Favoritrummet
När man flyttar så brukar man flytta till större boende, man har så många planer på vad det och det och det nya rummet skall användas till, man skall bli en "ny människa" och ha ordning och reda och ett riktigt arbetsrum, ett riktigt pysselrum osv. Men sedan brukar det ändå bli att planer och omständigheter ändras…
Hur som helst, så brukar man få ett favorit-tillhåll. Ett rum där man trivs lite extra. För mig så har det blivit köket kan man säga, det är numera en riktig studio, pärlor högt och lågt, garn och allehanda tillbehör som jag pytsar åt sidan när man får gäster. Köket är lätt att avgränsa för klåfingriga kissar, det är nära till vattenkran, vattenkokare och skafferi, kylen brummar så mysigt och klockan tickar harmoniskt.
Mitt tilltänkta arbetsrum blev det annat av, mitt pysselrum likaså. Nu är köket mitt lilla mini-hem istället. Förutom att sova (jo sovrummet och sängen är ju också himla trevliga…), se på TV (ja soffan är också bra…) och kolla datorn, så sköter jag det mesta i både pyssel och arbetsväg i köket.
Så, vad har ni för favoritrum i ert hem? Varför? Och vad gör ni där?
Hmm… Jag har ju bara två rum, eftersom jag bor hemma med mamma fortfarande. Men Jag säger sovrummet, helt klart :) Har tv med surround, soffa, säng… Jaa, allt man kan tänkas behöva!

Det rummet som jag sitter i nu, med två datorer och utsikt över hästhagen och infarten till huset. Rummet är tapetserat med mörkt blå tapeter, det är husets mista rum (8 kvadratmeter) det är så avkopplande här inne…
Gillestugan med öppen spis, stor mjuk hörndivansoffa med bra läsbelysning och TV såklart.
Kickboard, det påminner ganska mycket om mitt rum… Fast utan öppen spis då :(

Jag älskar mitt kök. Jag älskar den varmgula färgen som mogna citroner på kaklet. Jag älskar alla lådorna och skåpen med allt dess innehåll. Jag älskar att ha ett fullhöjdsskafferi så jag kan titta på alla vackra linser och bönor och gryn i vackra glasburkar. Jag älskar att stå där och röra i grytor och samtidigt kunna slänga ett öga på småfåglarna och glada barn som åker pulka.
Det är liksom alltid något på gång i ett kök. Det gillar jag.

Åh, varmgult citronkakel låter jättefint…:)
Mitt kakel i förra lägenheten saknar jag jättemycket… mitt vackra rosa badrum med små silveränglar i gips (hur tjejigt låter det? Men fint var det…:) och det fina vit-beige, krackelerade kaklet i köket…

Nu bor jag ju bara i en ett men jag tror att badrummet hade varit favoritrummet även om det funnits fler att välja bland. Alla dessa mörka mornar spenderar jag åtminstone en halvtimme där, i badkaret, läsandes någon bra bok… :)
// staffan

Mitt favorit rum. Måste bli hallen i källaren. Det är där datorn står, och så hojtar jag bara till så kommer barnen springandes med kaffe och så går de sedan upp och leker (hmm, ställer till sattyg heter det nog) medans mamma kopplar av framför datorn.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Uterummet är helt klart min favorit.
Tycker det är så underbart när våren kommer och man kan börja sätta ut lite olika växter. Framåt sommaren står det mesta i blom och det luktar så gott. För att inte tala om känslan att kunna plocka in sina egenodlade tomater och gurkor. 
Jag är en sommarmänniska och sommaren blir på något sätt lite längre när man har ett uterum.
Ibland önskar jag mig också ett uterum. Fast jag skulle nog isolera det så att man kunde sitta där på vintern också.
Vänliga hälsningar
Niklas

Uterummet är helt klart mitt favoritrum. Jag flyttar ut dit i maj och kommer inte in förrän i september. Givetvis kan man vara där mer varma dagar eller om man sätter på värmen.
Tyvärr så är det ett stort steg i pris att gå från energiglas till isolerglas samt 32mm plasttak. För vårt uterum hade det gått på 40000kr extra. Då hade man färlängt sesången två månader utan extra värme.