Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 10594 ggr
kerstinjo
2

Länken "Gipsfigurer".

I länken Gipsfigurer fick vi gamla "hederliga" tips om hur man rengör gipsfigurer. Jag sökte även på nätet och samma tips kom upp flera gånger.

Jag har en gammal gipsstatyett, som mamma fick samma år jag föddes. Urgammal! Oskyldig

Under årens lopp har den blivit missfärgad och när jag tänkte ge den till min yngsta dotter, så prövade jag detta tipset, efter konstens alla regler. Noggrant!

Vad ni än gör så pröva inte! Gipset blev ljusare, men på sina ställen så tog det även ytskiktet av gipset, vilket resulterade i att statyetten fick kritvita defekter på en del ställen.

Så har ni en missfärgad gipsfigur, så ska ni nog lämna in den för rengöring.

Kerstin 

mariatingsund
2

Jag tror faktiskt att det var därför gipsfigurerna var målade guld och ibland andra färger. Beror lite också på själva gipsens kvalitet. Jag hade ett omålat kärlekspar i gips, en gammal figurin som någon förmodligen skulle diska, och då framträdde knottrig yta pga att det lena utskiktet spolades bort. Rynkar på näsan Du får mer än gärna visa en bild så vi ser resultatet av "misshandeln"

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

kerstinjo
0

Har tyvärr ingen bild. Min dotter fick gipsstatyetten ändå. Med förhoppningen av att det vita försvinner med tiden. Det blev inget knottrigt utan en len gipsyta, men en vitflammig statyett på en del ställen.

Lite synd, för det är en minnessak. Mamma fick den av pappa och min storebror när jag och mamma kom från BB 1951. Den förställde en naken kvinna med ett litet barn i famnen och ett äldre barn i handen. Det skulle symbolisera mamma, mig och min storebror.

Efter som dottern är mitt andra barn så ville jag att den skulle bli hennes.

Jag skulle aldrig ha rört den! Men vi får hoppas att det kritvita mattas ner med tiden.

Kerstin 

Maria
0

Så bra att du "varnade".

Jag har har hört från en arbetskamrat att det finns någon slags gipsfärg att köpa i "konstnärsbutiker" som bara är att måla på.

Det kanske kan vara någotObestämd

/Maria