Hur varmt har du det?
Jag har ett litet problem..
Bor för närvarande ovanpå "garaget" hos pappa. Han har byggt som en lägenhet här, med kök, en liten toalett och ett stort rum/sovrum på övervåningen. (Min pojkvän hyr det av pappa.)
På bottenvåningen finns det ett ganska stort uterum, en liten dusch, ett utrymmet för hall och frys + några garderober och ett garage fullt med byggmaterial och prylar mm.
Det finns inga värmekällor förutom två småsmå lösa element som jag flyttar fram och tillbaka konstant.
Ett står i sovrummet och ett står i köket.
Det blir ganska behagligt efter nån timme i sovrummet, med elementet på full effekt och pojkvännens dator/skärm + värmeljus som allstrar lite värme.
I köket, tycker jag, är det alldeles för kallt. Det blir aldrig varmt och jag kan inte vistas där en längre tid utan att börja frysa.
Kan tillägga att det är ett stort hål i golvet där trappan kommer upp och vi har lagt en kartongskiva över hålet för att hindra kylar nerifrån, från att komma upp.
Har pratar med min pappa ett antal gånger om att JAG tycker det är för kallt. Jag fryser jättelätt och jag kan inte hjälpa det :/
Men han tycker det är tillräckligt och att jag ska 'skärpa mig'.
Jag tycker det är för kallt och jag vet inte hur jag ska få upp värmen här. Han sa att det var 'iaf över 20 grader'.
Hur varmt har ni det som är lite mer frysna av er?
Jag är kanske jättekänslig och helt orealistisk..
Kan jag få upp värmen på något annat sätt?
Har köpt en massa massa värmeljus nu iaf och det hjälper kanske lite :]
Jag är ruskigt frusen av mig. Nu bor jag i radhuslägenhet och här är det alltid några grader över 20, vi behövde inte ens sätta igång elementen förrän i november. Om jag fick bestämma skulle vi kunna ha några grader varmare än vad vi har, men sambon är varm av sig. Men innan jag flyttade hemifrån så har jag alltid bott i hus och där var man glad om det var ens 20 grader. Värmeljus, många mysiga filtar och sköna varma kläder inomhus är det som gäller. Tofflor och handledsvärmare är bra 
Har ni över 20 grader förstår jag om din pappa tycker att det är tillräckligt, det är ju en fullt acceptabel temperatur. Även om fryslortar inte alltid håller med 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Har du en termometer? Det är kanske en god ide att ta reda på hur varmt det är.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Igår satte jag båda elementen i köket och i sovrummet var i princip allt som kan ge värme på.. Playstation, tv, dator, värmeljus osv osv..
Det blev supervarmt i sovrummet så vi hade dörren öppen så det skulle komma ut i köket.
Då var det jättebra värme i köket och jag tog termometern från kylskåpet och la på köksbordet. Det var då 'lite över 20grader' (22 ca.) så det kan Inte ha varit över 20grader innan när pappa kollade då det var mycket mycket varmare nu än det var när han kollade!
><
Sniken
En tanke:
Finns värme i garaget och hur öppet är det därifrån?Kolla temperaturen på golven däruppe.Det kan vara så att det som behövs är att isolera mot kyla som kommer upp genom öppningen från garaget.Kanske bygga väggar runt trappan och sätta in en dörr?
Jag hatar att frysa och går ständigt med fårskinnstofflor och tjock flis och långkalsonger för att inte frysa. I morse när jag vaknade hade vi 11 grader på undervåningen och minusgrader på toaletten. Rören på toaletten (innomhus!) hade frusit så att toaletten inte fungerade.
Nu har vi eldat precis hela dagen för fullt och alla element och värmefläktar har gått för fullt och vi har 19 grader.
Så om du har 20 grader eller över tycker jag att du ska vara ganska nöjd. Har du ordentligt med kläder på dig?
Tom
Det finns ingen värme i garaget och det är bara en dörr som skiljer själva garaget från de övriga utrymmen på bottenvåningen.
Det finns ingen möjlighet att bygga väggar runt trappan för det är så trångt och det sitter ett fönster himla knasigt till där.
Det var absolut inte 20 grader innan. Jättedumt att jag själv inte kollade termometern, men nu är där jättebehagligt i köket och det är 22 grader. Det kan omöjligt varit 'över 20 grader' i köket innan, som min pappa påstod. Nu är det jätteskönt där ute och man kan vistas där. Det kunde man inte innan :/
Han satte in en fläkt på bottenvåningen så det är nog det som hjälpt nu! Det kommer inte in lika mycket kall luft genom trapphålet, som det gjorde förut.
Men ja, jag har en himla massa koftor och grejer här :]
Så bra att det löst sig,det var fläkten som grejade det.Jag gillar oxå värme,bor på bv i lägenhet och på vintern kan golven kännas kalla ibland men då är det raggsockor som gäller.
Vi har vattenburen golvvärme , så det är mycket behagligt vintertid. Jag är väldigt frusen av mig så jag vill ha minst 22 grader hemma. Då man sitter stilla vid datorn eller TV:n känns det ganska fort kyligt.
Åh,det skulle jag tycka om.Men i föreningen ingår el i avgiften och vi har fjärrvärme så det är inte tillåtet att sätta in golvvärme.I badrummet fick vi det iaf vid stambyte för fyra år sedan så där njuter man om vintern!
VI bor i ett gammalt hus och här är förbaske mig inte varmt. Föredrar att inte kolla hur många grader det är så kan jag inbilla mig att det är varmare än det är.

