Mammutkranium
Vi hängde upp såna här fina mammutkranier i går. Det kan tyckas vara en småsak, men det gjorde stor skillnad i badrummet. Dels ser det mer ombonat ut när det hänger badlakan på dem och dels ser inte handdukstorken så överbelamrad ut när inte alla badlakan trängs där.
De finns på Clas Ohlson.
Har ni några små inredningsdetaljer som ni tycker gör stor skillnad?
Vänliga hälsningar
Niklas

Luckor på köksskåpen.
Jag kan inte begripa hur man kan göra ett kök utan luckor å som man ser iblan på tv och tidningar.
AT, det är en vanesak.
I min första lägenhet satte jag dit knopparna precis innan jag flyttade. Samma sak gjorde jag i den näst sista och delvis i den sista. För mig är det ofta en fråga om att jag gillar rena ytor och tycker att knoppar förstör intrycket. Då blir funktionen lidande för formen. Nu har jag i alla fall hittat bra knoppar som sitter som ett litet plåtbleck i sidan på luckan så de stör inte alls.
Tom

> Har ni några små inredningsdetaljer som ni tycker gör stor skillnad?
Bra fråga! Jag tycker att en detalj som gör stor skillnad är vilken typ av strömbrytare/dimmers man använder till sina lampor hemma. Har tyvärr inga bilder att bifoga nu men det finns massor av olika modeller och av varierande kvalitet. Nästan så att just de förtjänar en helt egen tråd… :)
// staffan

#2 Tror du att det var knopparna han menade då? (#1) menar jag. Jag fick för mig att det var själva skåpluckorna han talade om.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
#1,#4, Förlåt! Jag skulle uppenbart har gått och laggt mig för länge sedan när jag skrev inlägget =)
Jag vet inte var jag fick knoppar från. Att det ska vara luckor framför skåpen tycker jag också är en nödvändighet, inget snack!
Tom

Jag är väldigt förtjust i min diskreta ljusslinga runt gardinstången i vardagsrummet, som blivit kvar hela året. Skulle egentligen bara sitta uppe på vintern, men så är den så fin:) Ger lite av ett indirekt sagoskimmer och är bra som nattbelysning. Det är en väldigt bra inredningsdetalj!
Men det är fint med öppna köksskåp utan luckor…. Fast förmodligen ganska opraktiskt.

#2 #5 :-)
Jag hade iväg skåpluckorna två veckor på fräsning och lackning och det var fruktansvärt. Inga lungna ytor, bara stressande överfulla skåp.
Tillbaks till Niklas fråga om små detaljer. Om man har glasskulpturer så är belysning under den stor effekt. Den syns i ett mörkt rum och man ser annat än utan belysning.
#6 Jag vill sätta lysdioder i ändarna på gardinstängerna hemma där det är en frostad glasknopp men jag får inte. Det hade varit jättefräckt.

#7 Du får väl smyga dit dem någon mörk natt :-)

#7 testa med en hel slinga, som julgransbelysning, det blir härlig indirekt belysning, och man kan ju både lätt smyga dit den och om det blir ramaskri enkelt ta bort den…:)

#5 Det är lungt, jag undrade mest om det var jag som missat något. Man kan lätt göra det när man sover för lite.
Pia tycker det där med ljusslingan låter jättemysigt, ska garanterat smyga dit en sådan.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Uttrycket "mammutkranium" har jag inte sett för krokar, men jag förstår det ju!
Är det vedertaget eller en "Niklas-uppfinning"?

För att det skall bli lite intressant rubrik måste man vara uppfinningsrik..,:)
#11: #12 har rätt. Det var mest för att skapa en rubrik som många skulle klicka på. Fast faktum är att jag sa till Åsa att de såg ut som dödskalle av mammut redan när vi stod i affären. :-)
Jag tycker om ljuset från adventsljusstakarna på nätterna. De ger ett skönt ledljus. Det är lite av samma fenomen som Pia beskriver om ljusslingorna i gardinen.
Vänliga hälsningar
Niklas
Hehe, jag tänkte på "äkta" mammutkranier innan jag kollade på bilden, jäklar vilket stort badrum var väl det som bekymmrade mig mest :P Men, det är ju solklart nu när ni säger det… ;)
//Jonas