Hemmet iFokus

Hemmet

Etikettbygga-och-renovera
Läst 3920 ggr
lisette
0

innedörr i ute miljö?

ska förhoppningsvis bygga till stallet i sommar med en sadelkammare.

undrar om det har ngn större betydelse om man skaffar en ytterdörr eller en furu innerdörr?

Tom
0

Ska den sitt utomhus så att den blir exponerad för väder och vind? Då kan du räkna med att den slår sig.

Tom

lisette
0

nej den kommer att sitta inne i stallet, så den kommer ju inte att bli fuktig på det sättet. men det är ju alltid fuktigt i ett stall.

Tom
0

Eftersom man kan få en innedörr för en femhundring skulle jag nog chansa och se vad som händer.

Den kommer troligen kärva med årstiderna men ni får väl anpassa dörren det första året efter karmen så att den går att öppna och stänga.

lisette
0

ja det var ju lite det jag tänkte på. det är stor prisskillnad på en inne/ute dörr, även om man kollar på blocket..

tack för svaren tom!

lisette
0

jag hade en dörr uppe på loftet och kollade den, jag hade tur för det är en massiv, så jag tänker prova och se om den fungerar. den har ju varit där ute ett tag så den är "van" vid fuktigheten osv.

sen har jag ytterligare en fråga som på sätt och vis berör utemiljö.

funderar på att lägga laminatgolv i sadelkammaren. alltså direkt på cementgolvet. kommer det att fungera? det blir ju värme i sadelkammaren, men det blir ju ändå kallt under ifrån.

kerstinjo
0

Jag råkade slå sönder rutan i vår ytterdörr i Snickarstugan och när vi skulle sätta in en ny och samtidigt måla om dörren, så upptäckte vi att innanför alla masonitskivor (insidan) och bräder på utsidan, så fanns en vanlig innerdörr.

Underligt nog så har denna dörr fungerat bra i alla år.

Kerstin 

Tom
0

#5, Ett laminatgolv är tätt vilket gör att fukten inte kan vandra. Risken är att det blir kondens eller vatten under om inte cementgolvet är helt torrt och säkrat för vatten underifrån.

Ett alternativ är att lägga ut reglar under och springor längs alla väggar så att du får en luftgenomströmning under golvet.

Tom

lisette
0

#7 men om jag lägger reglar måste jag ju lägga golvspån, jag kan ju inte lägga laminatgolvet direkt på reglerna. eller hur?

Halvdansken
0

Räcker det inte med fuktspärr, Tom? Eller blir det kondens i alla fall?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Tom
0

#8, Ja du måste ha något bärande golv.

#9, Om du lägger en fuktspärr under laminatgolvet hindrar du eventuellt markfukten från att försvinna och får fuktproblem i alla fall.

Tom