Låt planeten andas ut!
…från Peter Northon i
Alternativbyn
Den 1 februari 2007 mellan 19:55 - 20:00 är det tänkt att vi människor ska låta planeten andas ut ett ögonblick.
Idén är att stänga av alla energikonsumerande verksamhet mellan 19:55 - 20:00 den 1 februari 2007.
Därmed genomförs det första kollektiva försöket, av jordens befolkning, i att spara energi.
Förslaget kommer av Planet Alliance - där en mängd miljöorganisationer ingår - och sammanträffar med IPCCs utkommande rapport om klimatförändringar.
Mängder av människor i massor av länder har redan fått detta email och kommer att delta.
Och det enda Du behöver göra är att stänga av all energikonsumerande verksamhet i ditt hus/lägenhet under 5 minuter
(19:55 - 20:00 den 1 Feb).
Självklart kan du låta energin vara avstängd längre…
Besparingen förväntas bli enorm om detta sker i en stor utsträckning och vår jord kommer att tacka oss…
M.V.Hälsningar
Din Planet
PS: Skicka vidare till dina vänner….så blir vi Flera…!
Postar du detta i alla forum elr? ;O
Nej, orkar inte….
Det låter som en kul idé. Jag undrar hur världen påverkas rent tekniskt om alla valde att stänga av allt som konumerar energi?
Tom

#4 Och framförallt när alla sätter på sina prylar igen efter 5 min. :)
De största leverantörerna läser ju av åtgången kontinuerligt, så de minskade nog lite på vattensläppet i några vattenkraftverk. Sen finns ju ställverk och själva kraftledningarna som utjämnar&varierar mängden energi och kraft och frekvens.

Läste om det där på text-tv igår… efter den utsatta tidpinkten. Varken jag eller killen hade hört talas om nåt sånt här. Dessutom hade det som drar mest el i min lägenhet inte gått att stänga av, nämligen kylen. Kontakten sitter bakom i väggen o drar jag ut kylen nu så rasar hela skafferiet ut över mig.
Stängde ni andra av allt i hemmet som förbrukar el? Jag är lite nyfiken =)
Eiffeltornet slocknade!
Uppslutningen runt manifestationen "Låt planeten andas ut" i Frankrike var god. Man släckte till och med ner Eiffeltornet.
I Sverige var uppslutningen tydligen mindre god. Här i min egen by syntes inte många nedsläckta hus och likadant var det i hela riket.
Antingen har meddelandet inte nått fram till Svenskarna eller rycker man bara åt axlarna åt det.
Jag vägrar tro det sistnämnda. Men det kommer säkert fler manifestationer för vi står inför mänsklighetens största utmaning inför en inte alltför avlägsen framtid. Om våra barnbarnsbarn inte ska stå med vatten upp över öronen måste vi ta klimathoten på allvar.
Domens dag närmar sig…
//CarlS

Men jag hörde på radion idag att det tydligen ska dra MER ström om man släcker ned och sedan sätter på strömmen efter såpass kort stund igen. Om det stämmer så var det ju inte så bra?

Ja jag hade då inte hört ett skit om den här värdsliga organisationen.
#9 Hmm… där sa du nåt hörru du. Då verkar det ju i så fall vääääldigt korkat om man skulle släcka allt så kort stund. Nån som vet kanske om informationen stämmer?
Fanns det något forum du missade CARL ?
#9,10
Alltså, meningen var inte att spara ström utan mer att visa att vi människor tillsammans ställer upp för vår Moder Jord…
Kika på min länk ovan i inlägg #1
Här ett litet citat från artikeln:
"Tanken med manifestationen är i första hand att göra människor uppmärksamma på klimatförändringarna, inte att spara stora mängder energi under fem minuter.
- Det är ett sätt få dem som oroar sig att visa att de stödjer åtgärder för att rädda klimatet. Sedan räddar man inte klimatet genom att stänga av ljus och värme, då handlar det mer om smarta teknologier. Men man visar att man är beredd att göra något och det är jättebra. Det behövs att alla hjälper till och visar att åtgärder behövs."
Slut Citat
//CarlS
Många Richard007! :)
007 - Är du agent med rätt att döda? :)
//CarlS

#12 Aha, okej. Så om jag nu hade vetat om att jag skulle stänga av allt här hemma, dvs. nästan slagit ihjäl mig om skafferiet trillat ut =) Så hade jag kanske behövt betala mer i elräkning för att det kostade mer att starta upp allt igen. Nä, det vill jag ju inte. Men skitsamma. Det va en kul grej att se eiffeltornet slockna, såg det på tv imorse.
Men nästa gång det ska va såna här manifestationer så kanske det vore schysst om det når fram till alla. Och nu kritiserade jag absolut ingen här inne. Tyckte det bara va konstigt att en sån stor grej inte nåt fram till nån av de jag känner.
Jag var ute och körde bil så jag släckte belysningen på bilen, det var inte bra. Bilen körde i diket, den var tydligen inte van vid att köra utan ljus. Jag vet inte för jag kunde inte se nåt. När jag vaknade så låg jag hemma i sängen, jag hade drömt en mardröm om att allt ljus skulle släckas på samma gång, den mest idiotiska dröm som jag har drömt. Tur att det bara var en dröm. Tur att det inte nått fram till alla också.
#15, LOL!

Jag trodde att de unga skulle vara mest intresserade av planetens framtid. Det är ju de som ska bo på den i framtiden. Men korkskallar finns väl i alla åldrar tyvärr.
#7 Om man tar en isbit eller något fryst och lägger i kylen så drar den nästan ingenting i flera timmar. För den är termostatstyrd! :) Förutsatt att listen runt dörren är hel, ren och tättslutande…
så slipper du tänka på sladden nästa gång :)
lite fler elspartips finns här: http://hemmet.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=795a2c10-3dbd-4987-9b6b-8d7218da1d1c

OK! Jag fattar…