Vi har 19 grader inne. Det är på tok för kallt för mig. Sitter jämt under en filt eller går runt med dubbla tjocktröjor. Vi har alla element på högsta, men det hjälps inte. De är bara ljumna ändå. Vi har pratat med bostadsföreningen och det ska tydligen vara så. Det ska inte behövas full värme på säger dem. Det kanske är varmare hos grannarna som inte bor på marken, men vi bor på marken o det är snorkallt!
Jag har fått för mig att det blir kallare här för att ena väggen ligger mot marken (huset är byggt som ett sutteränghus så vi bor på -1 våning).
Har faktiskt satt på golvvärmen i badrummet så jag åtminstone kan sitta på golvet o få lite värme. Men där är det inte så värst kul att spendera dagen.
Vi är väldigt frusna av oss. Här är det 22 grader när vi trivs som bäst.

Sandra, det kan inte vara så enkelt att elementen ska luftas? Om ni nu har vattenburen värme alltstå.
I längden är det nog enklare och billigare för dig att köpa ett elelement till köket. De finns på exempelvis Clas Ohlson för några hundra kronor. 2000 watt räcker långt.
Skaffa en termometer och lägg i köket så att du vet vilken temperatur det är. Det kan bli lättare att prata med din pappa då.
Sedan om man ska mäta värme i ett rum så ska man inte mäta för nära fönster. Jag tror Hyresgästföreningen har vissa regler när det gäller detta. Temperaturen får också skifta över dygnet. T.ex får det vara kallare på natten.
Vill man vara riktigt petig så kan man kanske kontakta föreningen och fråga.
/Maria
Koppla inte in för många strömslukande grejer utan att det finns säkringar som håller!
Och var försiktig med värmeljusen, det kan bli riktigt varmt annars!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#5 ojdå!
vi brukar ligga på ca 24 grader när vi eldar hela dagen. har en täljstenskamin med fläkt så det blir ganska härlig värme av den.
utöver kaminen har vi en vedspis som vi oxå eldar i om det behövs.
just nu har vi igång två element. ett i badrummet (som förmodligen är helt oisolerad) men där är ändå svinkallt. och ett uppe i min sons rum.
murstocken går genom vårt sovrum så där blir varmt och skönt, =)
vi har ett element i hallen som är igång väldigt lite, enbart för att det ska hålla värmen.
åker vi hemifrån brukar vi ställa in luft/värme pumpen så den håller 23 grader.
jag är väldigt frusen av mig.
be din pappa sätta upp en dörr. det kommer att hjälpa jättemycket!
Njut ni alla som har 20 grader, för mig skulle det vara en stor
lycka !
Har både lägenhet och ett stort hus på landet.Lägenheterna är privat-
ägda och temperaturen ligger på exakt 18 grader. Ringde och klagade
(liksom de andra) och de kom och grejade med elementen. Men det
var nog bara för syns skull, det steg inte en grader.
Så vi får bada för att hålla värmen.
Huset på landet är det värre med. I köket är ungefär 14 grader trots
att vi brassar på ordentligt med pannan. Idag när det är -21 så är
det 12 grader. Vad säger ni om det ?
Så 20 grader vore för mig rena önskedrömmen !
Har ni ingen vedspis där på landet, de brukar vara guld värda vid köldknäppar.
Vi har vedspis fast vi bor i stan, men jag måste säga att jag tycker att vedspisen värmer inte upp så där jättemycket. Kakelugnen däremot är en höjdare.

