Stearin i föremål
jag har försökt med varmt vatten…
Kallt vatten….
Frysen…
Inget hjälper.
Jag har fått stearin i glas, kearmik, och prydnadsföremål.
Men är inte människa till att få bort det.
Hade det varit tjocka klumpar, så hade det inte varit några problem…men nu är det utkletat….
Vet inte vad jag ska göra…
Varmare vatten om bara föremålen tål det.

# 1
har haft kokande vatten…Finns det varmare? 
Då blir det ånga.
Kokande vatten under längre tid då?
På jobbet har vi värmeljus i en slags "ljusstake" av tjockt glas. De kommer ibland ner i diskavdelningen insmetade med stearing. Man får diska några gånger i restaurangdiskmaskinen direkt efter varandra innan de blir rena. En gång räcker inte, glaset hinner inte bli tillräckligt varmt.

hmm…jag ska jääädrans testa….skam den som ger sig!
ÅÅå..vad en gumma kan gnoooo…*sjunger*

När man ska göra rent gjutformar för ljus så sätter man dem i ugnen så det smälter undan och rinner ner på tex tidningspapper. Just tidningspappret sätter ju en gräns för hur varmt man kan ha, men om bara dina föremål tål varmare går det kanske att ställa en engångsform under?
En liten hinna blir det kvar ändå, men det mesta lär gå bort.
Kanske det kan funka att lägga föremålen ett tag i kokande eller iaf mycket hett vatten. Stearinet bör ju antingen flyta upp till ytan eller sjunka till botten.

Tack för alla tips!
här ska testas både till höger och vänster. 
Jag sätter mina ljusstakar på tidningar i ugnen på ca 100 grader tills stearinet har smält och häller bort överflödigt stearin medan det är varmt. Putsa sedan med hushållspapper medan godset ännu är lite varmt så får du bort resten också. Lätt som en plätt.

Jag har inte testat men skulle inte Yes hjälpa varmvattnet att lösa upp stearinet? Det är ju största delen fett.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Jag brukar ställa det under en kran med rinnande varmt vatten och jag tycker det brukar lossna och försvinna då.
Jag använder KALLT vatten. Lägg prylarna i kallt vatten och låt dom ligga där. Efter ett tag, som är kortare eller längre …, så lossnar faktiskt stearinet. Det har i alla fall funkat för mig. Och man slipper kladdet med smält stearin.

# 11
Tack för tipset!
Då blir det kall bad med isbitar i!