Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 6468 ggr
lisette
0

bygga halvvägg av glasblock

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

på vår ovanvåning har vi inte gjort något skydd för trappan, dvs spjälor eller liknande. jag har varit inne på att sätta upp glasblock och jag hittade faktiskt bilder där någon gjort precis som jag vill ha det. man får scrolla ner lite för att se bilderna.

nu är frågan hur hög en sådan vägg måste vara? och hur ska man fästa blocken i ett laminatgolv??

ett av problemen är att vi inte tänkte på att eluttaget kommer att komma precis vid spjälorna/väggen så det måste ju flyttas.

"hålet" vid sidan om trappan ner till vår skrubb kommer att fixas under sommaren då vi fömodligen ska göra vid badrummet.

Tom
0

Vad  jag vet finns ingen lag om trappräckeshöjd med 90 cm brukar vara lagom.

Glasblocken borde gå att fästa med Casco superset. Men du bör nog ha någon form av förstärkning för att det ska vara 100% säkert. Borra hål i golvet och armera genom blockskarvarna eller låt en pelare gå upp till taket i änden som förstärkning.

Tom

lisette
0

problemet är bara att vi har panel i taket och jag vet inte om det går en lämplig regel att fästa en pelare i på rätt avstånd. vi tänkte inte alls på spjälor/vägg när vi gjorde vid ovanvåningen.

borra hål i golvet tror jag inte går. det går en bjälke precis under kanten vid trappan nämligen.

Tom
0

Varför kan du inte borra i bjälken? Det låter som ett bra ställe att fästa någonting annars.

Tom

lisette
0

delvis för att det sitter en vägg under bjälken, sen är det en bärande bjälke med. alla hål försvagar ju den.

AusaBausa
0

kanske  en dum ide..men kan man inte fästa den i panelväggen istället och kanske sätta en stång av ngt slag längst ut,  upp i taket!?!

lisette
0

oooj vad liten bild åsa! =)

men hur säkert blir det att sätta en pelare i panelen? vet som sagt inte var det sitter reglar under. borde iofs kanske vara lätt att hitta, med tanke på spikarna.

mariatingsund
0

En stor bjälke blir inte försvagad av några borrhål som blir fyllda med armeringsjärn. Jag skulle borra hål i samma avstånd som glastegeln har ifrån varandra, ha en järnpinne från hålets botten upp till räckets höjd, och mura glastegeln mellan dessa. Om ni tycker att det skulle iaf försvaga den bärande bjälken, är det bättre om ni får in en stolpe under då. Alternativ är ju att ni gör en lättare konstruktion, som t.ex. vi gjorde, träram och säkerhetsglas emellan.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

AusaBausa
0

ja jag fattar inte varför det blev sååå litet..kan inteförstora det heller..

Tom
0

Jag skulle inte heller tycka att en bjälke försvagades för mycket av ett armeringsjärn. Du behöver ju inte perforera med tio hål bredvid varandra  ;-)

Tom

lisette
0

#7 snyggt ni har gjort det. gubben är ju glasmästare så han kanske kunde fixat liknande.

#9 det är du som är byggaren,. =)