#20 är den tät då?
vår vedspis är verkligen guldvärd! vi bytte nyligen till en som var mer hel än den vi hade tidigare.
Visst är den tät. Men vedspisen värmer inte upp på samma sätt som en kakelugn tycker jag, värmer mest upp sig själv. Dessutom värmer den bara när du eldar i den (även om vi fyllt själva ugnen med tegelstenar) och eftersom vedluckan är liten får du fylla den konstant. Kakelugnen eldar du en gång på morgonen och en gång på kvällen och då har du ett jätteelement hela dygnet.
Men jag gillar min vedspis - tro inte något annat!

Det kan ju ha att göra med isoleringen också. Vi bytte fönster i hela huset och nu kan vi skruva ner värmen till ett minumum.
Personligen föredrar jag att ha det svalare inomhus. Bodde i en lägenhet som var nyrenoverad och efter att ha varit hemma en timma så var jag som "däckad". Det var så varmt trots ventilation och öppna fönster.
Jag tar hellre på mig lite.
/Maria
Pappa har typ tre stycken spisar/kaminer i huset.. Han skulle sätta in en här med men det har inte blivit av :/
Detta var egentligen menat att bli ett gästrum för långväga bekanta och inte en lägenhet på det viset. (Men min pojkvän behövde någonstans att bo så jag flyttade in med honom här :P)
Jag har lagt handdukar runt kartongskivan för hålet och det har även stängt ute kyla på ett bra sätt. Värmeljusen värmer även upp rätt bra så det här funkar helt okej! Man får bara flytta runt elementen när det blir okej temperatur på ett ställe! Haha.
Jag är otroligt varmblodig, dör typ på sommaren. Men nu har jag blivit allt mer frusen, och det är pga av vintern, utan det började innan. Det är svinkallt i min lägenhet, man kan inte gå utan kläder utan att frysa ihjäl, på riktigt. 
Vi har runt 17 grader såhär på vintern, men eldar en massa ljus på kvällen och då går det upp i värme 

Mvh Stephanie 

Gud, hur klarar ni er? Vi har säkert 24 grader jämt, med golvvärme i hela huset, plus en järnkamin om pannan skulle stanna.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Vi har 23-26grader, har en kombipanna, men eldar bara med ved.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Vi har ca 22-23 grader i rummen.
Och i sov rummet ca 19-20.
Tycker det ska vara lite svalare i ett sovrum, man sover som bäst då. 

ca 14 grader brukar vi ha inne nu på vintern,man vänjer sig,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Vi har ca 22-23 grader inomhus
Vi kör med cirka 22 grader, det är lagom trivsamt och man slipper gå omkring påbylsad och se ut som en michelingubbe :-)
Oh jag skulle gärna ha lägre temperatur. Vårt hus ligger i söder läge. Vi har markiser. Vi stänger oftast av vår varme i mars/april. men måste elda för svärmor som bor i ett annat hus och det är kulvert imellan.
Här är 24 grader. och jag går omkring i byxor o bh. Trivs bäst om det är runt 20. Känns mycket fräschare i huset.
Vill ju kunna tända ljus och ha det mysigt, men då blir det så varmt så vi får sitta i underkläderna
Var rädda om varandra
#34 Har ni ingen shuntventil så ni kan minska värmen som går till er? Eller sänk värmen på elementen.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
# 35 Jodå. Vi stänger av värmen i vårt hus. Elementen neddragna dessutom
. Men skorsten går igenom 4 av rummen och dessa rummen är i söderläge. Har blivit bättre sen vi började med pelletseldning jämfört med flis.
Var rädda om varandra
Vi har runt 18 grader inne… Önskar varmare men det går inte o få varmare i vår lägenhet! :/ Men ett tag i vinter va det 12 grader så nu ska man väl va glad =)