Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 1186 ggr
Enecrona
2005-11-11 12:13
0

Källare

Jag och Staffan satt och diskuterade igår kväll varför man bygger källare. Det borde ju va betydligt enklare och billigare att bygga uppåt istället för nedåt…

Någon som vet varför?

Pelle
2005-11-11 12:18
0

Kvarleva från dagar när man behövde markens kylande effekt för matförvaring?

Enecrona
2005-11-11 12:20
0

Är det så? Låter annars som en riktigt dålig förklaring….haha

Pelle
2005-11-11 12:35
0

låg liksom närmast tillhands ; ) undrar faktiskt själv. Blir man sugen på en källare efter att ha grävt för grunden, och vill inte sluta eller vad är frågan om…..

Tror att det till viss del kan vara av praktiska skäl, maxhöjd i planlagda områden mm Men nog borde det vara enklare att bygga tre våningar ovan mark, än källare+två våningar? Konservativa stadsarkitekter och gnälliga grannar som överklagar i planprocessen kanske är den enkla förklaringen till att vi inte bygger fristående hus så höga, utan sitter där med fuktdrypande "gillestugor".

Niklas
2005-11-11 12:44
0

Det är för att ha någonstans att låsa in olydiga barn. :-)

#1: Jag tror faktiskt inte det. Hus med källare har inte varit vanligt så länge.

#3: Det låter mer rimligt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[slo]
2005-12-19 23:24
0

#4: Meh, jag bor faktiskt i en källare… :P Men jag tror det är för att ha sånna grejer som ingen ska se, typ värmepanna, tvättstuga osv. För vem vill gå ner i en källare ;-)

Tom
2005-12-27 02:05
0

Jag älskar källare! Det är ju en källare som gör att ett hur blir ett riktigt hus. Utan källare blir det bara ett modernt hus på en trist betongplatta.

Det praktiska förklaringen tror jag närmast är de ruttna byggbestämmelserna som vi har i vårt land. Det finns gränser för allt. Så att bygga en våning neråt istället är nog många gånger en nödlösning. Bara för att idioter till politiker har gjort ett skitjobb när de bestämde hur andra människor skulle få bygga.

Tom

Faxlin
2006-01-06 03:48
0

Jag älskar vår källare. Ja, när inte komunens vattenrör går sönder då. För då samlas allt vatten i källaren. Inte roligt, då kan man snacka om våtdrypande. :-)

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars