Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3870 ggr
rakuLotta
0

Shellack en eller två gånger?

Vi har vänt upp och ned på dotterns rum och tapetserar och målar och så har jag gett mig på hennes gamla trärena IVAR, förvaringshylla(IKEA) och ska vitmåla den. Tvättat med målartvätt och ska nu shellacka kvistarna. Upptäckte att vi inte hade så mycket shellack kvar. Räcker det med en omgång på kvistarna eller bör det vara två?

Nu när man ändå håller på så vill man ju inte att kvistarna blöder igenom så småningom.

Om nån vet hade jag blivit glad för svar. (Hoppas på en gång så att man kan fortsätta och bli klar;-)

Glad Påsk på er!GladLotta

Anders 50
0

Ska du måla med vattenbaserad färg rekommenderas 2 ggr.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

rakuLotta
0

Ok, får bli två gånger. Det räckte till en omgång i alla fall och nu torkar det. Affärerna är ju öppna i morgon så då får jag väl åka och inhandla lite mera. Lika bra att göra det ordentligt när man väl gör det. Och det var vattenbaserad färg, ja!

Tack för hjälpen Anders:-)

Anders 50
0

#2 Så lite så, har själv fått rådet av målare.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

[Asta]
0

Jag shellackar alltid bara en gång.

rakuLotta
0

Väldan drygt det var… det räckte till två omgångar:-) Bäst att ta det säkra före det osäkra, även om det kanske räckt med en gång.

Nu är hyllan grundad och jag ska förhoppningvis bli färdig med den idag.

Mannen tapetserar dotterns rum med En recover tapet.  Hörde många svordomar därifrån igår. Den är hur jobbig som helst. Super tjock och osmidig och trots stora mängder våtrumslim så ville den nästan inte fästa. Tog tredubbelt så lång tid att sätta upp, men nu är den uppe och det blev jätte bra.

Valde att testa en sådan tapet för det var det sista rummet med gammal fiskbensmönstrad väv och i resterande huset har vi bredspacklat och slipat och DET är jobbigt, därför ville vi testa denna variant. även om den var jobbig så blev resultatet kanon.

Nu återstår målning och tapet till en fondvägg. Alltid kul med projekt, Tar längre tid än man tror bara.

[Asta]
0

#5  - tar ALLTID längre tid än man tror. Men sedan när man är klar så är man så himla nöjd. Vi håller på med våran förstuga, vilket vi gjort ett tag, men nu börjarvi faktiskt närma oss slutet. Ett par helger till så är den nog klar!