Handdukarna suger - inte!
Hej!
Var i höstas till Turkiet och köpte där jättefina badlakan till hela familjen. När jag kom hem har jag tvätta dem innan vi började använda dem. Tyvärr använder vi dem inte alls då de verkligen suger!
Man är i stort sett lika blöt som när man kliver ur duschen när man "torkat" sig.
Undrar om det är någon som har något tips på hur man kan komma ifrån att handdukarna inte suger åt sig vattnet och torkar?
Ritva
"Små saker vi fått gjorda, är bättre än stora saker vi planerar att göra."
Vi har också lyckats hitta liknande handdukar som bara smetar ut vattnet. Väldigt irriterande!
Det beror helt och hållet på kvaliteten i handdukarna, hur den är vävd och skuren och hur långa bomullsfibrerna är.
Och om man använder sköljmedel i tvätten så försämrar man absorberingsförmågan.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Prova att tvätta dem några gånger…
I en del textilier är det mycket kemikalier som behöver tvättas bort.

Jag har det problemet med kökshanddukar tycker jag. Har svårt att hitta några som fungerar.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#2 har säkert tvättat dem fem omgångar redan. Funderar på att testa ett grov tvättmedel och se om det hjälper.
Men hoppas fortfarande på bra tips!
De är ju så fina så man vill ju inte bara "kasta bort" dem.
Ritva
#4 Jag är rädd att du inte får dem bättre än de är, hur du än gör.
Vi har aldrig lyckats.
#5 Skam den som ger sig!!! Jag SKA hitta en lösning! Återkommer om jag kommer på något.:-)
Ritva

Rugga upp dem med sandpapper kanske?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 3 Jag har kvar min mormors gamla hellinnehandddukar som kökshanddukar och det finns inte bättre. Mjuka och sköna efter hundratals tvättar och drar i sig fukten med en gång. Kanske finns att få tag på såna på någon loppis. De är ganska grovt vävda och naturfärgat gråvita.
Har du kollat om det är bomullsfrotté?
Jag har också varit på en textilfabrik i Turkiet och jag köpte då enbart en morgonrock till dottern som var med.Det var en fleecerock.De handdukar jag kände på kändes inte som dem jag använder hemma,kollade tyvärr inte närmare.
Mitt tips är att fortsätta tvätta och givetvis utan sköljmedel för det gör att sugförmågan blir sämre.
#9 Bra tips. Äldre textilt är ofta billigt, men kvaliteten är ändå ofta bättre än nyköpt.
#11 myrorna eller liknande kan också ha!
Ritva
Jag har också kvar mammas linnehanddukar i köket och de är hur bra och outslitliga som helst.
/Maria
Prova att tvätta dem jättevarmt om inget annat fungerar. Det är väl inte väldigt bra för tyget, men om inget annat fungerar då …

Jag tänkte också det, förr kokade man lakan och handdukar i en jättelik gryta, det både gör rent, desinficerar och fibrerna blir som nya.
Skulle du kunna slänga in en närbild på dessa handdukar så man ser hur tyget ser ut?
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Sängkläder & handdukar tvättar jag i 95 grader……då "funkar" de 
Min mamma tvättade alltid vita lakan och handdukar i 95 grader.
"Koktvätt" som hon sa
/Maria
Påminner mig om några handdukar jag köpte på IKEA som aldrig slutade ludda. Jag tvättade och tumlade dom ett tiotal gånger, men dom bara fortsatte att ludda så vi blev alldeles luddiga när vi torkade oss. Till sist slängde jag dom.
Tvätta på hög temperatur, använd inte sköljmedel är ju tips som redan har nämnts. Så det verkar vara kvaliteten som är problemet. Släng dom! 
Tack för alla tips! Jag använder överhuvudtaget inte skölj/ mjukmedel när jag tvättar då min dotter reagerat allergiskt när hon var yngre.
Jag ska fotografera handdukarna så ni får se dem, sen ska jag prova att tvätta dem i 95 grader. Funkar inte det ska jag testa med ett tvättmedel som jag har för mig att vi har. Så vi vet vad som blir att fungera. Det dröjer nog någon vecka innan det är klart, men jag återkommer! :-P
Ritva