Vårat tråkiga vardagsrum
Ni är mitt sista hopp 
Jag avskyr vårat avlånga vardagsrum, dels svårmöblerat, dels tapeter som är så svåra att matcha saker att hänga upp på väggarna till. Har möblerat om ett antal ggr men givit upp.
Det är så illa att jag drar mig för att vistas där. Nu hänger det saker på väggarna hipp som happ bara för att det råkade hänga en krok just där.. så haka inte upp er på det..som jag gör 
Omtapetsering mm är inte att tänka på nu då ekonomin hindrar och hallen fick gå före (den var om möjligt ännu värre).
Jag slänger in ett par bilder så får ni se, ska bara fota först. Nu är allt en enda röra men ni kanske kan se ngn helhet ändå. Jag saknar verkligen mysfaktorn. Mattor har jag inte pga många djur i hemmet.
Besök mig gärna på Ronias matte
Första bilden, tagen från öppningen in till vardagsrummet från hallen.
Nästa taget in till höger där även balkongdörren finns ut mot inglasade verandan. Där står soffa, tv bokhylla.

Fina möbler ni har, även om de är mörka. De kräver nog vita väggar, och du skriver att ni inte kan tapetsera om. Kan ni inte köpa en hink billig väggfärg och måla över väggarna? Hade varit snyggt att inte dela rymden vid midjan, för mig tycks sakna skäl varför man ska ha så mörkt nertill. Sen skulle jag byta gardiner, och skaffa en massa spots samt en rejäl kruka inomhusträd någonting belyst som ger att det finns liv i rummet. Jag skulle vända soffan så man inte möter soffryggen när man kommer in utan blir mer inbjudande. Jag skulle också gruppera de mörka höga möblerna så man ser mer fria ytor i resten av rummet. Förutom spots, rumsväxter skulle jag satsa på kaffe och mockafärger och något oranget som färgklick.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
# Tack snälla för förslagen. Det där med att måla väggarna vita skulle funka, men det sitter ju en bård mitt på oxå men den kanske bara går att sandpappra ner? Menar du vitt som i kritvitt? Jag tänker lite på alla djur som sagt - lite rädd att få gå o tvätta väggarna dagligen 
Sen är det det här med möblerna, snygga ja, men tyvärr inte exakt samma nyanser av brunt
Därför står det stora bordet tillsammans med de andra två möblerna i vänsterdelen, fast just de två kanske går att ställa ihop.
Gardinerna ja.. har provat flertalet men om det skulle vara enfärgat på rummet skulle allt bli betydligt lättare. Har testat panellängder men marmorfönsterbrädorna sticker ut så pass att dom inte vill hänga lodrätt ner och det ser bara konstigt ut.
Tips på gardinfärg/typ?
Nu fick jag en kick att måla väggar!! Vad ska jag tänka på när jag väljer färgen? Grundfärg lär väl knappast behövas om det ska vara vitt sen.

jag hade nog också målat väggarna i en ljusare nyans. Man kanske kan sandpappra ner bården, eller så kan man spackla kanten. Själv är jag inte jätteförtjust i så mörka möbler, men jag tror nog absolut dom skulle passa ihopa med en ljusbeige vägg eller äggskalsfärg typ. Inte kritvit. Det blir nog FÖR vitt kan jag tänka mig =)
Jag hade försökt att rensa bort böcker i hyllorna och haft det lite lugtigare på hyllplanen. Haha kanske för att jag själv inte har dille på att läsa. Jag tycker inte om att ha saker framme som man måste damma 
Jag tror också på att ställa soffan så det blir mer inbjudande att komma in.
Panelgardiner är inga problem. Det finns gardinstångshållare som man kan bestämma längden på själv, så du kan få gardinen att hänga rakt ner. Jag fick köpa sånna, för jag har samma problem som dig. Jag TROR jag beställde dom på Ellos, men är inte helt säker.
Jag hade nog även bytat plats på soffan och matbordet, och ställt soffan mer "öppen" mot ingången till v-rummet, och hängt upp tvn på den väggen som är på samma sida som ingången.
Förstår du min krångliga förklaring?? haha
Ja jag tror jag förstår, alltså från ingången sett, soffan till vänster i hörnet. Problemet då är att den kommer täcka en del av fönstret, det fönster där matbordet står nu… haha, man skulle ritat en karta kanske 
Jag fick reda på att jag kan få gratis väggfärg men den är då vit, kritvit.
Tack för tipset om gardinstängshållarna! Ska kika på Ellos o de andra "katalogerna" på nätet.
Varför böcker står där vet jag inte ens eftersom jag inte läser dom *s*. Kan nog kastas bort en del där.

Jag hade helt klart satt bokhyllorna tilsammans. Mitt intryck av det hela var att det var väldigt plottrigt.
"Vit" färg som man har till tex fönster, dörrar och liknande är inte vit… Färgblandningen heter RAL 9010 och är en standard "vit" som branschen kommit överens om för att man inte ska få olika vita nyanser. Tänk på det, om ni har nyare dörrkarmar kan alltså en helt kritvit vägg få fönster och dörrar att se gula ut.
Man kan köpa färg "essenser" (VAD heter det????) som inte kostar så mycket, så droppar man i ett par droppar ockra, eller gult i den vita. (Ja, eller blå eller vad det nu är man vill).
Hatar cancer och älskar vårlökar.

ett annat tips som jag inte provat själv ännu är att hänga upp en "skir" gardin för bokhyllan så att inte alla färger på böckerna blir så framträdande. har sett det med vit gardin på vit bokhylla. vet inte hur det skulle funka på mörk bokhylla men det krävs ju en mörkare gardin.
i övrigt håller jag med ovanstående talare.
Tack för dina svar o tipset när det gäller färger på karmarna, sånt jag inte tänker på förrän det är försent annars :)
Undra om vägg- o takfärg oxå är blandningen RAL9010 då? Det kanske står å burken?
Jag funderade på att blanda i ngt i den vita färgen, eftersom jag får den gratis så vore det ju kanon om det gick o göra så. Lite rädd att jag ska få olika färg på väggarna bara om det inte blir exakta lika blandningen… blandar man i "essenserns" själv då.
Ahaa, har du ngn bild på det? Även om det är en vit hylla på bilden så man kan få en kik hur det ser ut?

Nix, väg och takfärg är kritvit. Det är ok på tak, men när det gäller just väggar så kan det se underligt ut.
Anledningen till att jag vet detta är att vi precis fått målat våra väggar, och målaren påpekade detta, eftersom vi fått splitternya dörrar och fönster. Så han målade väggarna i den där RAL 9010 nyansen. Det blev snyggt.
Om man tar en 10 liters hink färg, så kan man ju räkna antalet droppar färgpigment (är det så det heter?) man droppar i. Tex 10 droppar (det ska inte mycket till om man bara vill bryta den vita). I så fall tror jag inte att du har nåt problem.
Impulser heter det!! Tror jag. Färgimpulser. Man köper det i små flaskor. Eller gjorde…det var längesen jag gjorde det.
Tack igen! Ska höra med färgbutiken vad det kan kosta.

du kan ju bryta din kritvita i valfri kulör hos färghandlaren…
*funderar på vart jag hittade bilden*
Ah så, då är jag med 

Behöver ni ha böcker som ni inte läser framme? Kollar ni på filmerna i hyllan eller kan de plockas undan (skänkas / säljas)? Tömmer man bokhyllan så kanske man kan ta bort den också för att få mer luft i rummet.
Vit eller ljus väggfärg har ni ju redan fått tips om. Där jag bor finns ett lågprisvaruhus (lokalt) som säljer Landorafärg och droppar som man kan ha i om man vill bryta färgen. Så "brytfärg" finns antingen i färghandeln eller på lågprisvaruhuset. Att måla är betydligt billigare än att tapetsera.
http://www.malaovertapeten.nu/sahar.php
är en hemsida med information om att måla över tapet. De flesta tapeter består av två skikt. Det översta ska man dra av innan man målar. Lite spackel kan behövas på gamla tapetskarvar för att de ska "försvinna". Just nu är det kanske mer modernt med tapeter än med målat, men jag tycker en snygg målad vägg är bättre än en gammal otrivsam tapet.
Behöver du ha gardiner? Jag har en kompis som lyckas att ha det jättesnyggt utan gardiner, så testa. Ser det totalt oinrett ut så sätt upp gardiner igen.
En lite tyken fråga: Går det att ha symaskinen och strykbrädan någon annanstans? Livet är ju inte som en heminredningstidning, man måste ju få ha sina grejor och sköta sina sysslor någonstans, men risken är kanske att de blir stående för att man "ska bara"…
Går det att byta plats på matgruppen och soffan, så matgruppen står på soffans nuvarande plats?
Hej och tack även till dina tips!
Jag uppskattar allihopas verkligen:)
Nä böckerna kan jag nog kasta iväg det mesta av, likaså filmerna. Tips på hyllprylar då? Snyggt men ändå inte plottrigt. Ljusa saker i hyllorna oxå då kanske eftersom dom är så mörka.
Har lite svårt att tänka mig fönster utan gardiner, men det är väl för att man är så van. Stora fönster kan jag tänka mig utan. Om det nu blir gardiner så är ju ff problemet att ena delen av soffan kommer att täcka ett av fönstrena om jag ska byta plats på soffan.
Haha, jo den där symaskinen har väl stått där snart ett år och strykbrädan ska definitivt inte vara kvar. Lätt hänt att jag inte plockar undan efter mig särskilt i de otrivsamma rummen.
Matgruppen och soffan går visst att byta plats på. Tips på hur jag ska ställa bordet? Mot väggen? Fritt mitt i? Det är stort och bra som matbord men svårt att få till det när det bara "står" där… det ser dött ut….
Som sagt, jag uppskattar alla tips jag kan få 
Vardagsrummet gav ett hemtrevligt intryck. Möblerna som går i samma stil är verkligen jätte fina. Är mindre förtrjust i väggarna, en enhetlig färg vore snyggare, men jag skulle inte välja vita väggar det tycker jag blir så kalt.
Sen skulle jag välja bort de skirare gardinerna.
Har börjat slita o spackla igen hål och grundat en vägg… nu är det den j-a bården som ja är arg på!! Trodde jag hade slipat bort kanterna på den men det syns än iaf efter ett lager.
Skulle en annan bård passa dåligt in mot en vit/ljus vägg. Allt skulle bli så mycket enklare då ;)
Ja jag vet inte hur jag ska göra med den vita färgen som jag fått. Men som flera sagt, den går ju att bryta av i ngn annan färg. Vi var ner till färghandeln o frågade, det var ngn sorts dyr pasta man skulle ha i och den skulle skakas på plats, annars var det lätt att det blev olika nyanser om man trixa själv…..

MAN KAN INTE SLÄNGA BÖCKER!!!!
Böcker ger ett ombonat intryck. Vi har 10 meter Billy (Ikea) med böcker i vårt vardagsrum.
Jodå man kan slänga böcker 
Ingen som har nåt tycke om det skulle komma upp en bård igen fast på en vit/ljus vägg. O gärna länkar, bilder som kan passa i så fall.

Man KAN slänga böcker men man SKA INTE göra det. Om du inte vill behålla dina böcker, skänk dem till någon som blir glad för dem. Jag har samma åsikter om växter, jag tycker de har själ och ett inneboende värde som man ska ta vara på.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

En bård delar av väggen och lurar ögat så att rummet ser mer långsmalt ut.
Ser ju inte så farligt ut, men lite modernare kan det ju bli med t.e.x målade väggar.
Mitt bästa tips är annars att lyfta rummet med något VÄGGORD. Kolla in [REKLAM BORTTAGET av adm.] som säljer massor av snygga och BILLIGA! Du får ett helt nytt rum - jag lovar!!!
Den där länken vill jag ha som är borttagen, du kan inte pm:a den till mig?
Har nu som sagt börjat måla en vägg och det blev en färg som heter creme fraiche. Äggskalsfärgen var det bara ngn droppe svart i och var nästan vit, vet inte riktigt hur jag jag ska göra med den här creme fraichefärger heller för jag är rädd att den kan bli "kall" den med fast att det ska vara en som går mot varmare "vit".
Beslutsångest så det heter duga, vill ändå inte ha för mycket färg på väggen heller.
Den provburk jag köpte är alltså Nordsjö Creme Fraiche - har ni några andra förslag som blir ljusa men ändå inte för vita? Eller ska jag köra på med den här jag har ändå tro… usch va svårt.

Tja, svart blir ju en kall grå nyans, gult en varmare (nog vad jag kallar äggskal). Man kan inte se det direkt, men om man hålle upp ett helt vitt papper mot så kan man se skillnaden.
I hallen där vi har svarta klinker har vi en "grå" vit, i vardagsrummet med körsbärsträ-golv har vi en "gul" vit.
Det är ju upp till dig, men jag hade inte valt den grå varianten till ett vardagsrum, det kan bli lite stelt. I en hall, kök eller grovkök kan det bli snyggt.
Finns det bilder på hur vitt den gulvita ser ut som ni har i vardagsrum? Jag har valt bort den kalla och provmålat med den som går mot gult men vet inte om den är fööör vit ändå..

Mja…http://www.stepshop.dk/ral/ral.htm men det är ju ingen korrekt återgivning. Vår heter RAL9010, längst ner.
http://www.vajdamr.sk/color.html
http://allral.com/color_tables.php (här kan du klicka på den lilla färgprovet och få en stor. På min pc är den väldigt gul, jag tycker att den är mycket vitare på våra väggar. Mer som 9016)

Tänk också på avd du har för golv. Vi har körsbärsträ som ju är lite rött, och det reflekteras i väggarna. Olika glans reflekterar, ljusinfall, lampor, gardiner osv.
Kan ta ett foto nu i jul och visa.
Tack, ja fota gärna i jul. Vi har ju ljust golv men många mörka möbler som sagt… tycker den färgen jag börjat måla med är lik den 9016 du visade.

Vi ska skifta dörrar och karmar till vitt, och så ska det komma ett nytt soffbord, och fler mattor och matbord och ny TV och TVbänk och….
Hjälp igen!
Har nu målat ena delen (den till vänster där stora matbordet stod) i creme fraiche… Det går sakta men säkert här…
Skulle nu skjuta dit soffan där matbordet stod förut (se bilder uppe) men den fick lixom inte plats där i hörnet. Tog i Fönsterkarmar och nja.. vete fasen om det blir bra. O hur ska jag få till det med gardiner för ena fönstret kommer ju soffan sluka i vilket fall som helst.
Vill ju helst ha soffan längst in till vänster men vände på den och fick den bättre på väggen mitt emot men ja vet inte.. det är ju ena hörnet vi kan ha soffan i… i andra änden av vardagsrum går den inte att ställa i ett hörn….
Jag tror att den nya färgen kommer att göra underverk för rummet. Möblerna är fina men kommer inte riktigt till sin rätt som det är nu.
Har du testat att dra ut soffan litet från fönstret där den står så att gardinen hänger fritt? Jag har soffor framför fönster och det ser inte tokigt ut alls.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_

Man ska ha lite luft mellan fönster och möbler, annars blir det fel med termostaterna på elementen. Värmen kommer heller inte ut i rummet.
Näe luft blir det men jag får inte in soffan mellan hörn och fönsterbrädor. Om jag har för mycket luft bakom soffan så blir det så nära tv:n att man kommer få ont i ögonen…
Har du ngn bild på hur det ser ut med soffa mot fönster o gardiner o allt.
Då är jag här med mina frågor igen - nu gardinfrågor.
Soffan kommer som det ser ut i dagsläget att stå i hörnet på bilden under inlägg #7 och tv: mot inlägg #6.
Eftersom soffan kommer att stå för fönstret, även om den ska stå en bit ut så undrar jag om man kanske bara ska ha en hissgardin där istället, vad tror ni? Eller ska jag ha kortare panelgardiner?
Ska jag ha panelgardiner över huvud taget och i så fall vilken färg.. det är nämligen nästa steg, att köpa gardiner för just nu ser varenda kotte rätt in i vårat vardagsrum som går förbi, även grannar mittemot. Vill ha liiiite dold insyn iaf :)
Det blev iaf ett lyft med ljus färg, även om det inte är riktigt klart än.
Jag sitter nu och kika på ellos gardiner eftersom jag har konto där och inte har dom pengarna att lägga ut på gardiner just nu. Det blev lite pengar till väggen iaf ;)
Hittar inte de där längre gardinstångshållarna som gör att gardinstången kommer ut en bit…. är det den hållaren med hållare för dubbla stänger ni menar tro?
Iaf, tips på färg och typ av gardiner. Både längre varianter och nån kortare bakom soffan, då skulle jag bli glad :)
Vi har en soffa framför ett fönster och soffan står då en bit ifrån väggen. Vi har, inte hissgardiner, men rullgardiner i 1700-talsmodell som jag skrivit en artikel om. Vad jag ville komma fram till är att jag tycker för min del att en hissgardin eller något liknande passar i sådana lägen. Men å andra sidan är jag en person som inte gillar stora massor av tyg. Så det beror ju på vilken typ av person man är.
Undra sa flundra om det var din artikel jag läste då - men vet inte om jag är så duktig så jag klarar av att göra själv 
#45 Jag hittar inga bilder. Ska se om jag kan fixa det.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Tack 
Vet inte om någon kommer ihåg men jag målade om vårat vardagsrum i vintras och det som var creme fraiche i färgen blev tyvärr vitt.
Jag är inte ett dugg nöjdare med resultatet även om jag satt soffan i hörnet och försökt para ihop hyllorna.
Nu har jag bara en systemkamera så de nya bilderna kommer mycket närmre men om ni kikar på de översta så kanske ni förstår ändå.
Jag saknar mysfaktorn!! Vistas fortfarande inte i rummet för att jag bara avskyr det.
Gardinerna har bytts ut mot bruna och bordet har ställts där ni föreslog det men nää, har samma känsla nu som förr :(
Kan tilläggas att det känns som man stoppat in så mycket som möjligt till vänster från ingången där soffan och tv:n står, fast där är det enda stället där soffan kan stå i ett hörn.

