Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettekonomi-och-juridik
Läst 3492 ggr
maritahedstrom
2010-01-08 12:07
0

Lurad ...

Hej. Vi är intresserade av ett hus. Vi skrev in i köpeavtalet att vi efter besiktningen i princip kunde dra oss ur ifall det fanns ett veck på tapeten. Det hittades en brädbit med svamp, vi kom överens i ett tillägg att en vidare teknisk undersökning av fukt i källaren skulle göras, som vi bekostade. Om det hittades något som behövde åtgärdas så skulle säljaren stå för ev. åtgärder. Brädbiten skickades samtidigit till analys men tillägget skrevs under innan provsvaret kommit. Det visade sig nu vara äkta hussvamp och nu vill vi dra oss ur men mäklaren säger att kontraktet är bindande. Finns det NÅGOT vi kan göra?!? Det sägs att man som köpare har undersökningsskyldighet och det har vi ju uppfyllt, men nu står vi ändå i skiten … Tacksam för tips.

Niklas
2010-01-08 12:27
0

Jag förstod inte riktigt. Hade i inte skrivit ett avtal om att ni kunde dra er ur? Då är det väl bara att göra det? Annars skulle jag kontakta en jurist.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Asta]
2010-01-08 15:20
0

Jag säger som Niklas. Ta kontakt med en jurist.

Halvdansken
2010-01-08 15:33
0

Jag fattr heller inte. Kontrakt och tillägg skrevs under innan provsvaren kommit - vilket ju är det helt naturliga - så vad är problemet? Vilket kontrakt är bindande?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Sandra
2010-01-12 20:40
0

Ja, det är bindande, och ni har ju skrivit under på att ni KAN dra er ur… så vad svamlar mäklaren om? Har denne själv läst igenom kontraktet mån tro?