Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettträdgård-och-växter
Läst 11120 ggr
[sbergmark]
2010-04-27 00:15
0

hjälp, tips

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Snart flyttar jag och min pojkvän tobias ut till ett hus på landet.

Dock finns det ingen "blombänk" . Funderar på att gräva upp jord o plantera vid huskanten och sätta stenar runt om … Men jag vet inte vad man skulle kunna plantera.

Lägger upp en bild på huset.

Kom gjärna med tips och ideér :)

[sbergmark]
2010-04-27 00:16
0

ännu en bild.

mariatingsund
2010-04-27 09:38
0

Du kan ju titta på denna tråd. http://hemmet.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=6f1b30e1-1520-4655-8712-44324d2ce036

Intill huset är det bäst att lägga sten eller grus, eftersom där brukar förbli torrt och olämpligt för blommor. Cirka 20 cm från väggarna kan man anlägga rabatt om du så önskar, då med god jord, kanske inte så bra om du tar jord från skogen, eftersom det är an annan kvalitet än blommor vill ha. Du kommer att bo naturskönt, och tycker själv att du inte behöver just blomrabatt framför hela huset, men gruppera gärna några  blommande träd, typ körsbär, med blommande buskar typ schersmin , fläder och syren, lägre buskar typ rododendron, med höga blommor typ höstaster, riddarsporre, sommarmalva, stockros mm, lägre blommor typ löjtnantshjärta,  höstanemon, lökar, liljor, småblommor som penseer  mm och marktäckare som t.ex. fetblad. Alla blommar olika tider och storleken gör att du får en blickfång som både du ser inifrån och besökarna på väg in. Och allt detta i en grupp i en form av ett S eller runt eller hur du tycker det passar just er bäst.

Du kan sätta några perenner och fylla ut dem men ettåriga blommor som har stor växtkraft, då kan du lägga till nya perenner varje år.

Det är väldigt olika hur folk vill ha det, behöver du råd om vissa växter, kan du skriva i trädgård.ifokus.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Halvdansken
2010-04-27 18:41
0

#2 .." schersmin , fläder och syren, lägre buskar typ rododendron.." Nu ska ju dessa ha väldigt olika jord. Rhrododendron vill ha lågt Ph, de andra trivs bra med högt. Så håll koll på vad du har för jord. Eftersom det finns gran runtomkring, så skulle jag gissa på lite sandigt och lågt ph. Men det ska du alltså först ta reda på. Liljor trivs också i sur jord. Löjtnantshjäran sill ha kalk o lera.

Rhrododendron vill ha halvskugga dessutom. Och lä.

I övrigt så håller jag med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2010-04-27 18:41
0

PS. Fråga gärna på Trädgård i Fokus, där finns massor med tips.

parsley
2010-04-27 20:36
0

Vilket underbart vackert hus. Jag tycker du ska satsa på sk "mormorsväxter", dvs den sortens växter som brukade finnas i gamla trädgårdar. De är relativt härdiga, lättskötta och passar perfekt till huset.

Anders 50
2010-04-27 23:30
0

Du skriver att du ska ha rabatter vid huset, längs husgrunden. Jag har på en sida helt vanliga ormbunkar (finns säkert finare namn) som jag hämtat i skogen. Lättskött!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
2010-04-27 23:33
0

Runt verandan och längs en annan vägg har jag ettåriga växter, petunior, kantlobelia, tagetes och nåt annat färgglatt.

Maria
2010-04-29 00:18
0

#6 Vad fint det var med ormbunkarnaGlad

Jag har också sparat en "vild" i trädgården.

/Maria

Anders 50
2010-04-29 00:37
0

Ja, men man ska inte ha kattungar samtidigt, då blir de platta! Skrattande

Maria
2010-04-29 00:38
0

Haha, ja det kan jag tänka migSkrattande

/Maria

parsley
2010-05-01 13:23
0

Ett budgettips: Gör i ordning rabatten nu i vår och så i lite solrosor och några sommarblommor som finns färdigblandade i olika fröpåsar. Sallad är också trevligt och lättodlat. Under sommaren "tigger" du sedan lämpliga växter av vänner och bekanta och planterar i allt eftersom. Lär dig att ta sticklingar, av t ex lavendel och isop.

