Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettteknik-och-media
Läst 4589 ggr
Monarchy
0

lås kunnig sökes

har ett problem..  Det finns ju vanliga lås i ytterdörrar sen finns det lås som sitter i toaletter där man vrider upp handtaget för att låsa det.  Till mitt problem, hur kan man göra för att slå ihop dessa låskoncept till en så man kan använda det på ett ytterdörr. Tanker är ungefär såhär. Att man sätter in nyckel och ist för att vrida om nyckel så bara trycker man ner handtaget och dörren öppnas. och För att låsa stoppar man in nyckeln och vrider upp handtaget och tar ut nyckeln..   Är det möjligt att konstrukera något sådant.

Någon kunnigt som kan förklara.

Halvdansken
0

Vi har nåt liknande på våra dörrar. Man öppnar som vanligt, men när man ska låsa så måste man lyfta upp handtaget för att kunna vrida på nyckeln. Så det är nån sorts kombination av de båda.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
0

Hotellens kortsystem kanske kan funka.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Monarchy
0

vet inte hur det funkar men det ska vara byggt som klassiska mekaniska lås.

Tom
0

#3, Varför vill du att de ska vara byggda som klassiska mekaniska lås?

Monarchy
0

därför det är en uppgift och det är en del av kraven.

Tom
0

Nu hänger jag inte med längre. Vad menar du med uppgift?

Monarchy
0

en uppgift att ta fram olika koncept för att göra det lättare för tex handikappade att låsa upp dörren etc. och då måste våra lösningar på problemet vara mekaniska. inte nå high tech dyra lösningar

Tom
0

Så du vill med andra ord att vi ska lösa din skoluppgift åt dig?

Är det du som har kommit på konceptet med låset eller ingick det i din uppgift?

Tom

Monarchy
0

det är jag som kommit på det konceptet…  det är ju ganska omöjligt att jag ska lösa den själv då man måste kunna ganska mycket för att veta vad som går och inte går att genomföra.  vill ju kunna lämna in en lösning till uppgiften som är möjligt att tillverka.

TinaH
0

# 9

Varför inte komma på skoluppgifter som du kan i största delen lösa själv?Obestämd

Du får ju först och främst göra en marknadsundersökning till din produkt.
Sedan börja med och titta på olika konstruktioner på marknaden, hur dem är uppbygda, leta på nätet, gå till ev. lås-firmor, hjälpmedelcentralen på sjukhuset etc….
Se om dem kan ha någon lösning på din skoluppgift, eller vara en bit på väg.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Tom
0

Jag måste fråga var det är för ämne och hur uppgiften ser ut. Vilken årskurs läser du?

Om du läser någon högre teknisk utbildning kan jag förstå uppgiften. Annars tycker jag att den är lite väl avancerad för att lösa i skolan. Att konstruera ett nytt lås är inte gjort i en handvändning. Speciellt inte utan en del tekniska förkunskaper.

Tom

Monarchy
0

Nemen det är en av uppgifterna som man ska göra för att komma in på Industridesign, på umeå universitet.  Jag vet inte hur dom brukar göra eller begära så jag ska ta och försöka få tag i dom igen och se om jag kan få mer information.

spliff
0

Vad skulle fördelen vara med ett sådant lås?

Monarchy
0

det skulle vara enklare att öppna

spliff
0

Varför skulle det vara enklare?

Monarchy
0

alltså den idé jag har för ett mekaniskt lås är enklare än ett vanligt mekaniskt lås.    fördelen med mekaniska lås jämnfört med high tech lås är priset.

Halvdansken
0

Enda sättet att lösa problemet är ju om handtaget (handtagsmekanismen) sitter samman med låskolven, eller vad det heter. Så att när man vrider upp handtaget, så vrider man ut låskolven. Fråga inte mig hur man förklarar det.

Alltså att handtaget fungerar som en sorts hävarm till nyckeln.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Niklas
0

#16: Jag är inte säker på att "high tech" alltid är dyrare än mekaniskt. Elektronik är ofta billigt och tillverkning av mekaniska prylar kan vara ganska dyrt.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Monarchy
0

möjligt men av det jag sett så är det mycket dyrarei dagsläget åtminstone.

mariatingsund
0

Jag tänkte liknande som #17, men jag tänkte ha en sorts nyckelring du har på nyckelknippan som du kan fästa på olika sorters nycklar och ha det likt "en förlängd arm" som du kan vrida lättare. Men #17  är suvären tycker jag. Du kan inte vrida om handtaget bara om du har nyckeln inne (lösa det med något snäpp) och sedan öppnar du låskolven med handtaget. Men då är ju frågan hur du går ut o in till trädgården t.ex.  utan att du behöver ha nyckeln inne hela tiden.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TinaH
0

# 20

Man får sätta en sten mellan dörren och karmen, så slipper man ha nyckel med sig jämtFlört

Mvh TinaH

Monarchy
0

vill inte ha hjälp med olika ideer för att lösa problemet, ville bara veta om min ide var genomförbar. Men tack för hjälpen iaf!

TinaH
0

# 22

Den är säkert genomförbart, med rätt tänk och teknik bakom.

LYCKA TILL!Glad

Mvh TinaH

Tom
0

#22, Klart att idén är genomförbar. Men frågan är om det är du, som ska komma in på utbildningen, som ska klara av den eller om det är vi som ska lösa din uppgift. Det kan ju vara så att anledningen till att de har ett inträdesprov är att de ska sålla ut dem som av olika anledningar kanske inte är lämpliga för utbildningen.

Lycka till!

Monarchy
0

orkar inte argumentera, ser väl om jag kommer in