Dolt fel?
Jag köpte min bostadsrätt för 1,5 år sen. Tyvärr lät jag inte besiktiga den eftersom mäklaren bedyrade att det behövs inte när stambytet gjorts inom 10 år.
Nu har jag snart renoverat klart köket. Det visade sig mitt upp i allting att väggen mot badrummet var i dåligt skick, så hantverkaren stärkte den. Dyrt!
Han råkade borra igenom in till badrummet, och när detta skulle tätas för såg han att väggen inte verkar vara fackmannamässigt tätad! Dvs jag borde renovera badrummet och torka o täta väggen.
Nu undrar jag om detta räknas som ett dolt fel? Eller får jag skylla mig själv som inte besiktigade?
Vänliga hälsningar
Cindy

http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/
I länken ovan finns information om dolda fel och undersökningsplikt och vad man kan göra som köpare om det visar sig att bostadsrätten är behäftad med sk dolda fel. Om badrummet är fuktskadat pga dålig tätning så kan det bero på två saker. Den tidigare innehavaren kan ha renoverat på egen hand utan att ha tillräckliga kunskaper eller ha anlitat en hantverkare som slarvat.
Frågor om dolda fel brukar vara en fråga för jurister (dyrt). Kanske kan man få svar via någon nätadvokat eller snabbkonsultation så man vet om och hur man ska gå vidare.
Har man anlitat en hantverkare så anses arbetet vara fackmässigt utfört, även om denne slarvat, tror jag. En person som själv renoverat våtutrymmen ska ha dokumentation t ex i form av bilder på att det är riktigt gjort.
På sidan jag länkat till står det att man ska kolla kvitton på badrumsrenovering för att på så sätt försäkra sig om att det är ordentligt genomfört. Kolla med kassören din förening om det finns några kvitton där. Den tidigare innehavaren kan ju ha utnyttjat sin reparationsfond till badrumsrenoveringen. Kolla med kassören efter kvitton i första hand. Det är säkert lättare att få tag på kassören och diskutera med denne än den tidigare säljaren.
Funderar på om det kan vara en skada som täcks av din hemförsäkring? Hantverkare brukar känna till sådant. Kontakta ditt försäkringsbolag och hör efter vad de har att säga.