnen några gånger till efter att kloret verkat. En klortablett låter lite.
Ska rengöra min brunn med klorin - tvätta insidan efter utpumpning och ta upp översta delen på botten och erätta med tvättad singel och särskild tvättad filtersand (blästersand köpt på Jula). Detta som normal rengöring. Var många år sedan något gjordes åt våran brunn. Pumpar sedan ut klorinvattnet tills det inte smakar längre.
Vattenmagasinet i vår källa är ca 1 kubikmeter, så en tablett rekommenderades av en lokal firma. Vi har nu utfört åtgärden och kört klorvattnet genom ledningarna samt spolat rent och tömt själva källan på nytt flera gånger. Källan ger så mycket vatten så man hinner inte göra mycket innan magasinet är fullt igen.
Vattnet smakar nu rent och friskt igen och som tur var blev ingen av oss sjuk innan problemet var åtgärdat.
Vi har även satt nät över hålet i locket, så nu ska det inte hända igen.

#6 Härligt att det är okey igen!!! Man är så beroende av just vatten.
Ja smakar det som vanligt nu och med så bra tillrinning så skulle inte jag heller vara orolig. Klortabletten har säkert också den koncentration som rekommenderas. Lättare än att blaska med klor också för tillsättningen i vattnet. Skurar nog bara med klor.
En liten brasklapp dock! Klor är ett mycket giftigt ämne som är allt annat än hälsosamt. Det må vara hänt att det reanr vattnet från bakterier, men många människor tål sannolikt bakterierna bättre än klor.
Härligt att det ändå verkade lösa sig för er del! 
/Désirée
Jo, jag var lite tveksam till kloret, men vi hade inte så mycket val. Vi använde ju inte vattnet alls medan det fanns i systemet utan tappade vatten genom ledningarna tills det var helt borta.
Å andra sidan dricker många stadsbor klorerat vatten hela tiden.
Fast även om vattnet smakar rent så hade jag nog valt att göra ett vattenprov ändå.
Bland det första vi gjorde när vi köpte vår sommarstuga var just vattenprov även om förra ägarna sa att vattnet smakade bra.
/Maria

Smaken o kvalitén hänger dessvärre inte ihop alla gånger.. mamma o pappa hade vatten från egen brunn förut som smakade skit! Men alla vattenprover sa att det va helt friskt.
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida