rolla på tapet??
bor i hyresrätt och det är så grsligt fula tapeter (ljusa men fula!) och dom vill ej tapetsera om isf får man göra de själv. funderar på att rolla eftersom jag inte kan tapetsera o känner ingen som kan heller. kommer det synas mycket att det är rollat på tapeten sen då jag flyttar ut (om man gör det bra) för vore ju jobbigt om det sysn jättväl och dom ber mig ersätta därför. ska inte ha några starka färger så inte så dom borde klaga över färgvalet…
vad tror ni?

Ring och fråga…

ja självklart ska jag det.
men det var ju inte det jag frågade efter :)

Vad du ska göra är att slipa lite lätt på tapetfogarna och på andra ställen där det kan se lite buckligt ut. Bli inte nervös om tapeten bubblar sig när den blir våt av färgen. Det brukar lägga sig i gen när det torkat.
Har väldigt svårt att tro att någon kan ha något emot att du rollar väggarna. Det går ju utmärkt att sätta ny tapet över igen för hyresvärd eller ny hyresgäst.
Som Christina säger så kan tapeten bubbla sig lite, men det brukar jämna ut sig och inte synas alls. Man ser ofta att det är en tapet som är målad, men det är ju ändå ofta snyggare än vad tapeterna brukar vara i hyresrätter.
Jag kan dock enbart råda dig till att höra med hyresvärden vad de har för policy kring sånt här. En del sätter sig på tvären bara för att det är enklast, eller så säger de att enbart tapetsering är ok. Jag ligger fortfarande i en tvist med min fd hyresvärd gällande just en tapet. Jag hade dock inte målat på den, men ändå… Det är en lång historia och jag kan som sagt bara rekommendera dig att ha deras tillstånd först - eller vara beredd på att betala vid avflytt…

Målar man med oljefärg först på tapeten fäster man tapeten mot väggen så den inte bubblar sig när man sen målar ;o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Det som hyresvärden kan invända mot är ju att tapeten blir svår att avlägsna sen man målat på den. Annars torde det vara OK.

men sysn det mycket att det är målat. är ju inge snyggt om det verkligen skriver att man målat. hehe
Bara man gör det noga och väl så brukar ingen värd ha nåt problem med gör-det-självare. Var försiktig med plastlister, eluttag och parketten och sånt!
Har du en ljus tapet och vill ha en mörk färg så får du måla minst två-tre lager (eller tvärsom såklart, om tapeten nu är mörk o du vill ha mycket ljus färg)
Mina tapeter som är ljusblå ser idag ut som tapeter som är ljusgrå och fondvägg i klarblått. ingen kan se om de är målade eller egentligen tryckta i den kulör de nu har.

#0 - Har du testat om du kan tapetsera? Du skriver att du inte kan. Jag är ganska säker på att du kan :)

Jag måste tyvärr gå emot de andra och säga att det visst syns om du har rollat väggarna. Dels på mönstret som blir av rollern, och dels för att tapeter så gott som alltid är lite melerade/skiftande i färgen, medans när man målar blir de bara en ton. Det kommer säkert bli snyggare men hyresvärden kommer garanterat se att du har målat! Men om han tycker det blivit bättre kanske han inte bryr sig…?
förlåt om jag tog ner dej på jorden men du ville ju ha svar….
Om du ändå tänker måla så tänk då på att välja en ganska matt färg (glans 7 t.ex) för annars kan det bli svårt för målarn som kommer efter att få tapeten att fästa…
#10 det beror ju på hur noga man är om det syns eller ej. och det finns rollers som inte gör mönster efter sig.
och riktiga hantverkare som ska sätta nya tapeter brukar ofta riva ner gamla tapeterna eller spackla ett lager…

#11 Med andra ord hade det inte varit riktiga hantverkare här och tepetserat i vårat vardagsrum :o/
När vi skulle renovera för X antal år sedan rev vi ner 7 lager med gammal tapet så vi kom in på rena betongen…inga skarvar var bortslipade heller så var 10 cm fanns en skarv.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Om där bara är ett lager sedan tidigare, så brukar man behålla det efter att ha skurit ner skarvarna och spacklat upp. Men om det är mer än så, så ska man alltid ta bort till första lagret.

Tro mig jag jobbar som målare, det finns roller som påstår sig inte lämna "spår" men det blir en viss yta av det ändå, mer eller minder tydligt, men som inte är samma som på en tapet!!
Och som celia sa finns det ingen anledning att riva en tapet som sitter, utan då skrapar man bara skaravrna och spacklar dem… Det är bara om det är strukturtapet man spacklar hela ytan, annars är detta helt onödigt! Men då det är strukturtapet är den oftast spaltbar, så då kanske man river allt istället och slipper bredspackla! annars är det bara om det är så många lager att det släpper från betongen som man river allt, ngt man hellst vill undvika!
#14 "ngt man helst vill undvika"
Ja, jag kan förstå det, att du vill slippa extrajobb, för att få det bra ifrån grunden ;)
det beror förstås en del på kvaliteten på tapeten som man målar på också, huruvida det blir synligt eller ej. inte bara rollern, eller hur noga man är.

Jo men varför riva bort något som sitter fast och lägga ner flera timmar på det när det ändå är helt onödigt??? det gör ingen skillnad om det ligger ett par lager tapet under tapeten, det har ingen som hellst betydelse så länge det sitter fast!!!
Men om det inte sitter fast så gör man det som krävs för att få det bra såklart men det betyder väl inte att jag måste gilla det??
Jag vill fortfarnde helst slippa, men ändå gör jag det som krävs!!!