Förr hade man ofta växten libbsticka planterad bredvid trappen. Det är en kryddväxt som ger god smak åt buljonger, grytor och grillmarinader. Ett blad räcker för att ge smak. Den växer utav bara tusan så den kan behöva klippas ner för att inte ränna iväg och bli 2 meter hög. Förutom att ge god smak åt diverse maträtter så håller den även undan häxor, ormar och annat oknytt. Den bör finnas att köpa i någorlunda välsorterade handelsträdgårdar.

Personligen är jag väldigt förtjust i kryddväxter. De är lättodlade, åtminstone vissa sorter, och användbara i matlagning.

Jag tror att jag har någon gammal trädgårdsbok med planteringsförslag från början av 1900-talet liggande. Säg till om jag ska försöka scanna in material åt dig.

Huset är underbart vackert och du verkar inte ha några gamla planteringar att ta hänsyn till. Härligt utgångsläge. Gillar du rosor? Kan du tänka dig att ha spaljeträd mot någon av väggarna?

Låna gärna hem några årgångar trädgårdstidningar, t ex Allt om trädgård, från biblioteket, för att skaffa inspiration.

Halvdansken
2010-05-01 13:44
0

Och kolla jorden!!  Rosor vill ha lera och högt ph.

Gunlog
2010-05-03 00:25
0

Eftersom ni flyttar in i huset nu snart, så vänta lite med att plantera intill grunden på huset. Har ni källare i huset? Vet ni om källaren är fuktisolerad? Har ni krypgrund?

Det kan vara förödande att bara plantera intill huset om man inte vet hur det ser ut under marken…

Det fanns planteringar intill vårt hus när vi flyttade in, som förra ägarna hade planterat. De bodde här i 3 år. Det resulterade i fuktskador i källaren… Vi hade vanlig dränering, men den var inte okej. Vi fick gräva upp och lägga en isoleringsmatta runtom hela huset… Inga rabatter längs vårt hus längre…

Det som man kan göra istället, innan man vet hur grunden ser ut är att gräva ner balkonglådor i marken. Fyll på med lite singel/sten över hela rabatten, så syns inte lådan…

När ni vet hur grunden ser ut kan ni planera bättre…

Spara allt i reklamväg från alla möjliga ställen, så kan ni planera lättare.

Om ni tvunget vill ha riktig plantering, så råder jag er att ha pioner och/eller dagliljor. De blir kraftiga med åren och kräver ingen vattning. De klarar sig på regnvattnet. De får inte så kraftiga rötter, sega, men inte kraftiga…

Lökväxter är också lättskötta, som inte heller kräver mycket vatten. De klarar sig också på regnvattnet… Vissa lökar blommar på våren och vissa på sommaren/sensommaren…

Lycka till i ert nya hus!

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

[sbergmark]
2010-05-03 02:02
0

#13 finns ingen källare i huset :)

tack för alla tips :)

Halvdansken
2010-05-03 02:05
0

Köp en hög trädgårdsböcker och studera.

parsley
2010-05-07 15:11
0

#12 En del växter är dåligt pålästa och trivs och växer fast de inte alls borde göra det. Glad

Ang grunden. Hus med källare som man kan vara i kan behöva dräneras genom att man gräver bort jord runt huset och grunden och tätar grunden med en sk platonmatta. Det var vanligt att bygga hus med källare fram till 1970-talet. Nu är gjuten platta det vanligaste.

Ert hus är förmodligen byggt på torpargrund eller krypgrund. Det kan bli problem med fukt i sådan grund, då kall och fuktig luft stannar kvar under huset sommartid. När husen byggdes så eldade man i vedspis året om och värmde på så sätt grunden. Numera finns speciella avfuktare / ventilation att köpa för att undvika fuktproblem.

Ni bör inte få problem med fukt pga rabatter i ert hus om ni inte skottar upp jord längs med väggarna förstås.

Anders 50
2010-05-07 21:58
0

Gamla hus med torpargrund brukar inte ha något problem med fukt, de visste vad de gjorde på den tiden så det finns (om ingen satt igen) "kattgluggar" för luftcirkulationen.

Vedspisen fanns i köket så den gjorde inte nån nytta för hela grunden.

Jag bor själv i ett gammalt hus med både torpargrund och källare.

Gamla hus är mer att lita på än yngre!