Generellt tycker jag att många har för få belysningspunkter. Så skaffa fler lampor! Man kan utanvidare ha 10-20 belysningspunkter i ett vardagsrum. Sedan behöver inte alla användas samtidigt utan efter behov. På så sätt kan man så att säga möblera med ljuset.
Och skaffa ett par schyssta stora växter!
Oskar
Om du ska trivas i rummet tror jag du ska byta till en mindre soffa (inte hörn).Skaffa pallar som extra sittplatser,det blir luftigt och bra.Sedan är det bra att stuva undan saker som strykbord och symaskin,det ser rörigt ut annars.Möblerna är fina,det behöver inte alls vara samma färg på allt.

Nog kan väl soffan få plats i den ände av rummet där den stod innan och ändå vändas så att den ser inbjudande ut? Ena sidan mot den högra väggen och den högra delen under fönstret. Då bör det bli möjligt att ta sig förbi soffbordet fram till balkongdörren. Mitt emot bör väl TVn stå. Ställ inget annat där utom möjligen en stor krukväxt e dyl i hörnet och en enkel belysning ovanför.
Matbordet stod bra där det var placerat innan. Komplettera med att placera alla hyllorna, de två höga och den midjehöga mot samma vägg. Då menar jag den vägg man ser utan att vrida på sig, när man stiger in i rummet. Givetvis ska alla böcker samlas där och inte kastas. Då finns det annat som lämpar sig bättre att ta bort. Ställ inget alls mot väggen mitt emot.
Gardinerna bör vara ljusa och hellånga. Synintrycket med kappor, tvärrandigt o dyl tar ned takhöjden och det vill man inte i ett långsmalt rum. Långa hållare att fästa gardinstången i, är ett måste och det finns. Gardiner ska inte röra blommor och fönsterbräda alls. Välj raka, smala stycken som man kan dra för i olika skenor, inget rynkat och mönstrat. Annars kan man vara helt utan i mittfönstret. Nog bör detta rum bli fint. Det gäller att få lite rymd bara. 
Hej på er
Hittade just detta forum och fastnade i den här tråden. Jag har läst alla inlägg, tycker i princip också att de råd du har fått är vettiga. Det är ju svårt när man inte ha mått på rummet och möbler.
En sak som jag skulle gjort i ditt gall är att ta ut alla prylar, kanske bara låta böckerna vara kvar. Dom kan du ta ställning till sen.
Det är lite svårt att se på dina nya bilder, men det verkar finnas mycket prylar. Teckniska prylar som måste vara där kanske kan gömmas i hyllor/skåp eller så.
Sen till prydnadssakerna. När allt är borta. Väljer du ut en sak du tycker bäst om och ställer den på en bra, passande plats i rummet. (den gröna glasskålen tycker jag ser väldigt fin ut, ,men du har kanske en annan favorit.)
Välj nu ut resten av skålar skulpturer utifrån denna sak, och ta bara sånt som stämmer i stil och färg. Gör detta långsamt och eftertänksamt. Tänk om detta verkligen är något du vill ha här och var det ska stå.
Ta inte in för mycket, hellre för litet, skänk resten till loppmarknad o´m det inte passar någon annan stans.
Ofta samlar vi på oss så mycket saker som sedan bara står där utan att vi reflekterar över det. Feng shui talar om att låta nya intryck komma in i livet man lämnar plats i hemmet åt det.
Så skulle jag slänga ut soffan. Och skaffa långa skira ljusa gardiner.
Lycka till med ditt rum!
Det jag reagerar på när jag läser den här tråden är att så många upprepar mantrat "vitt, ljust och luftigt" trots att möblerna uppenbart inte är vita, ljusa eller luftiga.
Jag skulle vilja höra av dig, caitlin, vad du egentligen tycker om. Vad vore idealvardagsrummet? Ska det vara minimalistisk design eller ska det vara ombonat med mycket färgsprakande textilier, böcker och prydnadssaker?
Spontant tror jag att det där rummet skulle må bra av att bli lite mer belamrat. Häng upp ett par stora tavlor, välj indiskreta gardiner i någon snygg färg. Soffkuddar, kanske en pläd. Stora växter etc. Är det mysfaktor du saknar känns det dumt att försöka sterilisera rummet genom att göra sig av med böcker och sånt.